אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>

חזור למפתח הערכים

דייג

ב"ה

דייג

כתיבה: אביעד פרנקל, הרב דוד אייגנר

לפי עדויות שונות, החל האדם לצוד דגים כבר בתקופה הפלאוליתית. במצריים העתיקה היתה מסורת מפותחת של דייג, וזו שמשה אף לצרכי שעשוע וספורט, וכך גם בתרבויות שכנות אחרות.[1] בנוסף, כבר בימי קדם למדו בני האדם לגדל דגים לצורכי אכילה. בתחילה, היו מגדרים שטחים קטנים של מים רדודים בגדות נהרות או באגמים, ואותם מילאו באוכלוסיה מסויימת של דגים, על מנת לצודם לכשיגדלו ויתרבו. בהמשך, החלו לחפור בריכות מתוכננות, ולגדל דגים באופן שיטתי. [2]

בתנ"ך קיימים רמזים מסויימים לקיום ענף דייג[3], בעיקר בתרבויות שכנות. עם זאת, נראה שהתחלה של עיסוק ממשי ורציף בענף זה בידי יהודים החל רק בימי בית שני, עם התקרבות היישוב היהודי למישור החוף ולנמלים השוכנים בתוכו, כמו גם לפיתוח היישוב היהודי באזור הכנרת.[4] עם הכיבוש הרומי, השתכלל ענף זה, ואף נכנסו לשימוש בריכות הדגים, שהיו חלק מדגם החווה ("ווילה") הרומאית.[5] באותה תקופה, הופכת גם טבריה להיות בירת הדיג של הגליל.[6]

בספר איוב מתואר הצלצל, המשמש לציד דגים.[7]

 

השלכות הלכתיות

בריכות הדגים נקראו ביבר[8].

דיג בשבת, ביום טוב ובחול המועד: אין לפרוס מצודות בשבת, אך אם אדם פרס מצודה בערב שבת,, והדג ניצוד במצודה זו לאחר השבת, מותר ליהנות אחר כך מהדג.[9] אין לצוד ביום טוב דגים הנמצאים בבריכות דגים, אפילו אם היתה הבריכה קטנה, כיוון שהדגים נוטים לברוח ויש בדבר צידה.[10] ויש מי שאמר שאם היו המים צלולים אין בדבר צידה.[11] ואם היו הדגים באמת המים, וסכר בערב יום טוב אותה משני צדדיה, מותר להוציא את הדגים לצורך אכילה ביום טוב.[12] בחול המועד מותר לצוד דגים אפילו בכמות גדולה, ומותר גם לשמר אותם על ידי מליחה.[13] ומותר אף להכין לצורך כך מלכודת לדגים העשויה מענפים או כיוצא בזה, שנחשב הדבר כמלאכת הדיוט (אך אין להכין רשת, הנחשבת כמעשה אומן).[14]

האכלת הדגים בשבת: לפי פשטות הסוגיות ודברי הפוסקים, אין להאכיל דגים המצויים בבריכת דגים בשבת או ביום טוב. נחלקו הראשונים בטעם הדבר - יש מי שאמר שהדגים יכולים לזון את עצמם (בצמחיה וכיוצ"ב), ולכן אין לטרוח בשבילם, ויש מי שכתב שנאסרה האכלתם בגזירה, שמא יבוא לצודם.[15] וכתבו אחרונים שבמקום הפסד גדול, מותר להאכילם גם במקום שמחוסרים צידה.[16] ומכל מקום, דגי נוי שבאקווריום, מותר להאכילם, שאינם מחוסרים צידה.[17]

 

דגי הפקר: הדג דגים בשטח הפקר (בים או בנהר), זכה בהם, אך אם דג אותם בשטח ששייך לאדם אחר, אף על פי שהיו עדיין מחוסרי צידה, הם שייכים לבעל השטח. אמנם, אם שלה דגים מתוך רשת של חבירו הפרוסה בשטח הפקר, הוא חייב להחזירם לו רק מדברי סופרים.[18] חז"ל דנו מה המרחק שיש להרחיק בין מצודות שונות שהדייגים פרסו, במידה ודייג החל לדוג את הדגים.[19]

 

מלכודות הדגים: מלכודות הדגים נקראו חרם[20], חרם זה היה לעיתים כפוף והיה עשוי מחרס או מכפיפה[21]. וכן חכות[22], מצודות[23], הן עשויות חורים חורים,[24] והן נעשו בין השאר גם מפשתן.[25] גומא[26] מענפי ערבה[27] מזמורות- אלו נקראו 'אוהרי' וניתן להכינן בנקל, לעומת רשתות שנדרש לטוותן (אוזלי בלשון חז"ל) או לקלוע אותן כמגדל- ולהכנתן נדרשת כאמור עבודת אומן.[28] המצודות צפופות יותר מאשר מצודות שנדרשו לצידת עופות,[29] גודל המצודות והמרוחח שבין החורים הותאם לפי גודל הדגים שהיו מעוניינים לצוד.[30] לעיתים נעשות מצודות גדולות שנחשבות כרשות בפני עצמן- גובהן עשרה טפחים ורוחבן ארבעה טפחים.[31] נעשו מצודות גם כן מגדר של קנים.[32]

האיזור שבו פרסו את המצודות נקרא "משטח חרמים"[33]. הדגים לעיתים הושארו במצודה במשך מספר ימים כדי שלא ימותו ויסריחו.[34]

דיג להנאה: הפוסקים דנו האם מותר לדוג דגים לשם הנאה בלבד, שלאחר הדיג מחזירים את הדגים לבריכה, האם יש בכך משום צער בעלי חיים.[35]



[1] ראו בהרחבה אצל שמעון בודנהיימר, החי בארצות המקרא, כרך א (ירושלים: מוסד ביאליק, תש"י), עמ' 113-109.

[2] פישלזון, עמ' 275.

[3] ראה למשל קהלת ט, יב: "כַּדָּגִים שֶׁנֶּאֱחָזִים בִּמְצוֹדָה רָעָה".

[4] לסקירה יסודית של העדויות על עיסוק בדיג בתקופת בית שני, ראו יחיעם שורק, "יהודי אוהב דגים?" חלק א, אתר "הידען", https://www.hayadan.org.il/fishing-in-ancient-israel.

[5] על מצבו של הענף בתקופת הכיבוש הרומאי, ראו בחלק ב של המאמר הנ"ל - https://www.hayadan.org.il/fishing-in-ancient-israel-part-2-0313171.

[7] איוב מ, לא.

[8] בבלי ביצה כג, ב

[9] כדעת בית הלל במשנה שבת א, ו.

[10] שו"ע או"ח, תצז א ובמשנה ברורה שם

[11] מגן אברהם שם.

[12] שו"ע שם, סע' ה.

[13] שו"ע   או"ח תקלג ד. באופן עקרוני, בחול המועד נאסרו מלאכות שאינן לצורך המועד. עם זאת, מסוגיית הגמרא (בבלי מועד קטן יא א) משמע שמותר לכבוש דגים במלח בחול המועד, גם אם תהליך הכבישה לא יגמר בחול המועד. טעם הדבר, שיכול להפסיק את תהליך הכבישה באמצע ולאכלם ("אגב איצצא") על ידי שטיפה או כיוצא בזה. וממילא הבינו הראשונים, שמותר לעשות כך גם בכמות גדולה של דגים, שיכול להערים ולומר בכל פעם מחדש שאת הדג שכובש עתה יאכל במועד (ראו בית יוסף שם). ולגבי פעולת הדייג עצמה, נאמר שההיתר לצוד בכמות גדולה היא שיכול לומר בכל פעם שמכוון למצוא דג משובח יותר לצורך המועד (מגן אברהם שם).

[14] שו"ע או"ח תקמא א.

[15] ראו בב"י שם.

[16] פסקי תשובות שם, אות א.

[17] שם.

[18] משנה גיטין ה, ח, שו"ע חו"מ, רעג יג; שם שע ד.

[19] בבלי ב"ב כא, ב.

[20] בבלי עירובין מז, ב, רש"י עירובין מז, ב.

[21] תוספתא מכשירין ג, ז

[22] בבלי סנהדרין פא, ב

[23] קהלת ט, יב, "כַּדָּגִים שֶׁנֶּאֱחָזִים בִּמְצוֹדָה רָעָה", רש"י ישעיהו יט, ט.

[24] רש"י ישעיהו יט, ט.

[25] ילקוט שמעוני תורה פרשת נצבים רמז תתקמ.

[26] רש"י סוכה יג, ב.

[27]רא"ש מו"ק פרק א סימן כה

[28] נימוקי יוסף מו"ק ד, ב, רא"ש מו"ק פרק א סימן כה.

[29] רש"י סוכה יג, ב.

[30] רבינו יהונתן מלוניל סוכה ז, א.

[31] תוספתא (וילנא) עירובין ז, ב.

[32] תוספות הרא"ש עירובין מז, ב, הגמרא שם דנה לגבי חרם המצוי בין שני ערים, שיש לוודא שמים מעיר אחת לא יעברו בשבת לעיר אחרת.

[33] מלבי"ם באור המילות יחזקאל כו, ה.

[34] בבלי ביצה כג, ב.

[35] ראה הרב אהוד אחיטוב, דייג בחכה לשם הנאה, אמונת עתיך 86, ובחוברות אמונת עתיך מס' 11, 12- דיג לשם הנאה, הרב י. עמיחי והרב י. אפשטיין.

toraland whatsapp