עלון פרשה וארץ - הפרשה בראי ההלכה

בעלון "פרשה וארץ" נשזרים יחד חידושים, הלכות, סיפורים ומקומות. נקודת מבט חדשה ומרעננת לפרשת השבוע, במבט ארץ ישראלי שלוקח אותנו בכל פרשה למקום אחר בארץ ולסיפור המיוחד שלו.

פרשה וארץ

פרשת תזריע מצורע - צרעת הבית – הזדמנות לקשר עם ה' בארץ ישראל

יואל יעקובי
על מין הצרעת המוזר מכולם, זה שמתפתח על האבני הבית הדוממות, נאמר במפורש: "ונתתי נגע צרעת בבית ארץ אחוזתכם", כלומר המצווה נוהגת רק בארץ ישראל. במילים אחרות, זו מצווה שתלויה בקשר שבין האדם היהודי לאדמתו.

כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים - פרשת צו

יואל יעקובי
"והקריב ממנו אחד מכל קרבן תרומה לה', לכהן הזורק את דם השלמים לא יהיה" (ויקרא ז יד)

פרשת ויקרא: הקרבן ייחודי

יואל יעקובי
"...כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אישה לה'. קרבן ראשית תקריבו אותם לה' ואל המזבח לא יעלו לריח ניחוח" (ויקרא ב יא-יב)

פרשת 'ויקהל פקודי' - העונג הקובע

יואל יעקובי
גם בראש פרשתנו, כמו גם בארבע (!) פרשיות קודמות בספר שמות נזכרה מצוות השבת. לכאורה מצוות השבת שייכת לחלק 'אורח חיים' של התורה ואילו המצוות התלויות בארץ נמצאות ב'יורה דעה', "ולא קרב זה אל זה". ובכל זאת יש קשר בין המצוות הללו.

פרשת תצווה - מצוות מנוגדות וקבלת עול

יואל יעקובי
שתיית אלכוהול לשכרה איננה דבר רצוי ביהדות. אפשר לומר שהיא אפילו מתועבת. לכן כשבפורים אנחנו מצווים לשתות אנחנו עלולים להתבלבל: כיצד בכל השנה זה נחשב דבר מגונה כל כך, ואילו עכשיו, כל הפושט כוס – נותנים לו?

פרשת תרומה - התרומה המרוממת

יואל יעקובי
הרבה אנשים, כשרק שומעים את המילה "תרומה" מתחילים להילחץ. בסוף אולי הם נותנים, אבל אי אפשר להגיד ששמחה גדולה ממלאת את ליבם. כאן היה מקום להביא סיפורים על מצוות הצדקה, ועד כמה הכלל "צדקה תציל ממוות" עובד בשטח.

פרשת וארא: הלשון החמישית

יואל יעקובי
הלשון החמישית של הגאולה, למרות שהיא מבטאת את שיא הגאולה, לא נתקנה כנגדה כחובה כוס בליל הסדר. הדבר מרמז על מה שהוא למעלה מהגאולה – הטוב התמידי שה' משפיע עלינו בכל רגע. את גבולות הארץ לעניין מצוות התלויות בארץ אנו למדים גם מהגבולות המשורטטים במסכת גיטין, מה שגורם לנו לסייר הפעם באשקלון.

פרשת שמות: ארץ הגוונים המרובים

יואל יעקובי
על הפירוט המתמיה של עממי כנען בבשורת הגאולה בסנה ועל מה שאנו למדים ממנו, על ההרכבה שעשו אנשי אריח של תפוח על גבי עוזרד והקשר לכלאי אילן והיכן ממוקמת אריח?

פרשה וארץ ויחי: שמעון ולוי - אחים, אבל שונים

יואל יעקובי
על השוני בין שמעון ללוי (הנובע מנטייה שונה שאמורה להיות מרוסנת ע"י אמצעים שונים), על הקשר לתרומות ומעשרות ועל ינבוט השדה

פרשת ויגש : הירידה למצר במצרים

יואל יעקובי
הביטוי 'ירידה' מצוי רק ביחס למצרים, אך פוסק לאחר התגלותו של ה' ליעקב בבאר שבע והבנת ההבדל בין מצרים לעמון ומואב בחיוב המעשרות בהן יסייע לנו להבין את מהותה של מצרים ואת מטרת הירידה אליה.

פרשת מקץ : מנחה בעלת משמעות

יואל יעקבי
על זמרת הארץ ששולח יעקב לשליט מצרים והינה מביעה הרבה יותר מאשר ניסיון פיוס. על היותה של ארץ ישראל זבת חלב ודבש בא לידי ביטוי במרכזי הנדל"ן הנוכחיים, בבקעת אונו ובבני ברק. והזדמנות טובה ללמוד על העיר המקראית-פלישתית-משנאית-ערבית-חרדית השוכנת בלב גוש דן

פרשת וישב : חלום הגאולה של שר המשקים

יואל יעקבי
חלום שר המשקים והקשר שלו לכלל ישראל, חג החנוכה והזיקה שלו לחקלאות, האם עבר הירדן נחשב לארץ "זבת חלב ודבש"? והחשיבות ההיסטורית-הלכתית של העיר רגב הקדומה

פרשה וארץ ויצא: מעשר - סמל הקביעות

יואל יעקובי
על יעקב אבינו שמנהיג נתינת מעשר לו ולזרעו. על העיקרון העומד מאחורי המעשר לעומת התרומה. על המחלוקת בפשר שמו של 'שום בעל בכי' שרוי בין פרשני המשנה, ועל תפקידה של בעלבק אז והיום (משמשת כעורף לחיזבאללה.)

פרשת תולדות: גבורתו של יצחק בגרר

יואל יעקובי
יצחק הוא מידת הדין והגבורה המתבטאת בכך שהוא עומד מול ה' בלבד וכלל אינו נכנס לדיון מול הפלישתים. דבר זה מלמד אותנו על היחס למצרים לנו, במישור הלאומי והפרטי. ומה מיקומה כיום של העיר גרר המקראית?

פרשה וארץ חיי שרה: האב שלא יצא מהארץ

יואל יעקובי
על יצחק אבינו שהוא האב היחידי שלא יצא מעולם מגבולות הארץ ומייצג את מידת הדין. הקשר לברייתא האומרת שגוי המוכר פירות ואומר שהם אסורים הלכתית והאם עזקה המוזכרת היא העיר בשפלת יהודה או כינוי לפרדס שמור.

פרשה וארץ וירא

יואל יעקובי
ה' מיידע את אברהם בנוגע להפיכתה של סדום. הסיבות לשיתוף זה בתורה וברש"י שונות, אך בעצם משלימות.על הקשר של השפעת פגיעת החברה בעולם לתופעות אקולוגיות בים המלח, וביקור בחורבותיה של צוער, השריד האחרון מערי הכיכר, וביעור תמרים

פרשה וארץ לך לך

יואל יעקובי
שינוי שמו של אברם לאברהם מייצג שינוי במעמדו. הוא הופך להיות אביהם של הגרים ובכך מאפשר להם גם לקרוא פרשת מקרא ביכורים לדעת ר' יהודה. המשנה אמנם חולקת על כך, אך יש בדבר ללמדנו על שני צדדים בשייכותם של הגרים לעם ישראל.

פרשת 'ניצבים' - ראש השנה לטבע המתעלה

יואל יעקובי
אחד בניסן ואחד בתשרי מבטאים שני כיוונים ביהדות: האחד תיקון על טבעי והשני תיקון בתוך הטבע. בראש השנה אנו נדרשים לבדוק ולהיבדק האם אכן התקדמנו וקידמנו או שנעשינו שקועים בתוך העולם הטבעי, האלילי, כזה שאינו מסוגל לשאוף למשהו טוב יותר. בכניסתנו לשנת מעשר שני נבקר באלוני ממרא, היא אילת, הגבול הדרומי שממנו…

פרשת כי תבוא: ביעור ווידוי מעשרות ומצוות שבין אדם למקום ולחברו

יואל יעקובי
על הטעות בעניין מצוות שבין אדם לחברו, על ביעור ווידוי מעשרות, על האתרוג מקיסריה וגם - שלוש הלכות על העיר הנפלאה הזו

פרשת כי תצא: קידוש בכלאי הכרם

יואל יעקובי
איסור כלאי הכרם גורר בעקבותיו הפסד היבול "פן תקדש המלאה" כשהכוונה לקלקול שנוצר בעולם. הקדושה החיובית והשלילית מבטאות רצון לצאת מהגדר הרגיל של המציאות. הר המלך נזכר בהקשר של ביעור פירות שביעית, אך מיקומו אינו ברור מספיק – הר אפרים, ההר של ארץ יהודה ואולי מערב השומרון?
הקודם   1    2    3    הבא