זיהוי הצמחים

המקור לזיהויים של צמחים ובע"ח הוא מתוך הספר של פרופ' עמר- הצומח והחי במשנת הרמב"ם.

חזור למפתח הערכים

טופיח

טּוֹפֵיַח

זיהוי הטופח או "הטופיח" בגרסת הרמב"ם אינו ברור, ויש לכך כמה פירושים.[1] במשנה נאמר ש"הפֻּורְקְדַּן והטּוֹפֵיַח... אינם כלאים זה בזה". את הפורקדן זיהה הרמב"ם עם ה"ג'לבאן" (جلبان), המזוהה כרגיל עם הטופח התרבותי (Lathyrus sativus).[2] מכאן אפוא שהטופיח צריך להיות מין קטנית דומה. עם זאת, בתיאור ה"טופיח" הוא כותב ששמו הוא ה"קרטמאן", ממיני השעורים,[3] ולעתים זהו שם דגן האַוֵונה ((Avena. זיהוי זה לכאורה אינו סביר,[4] שהרי קשה להניח שהרמב"ם יתיר לזרוע מין קטנית עם דגן, אך אפשר להבינו לאור העובדה שבימי הביניים היו חילופי שמות בין שמות צמחים.[5] עם זאת, דיוק בדברי הרמב"ם מוכיח שאין הוא מתכוון למין דגן אלא למין קטנית בשם זה, מין שלדעת הרופאים טבעו דומה לשעורים.[6] הוא כותב במפורש שהקרטמאן הוא מין קטניות (קטאני).[7] ההוכחה לכך היא התיאור הבא: "טופיח – גרגרים לבנים עגולים קשים להשבר קרוב בטבעו לטבע השעורים ונקרא אצל הרופאים 'אלקרטמאן'".[8] על פי מסורת שהייתה בידי הראשונים, לכל מיני התבואה מחמשת מיני דגן יש גרעין מאורך ומחויץ, ואילו בעלי גרעינים עגולים מוגדרים קטניות.[9]

בפירוש הגאונים מובא במפורש שה"טפיח – פ' ממיני הקטניות, הוא כדאמר לענין כלאים הפורקדן והטופח".[10] אפשר להציע שהרמב"ם זיהה את הטופיח עם מין קרוב לטופח התרבותי – הפורקדן, לדעתו – ושהוא מזכיר בשמות: "ג'לבאן אלברי", "ח'לר" ו"קרסינא".[11] עשבונאי אנדלוסי שחי בתקופתו של הרמב"ם מציין שהזרעים של מין זה דומים לחמצה או לבקיה, ויש לו פרח ארגמני.[12] תיאורים אלו מתאימים למיני טופח נאכלים שגדלים בעיקר בארצות מערב הים התיכון: טופח חמצתי (L. cicera) או טופח ספרדי (L. clymenum). אך ייתכן שבפירוש אחד ל"טפיחין" במשנה הרמב"ם אכן התכוון לשם כללי לגרגירי תבואה וקטניות הגדלים מאליהם יחד כספיחין בשדות החקלאיים.[13] הדמיון בתכונותיהם ובבית גידולם המשותף מזכיר את הקרבה שייחסו הקדמונים למיני הזונין והחיטה אף על פי שאינם דומים (ראו בערך זונין).



[1].ראו למשל, פליקס, כלאים, עמ' 39-38; י' פליקס, "למשמעות 'מגלגלין בטופח'", חלמיש, 6 (תשמ"ח), עמ' 63, הערה 12.

[2].פהמ"ש כלאים א, א, בעקבות הירושלמי, שם, כז ע"א. ב"משנה תורה" בהלכות כלאים ג, ג מובא בשם "טופח".

[3].פהמ"ש טבול יום א, ב.

[4].בדרך זו הלך ד' פיקסלר, "ביאור 'מגלגלין בטופח' על פי הרמב"ם", על אתר, טו (תשס"ט), עמ' 72-39.

[5].למשל, בעניין זיהוי דגן "כוסמין" העיר תנחום הירושלמי, ערך זרע, שהיא ה"כרסנה": שם דגן וגם שמה של בקית הכרשינה (Vicia ervilia). אבן ג'נאח, שורש כסם, מציין במפורש את החלפת שמות הכוסמת, ושאנשי בבל קוראים לה "ג'לבאן"!

[6].פהמ"ש פאה ה, ג: "טופיח - שם מין ממיני הזרעים דומה מאוד לשעורים בפעולתו, וקורין אותו הרופאים 'קרטמאן'".

[7].רמב"ם, ביאור, מס' 118. התרגום של מאיירהוף ומונטנר, שמדובר במיני דגניים, הוא טעות.

[8].פהמ"ש כלאים א, א.

[9].ראו תנחום הירושלמי, ערך זרע, ובהרחבה: עמר, חמשת, עמ' 70-68.

[10].י"נ אפשטיין, פירוש הגאונים לסדר טהרות (מהדורה מחודשת בעריכת ע"צ מלמד), ירושלים תל אביב תשמ"ב, עמ' 136 (להלן: אפשטיין).

[11].רמב"ם, ביאור, מס' 80.

[12].אבו אלח'יר, עמ' 391-390.

[13].פהמ"ש שביעית ט, ד.

toraland whatsapp