אנציקלופדיה הלכתית-חקלאית מרכזת מידע מקצועי והלכתי השייך לכלל תחומי החקלאות (הצומח והחי) ומהווה רקע חשוב לכתיבה הלכתית בנושא המצוות התלויות בארץ.
הערכים מובאים בשני חלקים: החלק המדעי-מקצועי ובעקבותיו הדיון ההלכתי.
צוות הכותבים של האנציקלופדיה כולל אנשי מדע מעולם האקדמיה, הנחשבים למומחים בתחומם, ורבנים פוסקי הלכה הבקיאים במצוות התלויות בארץ ובפרטי הלכותיהם.
מטרת האנציקלופדיה היא להביא בפני הקורא את הידע הקיים בסוגיות אלו, ואינה מהווה ספר פסיקה הלכה למעשה.
פרוייקט בסיוע משרד התרבות והספורט- מנהל התרבות. המחלקה למכוני מחקר תורניים.
לתגובות, הערות ומשוב לחצו כאן>>
ב"ה
פירות יער, גרגרי יער Berries
כתיבה: הרב דוד אייגנר
פירות יער הוא שם כולל של למעלה ממאה מיני צמחים שהמשותף ביניהם הוא שמדובר בפירות קטנים חמצמצים שניתן לאכלם טריים, סחוטים או מבושלים. עד לפני כ200 שנים פירות אלו גדלו בטבע באופן חופשי ונלקטו על ידי האדם, ולא גודלו באופן חקלאי מסודר, הגידול החקלאי המסודר שלהם החל במהלך המאה ה19[1].
תיאור בוטני
התפוצה הגיאוגרפית של מינים אלו היא רחבה והם גדלים באזורים רבים בעולם, החל מהקוטב הצפוני ועד לאזורים דרומיים לקו המשווה, כיום עיקר הגידול המסחרי הוא בקנדה, ארצות הברית, מקסיקו, צ'ילה, ספרד, רוסיה, פולין וסין[2].
צמחים אלו שייכים למספר משפחות בוטניות- ורדיים, דומדמניתיים, אברשיים ועוד. ישנו מגוון רב של צמחים[3], שפירותיהם עונים על הגדרה זו, ישנם צמחים שגובהם הוא עשרות ס"מ בודדים כגון חמוציות שגובהם הוא 10 ס"מ, פטל, חזרזר, ודומדמניות שגובהם הוא כמטר- שניים, וישנם כאלו שגובהם הוא מספר מטרים, כגון Amelanchier alnifolia, (צמח שאינו גדל בארץ) ועוד. ישנם צמחים שזקוקים לקרקע חומצית כדי להתפתח כראוי, כגון האוכמניות.
רובם של פירות אלו הם 'ענבה' (berry) פירות עסיסיים שמכילים זרע אחד או מספר זרעים, ישנם מינים בהם מדובר במצעית מפותחת של הפרח, כגון תות שדה[4].
דיון הלכתי
המורכבות המשמעותית בדיון ההלכתי במינים אלו, שקיים קושי להגדיר את המינים השונים באופן זהה אצל כל הפוסקים, וזאת מכמה סיבות: 1. לא מדובר בגידול חקלאי מסודר. 2. צמחים אלו גדלים בפיזור גאוגרפי נרחב. 3. למינים שונים ניתנו שמות בשפה המדוברת באותו אזור, ובאזורים אחרים ניתן שם אחר לאותו צמח, לפי השפה המקובלת באותו מקום[5], כגון: תותים ופריזיי"ש ובונטונ"ש[6] ברוברי"ן וערפרי"ן[7] מדושי"ש וארבוסי"ש[8] מאלינע"ס, קאלינעס[9] יאגדעס[10].
הד לדבר ניתן למצוא בדיון שהתקיים בין הרב עוזיאל לרב ולדינברג (הציץ אליעזר)[11]: שלדעת הרב עוזיאל ה'מאליניס' נקראים קאלניס ומדובר באותו מין, אולם לדעת הציץ אליעזר מדובר בשני מינים נפרדים לחלוטין: "קאלניס - ומאליניס, הם שני מינים מיוחדים משונים זה מזה בתכלית שינוי, הן בתואר מראיהם ואופי גידוליהם, הן בזמן גידולם, והן בטעמם.... ואם כן אין ללמוד כלל מקאלניס על מאליניס". כלומר הדיון בין הרב עוזיאל לרב וולדינברג נסוב גם על השאלה באלו מינים מדובר, ומה שבמקום אחד נקרא באופן מסוים, לא בהכרח יקרא כן במקום אחר.
כאמור, המגוון של צמחים אלו הוא גדול. צמחים חד שנתיים, שיש לזרעם כל שנה נחשבים כירק לכל דבר ואין עליהם כל דיון הלכתי. הדיון ההלכתי עסק בכמה סוגי צמחים: 1. צמחים שמערכת השורשים שלהם היא רב שנתית, אך הענפים נותני הפרי הם חד שנתיים או דו שנתיים, כגן פטל ואוסנה 2. צמחים שהם רב שנתיים, אך הם נמוכים מאוד כגון דומדמניות. 3. צמחים מעוצים רב שנתיים אך שהפרי אינו חשוב[12].
בחז"ל הובאו מספר קריטריונים ביחס להגדרת צמח כאילן או כירק, בהשלכות הלכתיות שונות, דיני כלאים, ברכות ועוד. הדיון בחז"ל נסוב סביב הגדרת מבנה הצמח, האם התפתחות העלים היא ישירות מהשורש, או שהיא מהגזע[13]. וכן האם כל חלקי הצמח- שורשים, גזע וענפים הם רב שנתיים או שהם חד שנתיים.[14] ראה בפירוט בהערה ובערך אילן וירק.
ביחס לפירות היער, הפוסקים דנו גם בחשיבותו של הצמח, האם מדובר בצמח נמוך, ובשימוש הרגיל של הפרי, האם הוא פרי חשוב שנאכל בפני עצמו כפרי טרי, פרי מבושל, או שרק סוחטים אותו ומשתמשים במיץ.[15] מידת הקוצניות של הצמח[16].
כשהפירות הם חשובים מברכים עליהם בורא פרי העץ[17] כשמדובר בצמח נמוך- פחות משלושה טפחים, מכיוון שהם אינם חשובים כל כך פרי ברכתם היא אדמה.[18]
אוכמניות Vaccinium
דומדמניות Ribes rubrum
[1] The Horticultural status of the genus vaccinium, welton marksmunson, Ithaca N.Y 1901, in google books
[2] Rocha-Ibarra JE, et al. 2024. Production and export of berries in Mexico’s agricultural development: a study of competitive advantage. Agrociencia. https://doi. org/ 10.47163/agrociencia. v58i5.2836
[3] https://www.purewow.com/food/types-of-berries
[4] א. פאהן, אנטומיה של הצמח, 1992, עמ' 561- 562.
[5] How to say Blueberry in (Canadian) French?: https://www.ouinolanguages.com/blog/blueberry-in-french/
[6] תוס' ברכות מ, א.
[7] האגודה ברכות פרק ו סימן קמו.
[8] נמוקי יוסף ברכות מ, א.
[9] צמחים אלו הובא בנושאי הכלים על השו"ע או"ח סימן רג סע' ב, ראה עוד בהרחבה ב וכן בשו"ת דבר אמת (רבינוביץ') עמ' 135, כרם ציון כרך יד עמ' 479, צמחים, א. א. שמש , 2014, מאכלים ודפוסי אכילה בספרות הברכות 2000-1492, עמ' 34.
[10] חיי אדם א, מג, ז.
[11] חלק א סימן יז, הדיון בתשובה הוא ביחס לדיני כלאי הכרם בפטל, באופן דומה כתב בשו"ת דברי פנחס (מייערס) חלק ג סימן טו, שישנם הבדלים בין האזורים השונים בעולם, לגבי זיהוי המינים הגדלים שם.
[12] ראה משנה ברורה סימן רג על סעיף ב.
[13] תוספתא כלאים (ליברמן) ג, טו.
[14] עיקר הדיון הוא בגמרא בברכות מ, א- ב, כשהכלל שהובא בגמרא הוא שאם נוטלים את הפרי ה"גווזא" ממשיך להתקיים, דינו הוא כאילן, הדיון בראשונים הוא האם הגווזא הוא מערכת השורשים, הגזע, או הענפים, ראה תוס' ברכות מ, א טור סימן רג בשם תשובות הגאונים, וכך נראה מרש"י ברכות מ, א ד"ה גווזא שהגווזא הוא הגזע של הצמח, ואם הגזע נשאר קיים דינו הוא כעץ, לדעת הרא"ש ברכות ו, כג הקריטריון הוא השאלה אם נדרש לשתול את הצמח בכל שנה, דעה נוספת היא שצריך שמלבד הגזע גם הענפים ישארו, ראה אגודה ברכות פרק ו - סימן קמו, נימוקי יוסף ברכות מ, א, ת כתב בתשובות הגאונים דרך הענף להתקיים ימים רבים בשנה זו והדר אתי פרי בשנה האחרת ועצו מתקיים משנה לשנה וכן נהג ר"ת בשם אביו.
[15] מגן אברהם סימן רג סעיף ב, וא"כ ה"ה בפרי שקורין ברוימבע"ר ופרי אדום שקורי"ן ערפר"ט מברך בפה"א וכ"כ בברכות מהר"מ וכן נוהגין ואגודה כתב ברוימבער"ן וערפ"ט יברך בפ"הע שכן הענף מתקיים ימים הרבה וכי שקיל פרי הדר אתי מאותו ענף עצמו עכ"ל וכן עיקר וכ"כ פסקי התוס' בברכות פ"ו וכן אותם שקורין בפולין יגידע"ס השחורים אבל האדומים גדלי' בעשבים ומברכין בפ"הא ואותן אדומי' הנמצאים בתמוז וגם יש שם מין הנמצאים בחורף אין בהם אלא שרף בעלמא כנוס בתוך החרצנים ומוצצין אותן וזורקין אותן א"כ ראוי לברך שהכל כמ"ש סימן ר"ב ס"ח וסט"ו אף שיש בולעין אותן עם הקליפין והגרעין מ"מ עינינו רואות שהקליפ' וגרעין אינן ראוין לאכילה כלל א"כ אין לברך אלא על המשקה שבתוכו. הלבושי שרד אורח חיים סימן רג סעיף ב דן האם לדמות ת הקאלינו"ס לקני סוכר. משנה ברורה רג, ס"ק א- ג.
[16] ט"ז או"ח רג, סע' ד, מ"ב סימן רג ס"ק ה.
[17] מגן אברהם רג, א, אגרות משה או"ח א, פה כשיש ספק בגובה עץ הפרי בורא פרי העץ. במ"ב העולם נוהגין לברך פרי האדמה
[18] מ"ב רג ס"ק ג.