אנציקלופדיה הלכתית - חקלאית

אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>

חזור למפתח הערכים

עיסה

ב"ה  

עיסה

כתיבה: הרב דוד אייגנר

'עיסה' היא תערובת של קמח מחמשת מיני דגן, מים ושאור שמיועדת להכנת מאכלים שונים,[1] על עיסה זו חלים דיני הפרשת חלה, חמץ ומצה, ודיני ברכות ייחודיים. 

ערך זה עוסק בתהליך הכנת עיסה ובמרכיביה. עיין ערכים:  אורז, גלוטן- דבקן, דוחן תרבותי, חמץ, חמשת מיני דגן, מורסן וסוביןשאור

 

ראשי פרקים

א. מקור הקמח וחלקיו

1. הזרעים

2. רכיבי הקמח  

3. איכויות שונות של העיסה

ב. שלבי יצירת העיסה

1. תסיסה

2. השלכות הלכתיות לתהליך התפיחה

3. המרכיבים הנוזליים בעיסה ואופן אפייתה

רקע מדעי

4. השלב המחייב את העיסה בהפרשת חלה

5. השלכות הלכתיות

6. אורז ודוחן- ההבדל בין החמצה לסרחון

ג. דינים נוספים

 

א. מקור הקמח וחלקיו

1. הזרעים

הזרעים מכילים חומרי הזנה רבים הנצרכים לאדם כגון פחמימות (בעיקר עמילן), חלבונים, שומנים, מינרלים, ועוד. צריכת זרעים אלו נעשתה כזרעים שלמים, שחוקים, וטחונים. וכן בסוגי עיבוד שונים והכנתם לאכילה: אפייה, בישול, קלייה וטיגון.

צריכת זרעים אלו היא אכילתם כפת[2]. ניתן להכין פת מסוגים שונים של צמחים[3], כפי שמצטווה יחזקאל להכין לו לחם העשוי ממספר סוגי זרעים, לפני שהוא שוכב על צידו[4]. באתר בירדן המיוחס לתקופות קדומות נמצאו שאריות של מוצרי מזון דמויי לחם מבוססי דגנים, חלקם שעברו תפיחה וחלקם שלא עברו תהליך זה, ומדובר במעין לחם שטוח[5].

אך רק חמשת מיני דגן נקבעו כחייבים בדיני חלה חמץ ומצה, וברכות יחודיות מכמה טעמים: א. רק בלחם הנעשה ממינים אלו יש חשיבות.[6]. ב. רק לחם העשוי ממינים אלו יכול להחמיץ, ובו ניתן לצאת בו ידי חובה בפסח. ג. לימוד מפסוק בישעיהו[7] "ושם חטה שורה ושערה נסמן וכסמת גבלתו". דרשו חז"ל גבולתו- זהו גבול הלחם, ואת חמשת המינים המובאים בפסוק זה כחמשת המינים.

אורז ודוחן הם שני מינים שאף הם שימשו כמקור תזונתי משמעותי, אך הם אינם חייבים בדינים אלו מכיוון שהתהליך שהם עוברים בעת הכנתם לאכילה נקרא 'סרחון' ולא 'החמצה', ראה הרחבה להלן.

 

2. רכיבי הקמח

גרעיני חמשת מיני דגן מורכבים משלושה חלקים מרכזיים[8]: 1. אנדוספרם[9] 2. עובר[10]. 3. קליפת הגרעין[11]. לכל אחד מאלו תכונות שונות, דבר המקשה על טחינת הגרעין לקמח, ולכן מקובל לטחון את כל הקמח מספר פעמים (במיוחד בטחינה באבני ריחיים קטנות או במתקני שחיקה), ובסוף התהליך מנפים את הקמח ומשליכים את הקליפות. בטחינה מודרנית (טחינת גלילים) מפרידים באופנים שונים את הגרעין לחלקיו בתחילת התהליך, טוחנים אותם בנפרד, ובסופו של התהליך מאחדים את הרכיבים הטחונים לידי מוצר אחד, בכפוף לסוג המוצר הנדרש: קמח לבן המכיל בעיקר את האנדוספרם, או קמח מלא המכיל את מרבית מרכיבי הגרעין, וכיוצא בזה. קליפת הגרעין, וחלק מהאנדוספרם הדבוק לה נקראת בלשון חז"ל 'סובין ומורסן'[12] כיום השימוש הוא רק בביטוי 'סובין', עיין ערך סובין. ניתן להשתמש בסובין ובמורסן לצורך מאכל אדם[13] או בעלי חיים.[14]

 

3. איכויות שונות של העיסה

לאיכות הזרעים מהן הכינו את הקמח יש השפעה על איכות העיסה.[15] ישנם הבדלי איכות בין עיסות, יש עיסת פת, ועיסת קיבר[16], פת קיבר היא פת שאינה נקיה, שמעורבת במורסן ובסובין.[17] לעיתים הוכנה עיסה במיוחד עבור בעלי חיים, עיסה זו נקראת 'עיסת הכלבים'.[18] וההבדל בין לבעין עיסה הראויה למאכל אדם הוא מה היחס של המורסן בכל העיסה,[19] או מהם המרכיבים הנוספים שבעיסה- שמן וכדומה.[20]

 

ב. שלבי יצירת העיסה

1. תסיסה

מרכיבי העיסה הבסיסיים הם קמח, מים, ושאור (חיידקים ושמרים). בטחינת הגרעין לקמח שוברים את קליפת הגרעין, ואף מרחיקים אותה, חלקי הגרעין השונים- העמילן, החלבונים והשומנים נשברים ומתערבבים גם כן, וככל שהטחינה טובה יותר כך התוצר המתקבל יהיה איכותי יותר.

השלב הראשון בהכנת העיסה הוא הוספת מים. בהוספת מים לקמח מתרחשים בקמח מספר תהליכים: 1. אנזימים כגון בטא- עמילאז המצויים בגרעין החיטה מתחילים בתהליך פירוק העמילן לסוכר.[21] 2. שמרים שהם פטריות כגון שמר האפייה, Saccharomyces cerevisiae, [22] המצויים בטבע באופן חופשי[23], וכן חיידקים מקבוצת הלקטובצילוס שמקורם הוא מהשאור- המחמצת. כל אלו מתחילים לפעול ולפרק את הסוכר לכוהל, פחמן דו חמצני וחומצה לקטית, ומופרש ריח חמצמץ אופייני, תהליך זה הוא תהליך תסיסה כוהלית. לעיתים אף עירבו תפוח לתוך העיסה כדיי ליצור בה תהליכי תסיסה[24].

חמשת מיני דגן מכילים חלבוני תשמורת- גלוטלין glutelin וגליאדין gliadin, היוצרים את הגלוטן. חלבונים אלו אחראים לגמישות ולאלסטיות של העיסה. במהלך הלישה חלבונים אלו נקשרים אחד לשני ויוצרים את רשת הגלוטן, הגלוטן גורם לכך שהפחמן הדו חמצני שנוצר בתהליך התסיסה לא יתנדף, אלא ישאר בעיסה בצורת בועות, עובדה זו גורמת לעיסה להגדיל את נפחה- לתפוח. חלבונים אלו קיימים רק בחמשת מיני דגן ולא בשאר הצמחים ממשפחת הדגנים, אם כי יש הבדל בין חמשת מיני הדגן השונים בשיעור חלבונים אלו ובאיכותם, ומתוך כך ליכולת שלהם ליצור את רשת הגלוטן ולקבל תפיחה איכותית של הבצק.[25]

הצלחתו של תהליך זה תלויה בגורמים רבים, ביניהם טמפרטורת הקמח, המים והסביבה[26]. משכו של תהליך זה הוא ארוך ונדרשים לו לעיתים אף מספר שעות, ולשם כך יש להניח את הבצק במקום חמים ללא תזוזה למשך הזמן הנחוץ. בסיומו של התהליך נוצר לחם אוורירי ונעים ללעיסה, הערך התזונתי של הלחם עולה. לחם הנאפה מעיסה החסרה את האנזים בטא-עמילאז ואת החלבון גלוטן הוא בעל מרקם צפוף וקשה ולכן לא נעים ללעיסה.[27]

בהכנת מצה, על מנת שלא יתפתחו בה תהליכי תסיסה ותפיחה מוודאים כי הטמפרטורה נמוכה בעת הכנת המצה, לא מניחים את העיסה ללא תנועה[28], בעת ההכנה מוודאים כי לא נותרו שאריות בצק בתוך איזור ההכנה, שלא יווצר מצב של בצק שמחמיץ. 

ניתן לגרום להחמצת העיסה גם ללא לישת השאור בתוכה, אלא גם מעצם הנחת השאור על העיסה.[29]

 

2. השלכות הלכתיות לתהליך התפיחה

תפיחת העיסה נמשכת מספר שעות ולכן יש משך זמן שעובר בין הכנת העיסה- עיסה מגולגלת, לבין ההחמצה בפועל, חז"ל דנו במקרים בהם אדם הניח בביתו עיסה שנילושה, אך הגיע זמן איסור חמץ ועליו לבערה כדי שלא יעבור על איסור חמץ.[30]

לעיתים אף נגרמו לעיסה נזקים בזמן התפיחה, חז"ל דנו במקרים שונים של נזקים שנעשו על ידי בעלי חיים בעיסה זו, כגון בהמות שהטילו עליה את גלליהם,[31] ותרנגולים שהידסו על העיסה או נקרו אותה.[32] תרנגולים אלו לעיתים טימאו את העיסה.[33]

 

3. המרכיבים הנוזליים בעיסה ואופן אפייתה

רקע

כל חומרי המזון מורכבים ממספר יסודות תזונתיים: פחמימות (לרוב מבוטאות כעמילן), חלבונים, שומנים, מים, סיבים תזונתיים, ומינרלים. אלו חשובים להתפתחותו ותפקודו התקין של האדם. הכנת המזון על ידי חום מוכרת כבר מימי קדם. תהליך זה הוא בלתי הפיך, ולא ניתן להחזיר את המאכל לאותו מרקם וצורה כפי שהיו לו לפני תהליך זה. חימום אף הורג חיידקים ופטריות שגורמים לקלקול המזון, וכך הוא נשמר לאורך זמן רב יותר. הכנת המזון והתקנתו לאכילה על ידי חום נעשית באופנים שונים: בישול, אפיה, צליה, אידוי וטיגון. הליך זה כולל מספר שלבים, בכפוף לטמפרטורה אליו הגיע המזון בעת הכנתו.

1)     השלב הראשון הוא ריכוך מולקולות העמילן על ידי מים ופירוקם למספר סוגי סוכרים, כך נוצר מרקם צמיגי רך ומשתפר טעמו של המזון, לאחר שהמאכל מתקרר, העמילן מתקשה ונוצר ג'ל. העמילן מתחיל להתפרק החל מ45 מעלות צלסיוס.[34]

2)     החלבונים מתקשים[35], כך המזון נעשה מוצק, למשל חלבוני הגלוטן מתחילים לאבד את יעילותם החל מ70 מעלות צלסיוס.[36]

3)     בטמפרטורה שמעל 120 מעלות צלסיוס- המזון משחים ונוצרות תרכובות טעם יחודיות בשל תגובה כימית בין חלבונים וסוכרים[37].

4)     בטמפרטורה העולה על 170 מעלות צלסיוס מתרחש תהליך קרמול של הסוכר, והוא מקבל צבע כהה וטעם אופייניים.

מלבד זאת, ישנם גורמים נוספים שלכל אחד מהם ישנה השפעה על התוצר: מקור האש- ישיר או עקיף, הנוזל שמעורב בתהליך (מי בישול, שמן טיגון), כלי ההכנה (מחבת, סיר, הדבקה על דופן התנור), מרקם העיסה (סמיך או דליל).

טמפרטורת המזון תלויה בנוזל הגורם לחימומו, כשהמים הם המרכיב העיקרי, הטמפרטורה של המזון לא תעלה על 100 מעלות צלסיוס (המזון "ישרף" כשהמים יסתיימו), טמפרטורת הרתיחה של המים. ואילו בטיגון הטמפרטורה מגיעה לכ180 מעלות.

המרקם הסופי: בבישול, בשל תוספת המים, המזון כולו מתרכך. ואילו באפייה, מכיוון שאין תוספת מים, פנים המזון אמנם מתרכך בשל המים המצויים במזון, אך לרוב בחלקו החיצוני המים מתאדים, והמזון מתייבש ומתקשה. לכן הכנת פת לרוב היא באפייה מכיוון שהאופה מעוניין שהמוצר ישאר יבש, וישמר לאורך זמן, לעומת זאת בישול במים נותן מזון רך ונעים ללעיסה, מכיוון שהטמפרטורה נמוכה יותר מאפיה, נותרים טעמים רבים יותר במאכל המבושל מאשר מהאפוי. טיגון דומה לבישול, אלא שבו, בשל העובדה שהחימום הוא על ידי שמן, הטמפרטורה גבוהה יותר. כמו כן, חלק מהשמן חודר אל תוך המאכל ומוסיף את טעמו למאכל, וחלקו נשאר על גבי פני המאכל

מרקם העיסה- סמיכה (עבה) או דלילה (רכה) תלוי ביחס שבין המוצקים לנוזלים, למשל בעיסה, ככל שהיחס בין הנוזלים לקמח הוא שווה (כמות זהה ביניהם) כך העיסה תהיה נוזלית יותר[38], לעומת זאת בצק יבש וקשה מורכב מ 1 ק"ג מים ו600 סמ"ק מים.

מקור החום: באפיה האש אינה נוגעת במאכל באופן ישיר אלא מחממת את האוויר, שמחמם את המזון, מקור החום- האש הוא לעיתים בתוך התנור, ולעיתים מחוצה לו. בעוד בישול הוא מקור חום ישיר+ נוזלים, בשל העובדה כי באפייה החום אינו ישיר, תהליך האפייה הוא לרוב שמשכו הוא הארוך ביותר.

 

4. השלב המחייב את העיסה בהפרשת חלה

חיוב עיסה בהפרשת חלה הוא כשהיא תהיה מוכנה, אבל ניתן להפריש ממנה כבר לאחר נתינת המים בקמח.[39] בחז"ל הוזכרו מספר שלבים המגדירים את שלב החיוב של העיסה. קרימת פנים,[40] גלגול, טמטום והוצאת מקרצות וגבלולין.

קרימת פנים: תחילת אפית הפת, כשהחלק החיצוני של הפת מתחיל להיאפות ולהיעשות כמו קרום.[41]

גלגול וטמטום: פעולות אלו הן סיום הלישה וערבוב כל מרכיביה,[42] הגלגול הוא פעולה הנעשית בחיטים, והטמטום הוא פעולה הנעשית בשעורים. ההבדל בין גלגול וטמטום הוא איכות העיסה שנוצרה בלישה. עיסה הנעשית מחיטה נקראת כך בשל העובדה שהעיסה מתגבלת יפה עם עירוב הקמח במים, בשונה מקמח שעורה שהעיסה אינה מתגבלת היטב ונשארת עדיין מפוררת.[43] הבדלים אלו נובעים ככל הנראה בעיקר מכמותם ואיכותם של חלבוני הגלוטן המצויים בקמח של חמשת מיני דגן.[44] החלבונים מהווים 7% - 12% מהגרעין, והם חלק מרכיבי האנדוספרם (Endoperm - רקמת המזון שבגרגר)[45]. הגלוטן מורכב משתי קבוצות משנה מרכזיות של חלבונים – גלוטנין (Glutenin) וגליאדין (Gliadin),[46] האחראים לגמישות העיסה, להידבקות מרכיבי הקמח, ומעניקים לעיסה את כושר התפיחה המסייע ללחם להיות בעל מרקם ספוגי. במהלך הלישה נוצרות שרשראות היוצרות מעין רשת סיבים תלת-ממדית שתפקידה לכלוא ולהחזיק את הגזים המשתחררים בעת התסיסה[47], וכן את אדי המים המתהווים בתוך חללי הבצק עקב הטמפרטורה הגבוהה בזמן האפייה. ככל שמשך הלישה ארוך יותר כך יתקשרו יותר מולקולות זו לזו, ויותר בועות פחמן דו חמצני ייכלאו, ללא נוכחותו של הגלוטן בועות הגז משתחררות לאוויר ואינן מצטברות בבצק. על אף שחלבוני הגלוטן קיימים בכל חמשת מיני הדגן, יש הבדל ביכולת שלהם לייצר מבנה עיסה יציב, חלבוני הגלוטן האיכותיים ביותר הם המצויים בחיטה, ואילו בעלי האיכות הנמוכה ביותר הם בשיבולת השועל (Avena sativa- oat), עד כדי קושי משמעותי ביצירת לחם מקמח שיבולת שועל[48].

בירושלמי[49] מובא שהכנת עיסה משאר המינים מוגדרת גם כן כ'טמטום' אולם לדעת הרמב"ם עיסה הנעשית מהכוסמין מתחייבת גם לאחר 'גלגול' ולא 'טמטום'[50].

גבלולין אופן נוסף של עירוב הקמח.[51] 

מקרצות: מקרצות הן חתיכות בצק שנתלשו מהעיסה, שלב זה הוא לאחר הגלגול או הטמטום, ולדעת רבי יהודה בן בתירא, רק לאחר שלב זה העיסה מתחייבת בהפרשת חלה[52]

 

5. השלכות הלכתיות

כשהנוזלים המעורבים בעיסה הם מים בלבד, והעיסה נאפית בתנור, אזי קיימת החובה להפריש ממנה חלה.[53]  לשיעור המים בעיסה יש השפעה על נפח העיסה, ככל שיש בה יותר מים, כך נפחה עולה, וזוהי עיסה רכה, וכשאין בה כמות גדולה של מים נפחה קטן, וזוהי עיסה עבה[54]

בתורה נאמר "והיה באכלכם מלחם הארץ", מפסוק זה למדו חז"ל שישנן סוגי עיסות הפטורות מהפרשת חלה[55] בכפוף לתנאים הבאים: 1. סוג העיסה- דלילה (רכה) או סמיכה (עבה). 2. מאכל אפוי או מבושל[56]. 3. אכילתם כחלק מהסעודה או קינוח סעודה.

בחז"ל הוזכרו מספר סוגי עיסות הפטורות מהפרשת חלה, להלן הסברן: 

סופגנין: עשויים מעיסה דלילה העשויה כמו ספוג[57] או רקיקים דקים[58] שמטגנים אותם, לעיתים הם נאפים על הארץ[59] ונאכלים כקינוח סעודה.[60]

דובשנין: ממולאים בדבש, או שמערבים בהם חלב ודבש בעת הלישה, ומבשלים או מטגנים אותם[61].

איסקריטין: עשויים מעיסה רכה מאוד[62] עשויה בדבש,[63] או חלוטה בשמן.[64] או עיסה הממולאת במאכלים אחרים כגון ירקות או גבינה.[65]

חלת משרת: עיסה שחלוטה במים, ועשויה במחבת[66].

מעיסה וחליטה: המעיסה והחליטה הם שני אופנים של הכנת עיסה כשמרכיביה הם קמח ומים רותחים בלבד, ללא הוספת שמרים או מחמצת. המעיסה היא הכנסת קמח למים רותחים, והחליטה היא שפיכת מים רותחים על קמח. מטרת הכנת עיסה באופן זה הוא לגרום לכך שהבצק לא יתפח ויווצר בצק רך שניתן לעבדו בנקל. כשמערבים מים רותחים בתוך הקמח, השמרים והחיידקים הטבעיים[67] נפגעים ויכולתם לתסוס נפגעת, החלבונים מתקשים באופן מהיר ויכולתם ליצור את רשת הגלוטן נפגעת, כך שגם אם יש תסיסה מסויימת, הפחמן דו חמצני יפלט לאוויר ולא ישאר בעיסה. מלבד זאת, העמילן מתפרק בחום לסוכר וטעם העיסה משתפר. כל תהליכים אלו יוצרים בצק רך שאינו תופח, שנח לעבדו לצורך מילויו במאכלים שונים, ללפת בו וכדומה[68].

לעיתים אף יבשו את העיסה בחמה.[69] או שאכלו אותה בעודה בצק.[70]  ניתן להכין עיסה גם מקמח קלי שגבלו.[71] בחז"ל הוזכרו עוד מספר סוגי עיסות: עיסת כותח, חררה, אטרי, מכירין, ומדובר באופנים שונים של אפיית העיסה והכנתה לאכילה.[72]

 

6. אורז ודוחן- ההבדל בין החמצה לסרחון

אופן הכנת לחם מאורז ודוחן מוכר גם כיום[73]. אך ישנם שני הבדלים מרכזיים בין פת העשויה מחמשת מיני דגן, לפת העשויה מדוחן ואורז.

1. אחד הרכיבים החשובים להפיכת עמילן לסוכר, הנצרך לפעילות השמרים הוא האנזים בטא-עמילאז, אנזים זה אינו קיים באורז ודוחן ולכן לא מתקיימת בהם תסיסה כוהלית. התהליך שמתרחש בהם הוא פירוק חלבונים על ידי האנזים פרוטאינאזה, אנזים שבנוכחות מים מפרק חלבונים,[74] חלק מתוצרי הפירוק הם פליטת ריחות שאינם נעימים כגון ריח גופרית.[75] יש לציין כי אנזים הפרוטאינאזה קיים גם ב'חמשת מיני דגן' אך מאחר ותהליכי התסיסה מהירים בהרבה מפירוק החלבונים הרי ש"חמשת מיני דגן" מסיימים להחמיץ לפני שמתקיימת פעילות משמעותית של אנזימים אלו. 2. האורז והדוחן אינם מכילים את חלבוני הגלוטן, ולכן כל תהליך שיתרחש בהם לא יגרום לתפיחת העיסה. חלוקה זו היא המקובלת כיום להסברת ההבדל בין החמצה לסרחון.[76]

 

ג. דינים נוספים

עיסה לחלק: ככלל, חיוב עיסה בחלה חל כשהבעלים מעוניין שיהיה בידו כשיעור בצק החייב בחלה, חיוב זה חל הן בעיסה של אדם פרטי ובין בעיסה של שותפים. אולם אם בעת הלישה כוונת הבעלים להפריד את העיסה למספר עיסות נפרדות, ללא שהן יתערבו כלל האחת עם השניה, עיסה זו פטורה, גם אם יש שם קמח בשיעור החייב, עיסה זו נקראת 'עיסה לחלק'. המשנה[77] עוסקת בשני מקרים שונים של 'עיסה לחלק'. 1. נחתום שמתוקף עיסוקו מוכר עיסות קטנות, בכל זאת עיסתו חייבת בחלה. בפרשנים מובאות שתי אפשרויות להסבר חיוב זה. האחת היא שמא הנחתום ימצא לקוחות שמעוניינים בעיסה גדולה שיש בה שיעור החייב בעיסה וימכור להם אותה[78], השניה היא שאם הוא לא ימצא לקוחות שמעוניינים ברכישת כמות קטנה של עיסות, הוא יאפה את כל העיסה ביחד.[79]  2. נשים שנתנו קמח לנחתום שיעשה עיסה, מכיוון שמטרת הנתינה היתה רק כדי שיכין עיסה, וכל אחת תיקח לאחר מכן את חלקה, הרי שהם אינן מעוניינות בעיסה אחת, ולכן הדבר מוגדר כ'עיסה לחלק'- ופטורה.

דיני ברכות: הברכה על עיסה שנעשתה ממים, קמח ושאור היא 'המוציא', ובמידה ומדובר בנוזלים אחרים שעירבו בה ברכתה הוא 'מזונות'.[80]

שיעור הקמח בעיסה- על מנת שעיסה תתחייב בהפרשת חלה היא צריכה להכיל קמח בשיעור של מג ביצים וחומש. להבהרת שיעור זה, ולשיטות השונות בכך, עיין בהרחבה בערך חלה.

אפיית העיסה משבחת אותה. [81] השותה מים של שיורי עיסה- מחזיר את לימודו[82] לדיני המצה עיין ערך 'חמץ'.

 

ביבליוגרפיה

 

1.      אביצור, ש.  החייאת גידול החיטה בארץ, בתוך אדם ועולמו, תשל"ו.

2.      אריאל הרב י, באוהלה של תורה, ה סי' מג, מצה לחולי כרסת (צליאק), 

3.      זוהר, ד. ופנואל י. גידול חיטה הלכה ומעשה, הוצאת ארגון עובדי הפלחה ומשרד החקלאות- שה"ם, 1992

4.      מונק, ב, פ "ההבדל בין חימוץ וסרחון", תחומין א (תש"מ), עמ' 97 -104,

5.      עמר ז, חמשת מיני דגן, עמ' 91,

6.      רון, צ.. "ניצול מעינות לחקלאות שלחין בהרי יהודה". יהודה ושומרון, פרקים בגיאוגרפיה יישובית א, ערכו א. שמואלי וחבריו,  ירושלים, 1977, עמ' 230- 250..

7.      רענן מ. פורטל הדף היומי, הני אין, אורז ודוחן לא, מנא הני מילי- שמר אפייה.

8.      רענן, מ, פורטל הדף היומי,  ומותר באורז

 

 

9.      Arranz-Otaegui Aet al (2018). Archaeobotanical evidence reveals the origins of bread 14,400 years ago in northeastern Jordan. Proceedings of the National Academy of Sciences.

10. Higgins MJ,et al, Role of protein, amino acids, and enzyme activity on odor production from anaerobically digested and dewatered biosolids. Water Environ Res. 2008 Feb;80(2):127-35.

11. Koehler peter and Herbert Wieser, "Chemistry of Cereal Grains", Handbook on Sourdough Biotechnology, edited by M. Gobbetti and M. Gänzle, New York, 2013, p.11-39

12. Laura D. et al, ,Bread and porridge at Early Neolithic Göbekli Tepe: A new method to recognize products of cereal processing using quantitative functional analyses on grinding stones, Journal of Archaeological Science: Reports, Volume 33, 2020,

13. Parapouli, M.et al. “Saccharomyces cerevisiae and its industrial applications.” AIMS microbiology vol. 6,1 1-31. 11 Feb. 2020

14. Pliny, the Elder. The Natural History. Translated by John Bostock and Henry T. Riley, Henry G. Bohn, 1855

15. Wehrli, M. et al. “Thermally induced gluten modification observed with rheology and spectroscopies.” International journal of biological macromolecules vol. 173 (2021): 26-33. doi:10.1016/j.ijbiomac.2021.01.008

16. Zohary, D, et al. Domestication of Plants in the Old World: The origin and spread of domesticated plants in Southwest Asia, Europe, and the Mediterranean Basin, 4th ed., Oxford, 2013.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] המונח "עיסה" הושאל בחז"ל גם לדיני יוחסין, שמשפחה שיש בה תערובת של כשרים או פסולים נקראת 'עיסה', בדומה לעיסת לחם שיש בה מספר מרכיבים, ראה משנה עדויות ח, ג, בבלי כתובות יד, ב. בבלי כתובות קיא, א, קידושין סט, ב עא, א

[2] Zohary בספרו Domestication p.xiii (ספר המתאר את הצמחים שגודלו באזורנו למטרות חקלאיות, החל מביות הצמחים ועד תקופת המשנה) מציין כצמחי המאכל העיקריים שגדלו באזורנו את חמשת מיני הדגן וכן את הדוחן, אורז וסורגום, במיני הקטניות הוא מזכיר 11 מינים. ירקות מקשה אמנם גודלו, כגון מלפפון, ואבטיח, אך בשל הצורך להשקותם הם לא תפסו מקום נכבד בסל המזון. יש לציין כי במשנה הוזכרו כ170 צמחים, לשימושים מגוונים; אכילה, תיבול המזון, צביעה, סיכה, ניקיון ועוד. לא ניתן לדעת באופן מדויק מהו חלקו של השטח המושקה מכלל השטח החקלאי המעובד בזמן חז"ל, אולם בהנחה שהמציאות האקלימית לא השתנתה באזורנו במהלך אלפי השנים האחרונות, עולה כי גם באיזורים בהם ניתן למצוא חקלאות שלחין מפותחת, חלקה היחסי מכלל השטח המעובד הוא נמוך מאד כפי שכותב למשל צ. רון, ניצול מעינות 1977, שבאזור יהודה רובם של המעיינות הם קטנים ודלי ספיקה, המעיינות המשמעותיים נמצאו במדבר יהודה ובבקע ים המלח. לדבריו, בשנים שקדמו להקמת המדינה, בכפרים הערביים בהרי ירושלים חקלאות השלחין היוותה כאחוז אחד בלבד מכלל שטחי החקלאות המעובדים. לפי מדידותיו של צ. רון שטחי מדרגות השלחין היו קטנים מאד. שטחן המינימלי היה מפחות מדונם, (כ-800 מ"ר) ועד כמאה דונם, (בכפר ארטס).

כמו כן, לדעת אביצור, החייאת, עמ' 36 עד לראשית הציונות והתפתחות החקלאות בארץ, אלו הם הגידולים העיקריים שרווחו במשק החקלאי המסורתי בארץ.

[3] תוספתא חלה (ליברמן) ב, א, רש"י פסחים לה, א: אורז נמי לחם הוא. ראה בבלי עירובין פא, א שדנה בשאלה האם ניתן לערב עירובי חצרות בפת העשויה מאורז, דוחן או עדשים, פילניוס בספרו תולדות הטבע, ספר 18 פרק 10 מציין כי ניתן להכין פת מדוחן אך זו לא תתפח, ולדעתו הדבר נובע בשל כך שהגרעין קטן, בספר 18 פרק 24 הוא מתאר סוגי לחם העשוי מדוחן שנעשו עם חלב ודם.

[4] יחזקאל ד, ט.

[5] Arranz-Otaegui, Archaeobotanical.

ממצאים דומים של לחמים שמורכבים מדגנים שונים נמצאו גם בטורקיה. Laura Dietrich, Max Haibt, Bread and porridge at Early Neolithic Göbekli Tepe: A new method to recognize products of cereal processing using quantitative functional analyses on grinding stones, Journal of Archaeological Science: Reports, Volume 33, 2020, 102525,

[6] ירושלמי חלה א, א, יראים סימן רנג, ביאור הגר"א לירושלמי חלה א, א, יד דוד חלה א, א, ושושנים לדוד חלה א, א. באתר בירדן המיוחס לתקופות קדומות נמצאו שאריות של מוצרי מזון דמויי לחם מבוססי דגנים, חלקם שעברו תפיחה וחלקם שלא עברו תהליך זה, ומדובר במעין לחם שטוח ראה Arranz-Otaegui, Archaeobotanical.

ממצאים דומים של לחמים שמורכבים מדגנים שונים נמצאו גם בטורקיה. Laura Dietrich, Max Haibt,

Bread and porridge at Early Neolithic Göbekli Tepe: A new method to recognize products of cereal processing using quantitative functional analyses on grinding stones,, Journal of Archaeological Science: Reports,, Volume 33, 2020, 102525,

[7] ישעיהו כח, כה.

[8] האנדוספרם הוא קשה אך מתפורר בקלות, והטחינה שלו היא קלה יחסית; הסובין עשיר מאוד בסיבים תזונתיים, הוא קשה לשבירה; הנבט, עשיר בשומנים, הוא בעל אלסטיות גבוהה, ולכן קשה לטחינה. בגלל תכונותיהם השונות של הרכיבים טחינתם יחד היא ארוכה, כאשר האנדוספרם נטחן בתחילת התהליך, ואילו הנבט והסובין נטחנים בסוף התהליך. בטחינה מסורתית שנעשית על פי רוב באבני ריחיים, או במתקן שחיקה אחר, לוקחים את הגרעין בשלמותו וטוחנים אותו, התוצר הוא לרוב אחוז מסוים של קמח שמורכב בעיקר מהאנדוספרם וכן חלק מהנבט וקליפות הגרעין,

[9] - רקמה המכילה חומרי מזון לצורך הזנת הצמח עם הנביטה, עד תחילת תהליך ההטמעה (פוטוסינתיזה), רקמה זו מכילה פחמימות, חלבונים, שומנים ועוד, רקמה זו מהווה 80 -85% מכלל הגרעין.

[10] המכיל את הנצרון והשורשון שמהם מתפתח הצמח, שיעורו הוא 2- 3% מכלל הגרעין, העובר מכיל גם חלק הקרוי 'מגינית', בחלק זה מאוחסנים אנזימים האחראים על פירוק העמילן לסוכרים בעת הנביטה. ראה גידול חיטה עמ' 11

[11] , קליפה זו מורכבת ממספר שכבות. שיעורה הוא 13- 17% מכלל הגרעין

[12] מלבד חלקים אלו, ישנם מיני חיטה שהמוצים והגלומות נשארים מחוברים אליהם גם לאחר הדיש, ויש לקלפם במיוחד, מינים כגון חיטת הספלטה, חיטה חד גרגרית וחיטה דו גרגרית, ראה רבינו ירוחם נתיב ה חלק ג: "וכיסמין שהיא כוסמת והיא מין חטה והוא מכוסה בקליפה ובפנים כמו חטה"...

[13] תוספתא שבת (ליברמן) ח, ח, בבלי פסחים לט, ב, רש"י קידושין סט, ב.

[14] רש"י ב"מ סט, א

[15] בבלי תענית יט, ב.

[16] במשנה מכשירין ב, ח. הוזכרו פת עיסה ופת קיבר.

[17] בבלי כתובות קיב, א, על אף שהיא מעורבת בפסולת, ברכתה היא המוציא שו"ע או"ח קסח, ד.

[18] בירושלמי חלה א, ה הובא  שחיובה בחלה תלויה במספר גורמים: חומרי הגלם שמהם העיסה הוכנה- האם עירבו בה סובין ומורסן. 2. צורת הכנתה- האם מכינים אותה בצורת עיסה יפה או פתיתי לחם וכדומה. 3, מטרת הכנתה- במידה ומטרת הכנתה מלכתחילה היא לכלבים.

[19] ירושלמי חלה א, ה.

[20] ירושלמי פסחים ב, ה – ו.

[21] תהליך שמתרחש גם בנביטה.

[22] Parapouli, Maria et al. “Saccharomyces cerevisiae and its industrial applications.” AIMS microbiology vol. 6,1 1-31. 11 Feb. 2020

[23] שמרי הבר מצויים בקרקע ועל כל חלקי הצמח, באפייה מודרנית מוסיפים שמרים תעשייתיים שעולים באיכותם על שמרי הבר, בהכנת יין ממיתים בתחילה את שמרי הבר ולאחר מכן מוסיםים את השמרים הנחוצים להכנת היין הרצוי.

[24] משנה תרומות י, ב.

[25] Koehler , Chemistery, p. 30-33 גלוטן כאמור הוא למעשה קבוצה של חלבונים שונים, שיעורם, הרכבם וגודל המולקולה שלהם משתנה בין חמשת המינים, להבדלים אלו יש השפעה על חוזק הבצק ונפח הלחם. ישנם הבדלים גם בין הזנים השונים, וכן ישנה השפעה על תנאי הגידול של הצמח- משקעים, כמות חומרי ההזנה הזמינים, מזיקים ועוד.

[26] הטמפרטורה המיטבית ליצירת בצק היא 22- 30 מעלות צלסיוס.

[27] רענן, פורטל, הני אין, אורז ודוחן לא, מנא הני מילי- שמר אפייה.

[28] מטרת שאיבת 'מים שלנו' והשארתם במקום קריר לפני הכנת המצות היא לוודא כי הטמפרטורה נשארת נמוכה. במידה ונדרשים להפריש חלה מעיסה למצה ביום טוב ניתן להטילה לתוך צונן, ובכך לעצור את תהליכי התסיסה, כמובא בבבלי פסחים מו, א.ראה שו"ע או"ח תנט, ההנחיות המובאות בשו"ע עוסקות בשמירה על טמפרטורה נמוכה ככל האפשר של העיסה (לא ללוש כנגד השמש וחלון פתוח, לא לעבור ליד התנור, לשטוף ידיים במים קרים), וכן לא להניח את העיסה ללא תזוזה כדי שלא יתפתחו תהליכי תפיחה.

[29] בבלי מנחות נו, ב

[30] בבלי פסחים ז, א בתלמיד יושב לפני רבו עסקינן, ונזכר שיש עיסה מגולגלת בתוך ביתו, ומתיירא שמא תחמיץ קדים ומבטיל ליה מיקמי דתחמיץ.

[31] שו"ע חו"מ שצ, ח.

[32]  ירושלמי ב"ק ב, ב, שו"ע חו"מ שצ, א.

[33] בבלי קידושין פ, ב.

[34] Koehler , Chemistery p. 15

[35] תהליך זה נקרא דנטורציה (Denaturation )- תהליך בו המבנה הטבעי של חלבון משתנה באופן בלתי הפיך, בעקבות חשיפה לחום.

[36] Wehrli, Thermall, p.23

[37] תהליך זה נקרא תגובת מאייר (Maillard reaction).

[38] אופן זה נקרא הידרציה של 100%, בצק יבש הוא 60% הידרציה.

[39] משנה חלה ב, ג.

[40]ראה תוספתא חלה (ליברמן) ב, יב במקרה של עיסה שהיתה בספינה, וקרמו פניה בכניסה לארץ.

[41] משנה שבת א, י, ראה שם בפרשנים.

[42] ריבמ"ץ  חלה ב, ג: "אוכלין עריי מן העיסה של חיטין עד שתתגלגל. פי' עד שתיגמר לישתה".

[43] ערוך ערך 'טמם'.

[44] ז' עמר, חמשת מיני דגן, עמ' 91, באוהלה של תורה, חלק ה סימן מג, ראה הכנת תחמיץ חיטה ללא איסור חמץ לפסח, הליכות שדה 101 עמ' 62- 69, תחמיץ דגן בפסח", אמונת עתיך 83, עמ' 56.

[45] תפקידם של החלבונים הוא לשמש יחד עם העמילן כמקור אנרגיה לצמח בשלבי נביטתו, נוסף על חלבונים אלו נמצאים בגלוטן גם החלבונים אלבומין (Albumim) וגלובולין (Glubolin),  שאף הם באים לידי ביטוי בתהליך הנביטה.

[46] פרולמין (Prolamin פרולמין הוא חלבון תשמורת, שמו והרכבו משתנים בין מין למין בדגניים; בחיטה - גלוטן, בשעורה - הורדיין (Hordein), בשיפון - סקלין (Secalin), בשיבולת שועל - אבנין (Avenin), בתירס - ציאן (Zien), באורז - אורזין (Oryzin).

[47] תפיחת הבצק היא תוצאה של פעילות פטרייה חד-תאית הנקראת שמר האפייה Saccharomyces cerevisiae (השמרים), פעילותם של השמרים בעיסה היא תהליך ביוכימי הנקרא תסיסה כוהלית. (Fermentation) תהליך זה הוא ניצול הסוכר הנמצא בקמח כדי להפיק אנרגיה לבניית מולקולות חדשות ותהליכים נוספים. התסיסה הכוהלית מתקיימת בתנאים חסרי חמצן (אנארוביים) התוצרים הסופיים המשתחררים בסופו של התהליך הם פחמן דו-חמצני (Co2) וכוהל (אתנול), השמרים מצויים באופן טבעי בקמח החיטה, באפיות מודרניות מוסיפים כמות גדולה של שמרים שעולים באיכותם על שמרי הבר.

[48] Koehler , Chemistery, p. 30-33 גלוטן כאמור הוא למעשה קבוצה של חלבונים שונים, שיעורם, הרכבם וגודל המולקולה שלהם משתנה בין חמשת המינים, להבדלים אלו יש השפעה על חוזק הבצק ונפח הלחם. ישנם הבדלים גם בין הזנים השונים, וכן ישנה השפעה על תנאי הגידול של הצמח- משקעים, כמות חומרי ההזנה הזמינים, מזיקים ועוד.

[49] חלה ג, א.

[50] רמב"ם הלכות ביכורים ח, ד.

[51]בירושלמי חלה ג, א, הוזכר הביטוי "גבלולין", ראה פנ"מ שכתב שישנם שני פירושים לביטוי זה: א. משיתערב הקמח יפה. ב. אין צורך בעירוב מוחלט של הקמח, אלא שיעשה כמין גבנוניות במים.

[52] תוספתא חלה (ליברמן) א, יב, ראה תוספתא טהרות (צוקרמאנדל) יא, ב שדן בדיני חיבור לטומאה במקרצת זו.

[53] משנה חלה א, ד- ה, שו"ע יו"ד סימן שכט.

[54] בבלי מנחות נג, ב

[55] בספרי זוטא במדבר טו, יט מובאת דרשת חז"ל על הפסוק: "והיה באכלכם מלחם הארץ"- "מלחם ולא כל לחם פרט למבושל והסופגנין והדובשנין והאיסקריטין וחלת המסרית והמדומע". שאלו אינם נחשבים ללחם החייב בהפרשה, ברמב"ם בפירוש המשנה כאן מובאים שני קריטריונים שנצרכים על מנת לפטור את העיסה מהפרשה: מלבד הקמח והמים, התערובת עשויה מנוזלים נוספים- שמן ודבש, ומדובר במאכל מבושל שאינו נאפה בתנור.

[56] ריבמ"ץ חלה א, ד "כלל אילו הדברים על כן פטורין בחלה שאין עשייתן בתנור אלא מעשה אילפס ומעשה קדירה הן". הרמב"ם בפירוש המשנה חלה א, ד מבאר שישנם שני מדדים הקובעים את חיובה של העיסה: מרכיביה- עירוב שמן או דבש, ואפן ההכנה- אפיה או בישול.

[57] בירושלמי הובא שסופגנים נקראים 'טריקטא' , ראה ערוך ערך סופגנין.

[58] ר"ש חלה א, ד

[59] ערוך ערך טרקנין

[60] ערוך ערך טרוקטא.

[61] בירושלמי מובא שמדובר ב'מלי גלא', הפרשנים חלה א, ד מבארים שהכוונה היא למאכל העשוי עם דבש ראה, ריבמ"ץ, רמב"ם ור"ש.

[62] ר"ש חלה א, ד

[63] ריבמ"ץ חלה א, ד רש"י שמות טז, לא

[64] שנו"א חלה א, ד

[65] מלאכת שלמה חלה א, ד

[66] תפארת ישראל חלה א, ד

[67] מטבע הדברים אין בעיסה זו הוספת שמרים ושאור.

[68] ראה בירושלמי חלה א, ה, ובבבלי פסחים לז, ב, בהסבר מחלוקתם של בית שמאי ובית הלל.

[69]  שו"ע יו"ד שכט, ו.

[70] תוספתא חלה (ליברמן) א, ד

[71] תוספתא חלה (ליברמן) א, ד.

[72] ירושלמי חלה א,ד

[73] Jennifer Bates, Kelly Wilcox Black, Kathleen D. Morrison, Millet bread and pulse dough from early Iron Age South India: Charred food lumps as culinary indicators, Journal of Archaeological Science, Volume 137, 2022,.

[74] רש"י פסחים לה, א מבאר ביחס לאורז ודוחן: "אין עושין חמץ, ואם מחמיצין אותן – מסריחין". ניתן להבין מדברי רש"י שכוונתו היא שאף אם מחמיצין- דהיינו אף אם מוסיפים חומרים שבדרך כלל גורמים להחמצה, התוצאה היא שהם מסריחים, נשאר רק הריח.

[75] Higgins , Role

[76] ב. פ מונק, "ההבדל בין חימוץ וסרחון", תחומין א (תש"מ), עמ' 97 -104, מ. רענן, ומותר באורז. ראה ר"י מלוניל על הרי"ף פסחים לה, א ומאירי פסחים דף לה עמוד א.

[77] חלה א, ז

[78] ריבמ"ץ חלה א, ז.

[79] רמב"ם בפירוש המשנה חלה א, ז.

[80] השו"ע או"ח בסימן קסח, דן ארוכות באופני הכנה שונים של העיסות, ובדיני ברכות הכרוכים בכך, מכיוון שהדברים לרוב נתונים במחלוקת, וכן קיים קושי מעשי לבאר את כוונות הפוסקים במדויק בתיאור העיסות השונות שהוזכרו, לא הרחבנו בנושא זה, וכל אחד יעשה כמנהגו וכפי הוראות רבותיו.

[81] ירושלמי מעשר שני ב, א.

[82] בבלי הוריות יג, ב

toraland whatsapp