זיהוי חלל בהיעדר עין

אחד מחללי מלחמת 'חרבות ברזל', הי"ד, נהרג כתוצאה מירי שפגע בעינו וחדר לראשו.

הרב פרופ' נריה גוטל | אמונת עתיך 147 עמ' 94-97
זיהוי חלל בהיעדר עין

שאלה

אחד מחללי מלחמת 'חרבות ברזל', הי"ד, נהרג כתוצאה מירי שפגע בעינו וחדר לראשו. להוציא פגיעה זו, מראה הפנים נותר שלם. בתחנת איסוף החללים [תא"ח] נגבו שתי עדויות ממכריו, ושני העדים נקבו – כל אחד מהם בנפרד – בשמו של 'פלוני' כזיהויו של החלל שלפניהם, וזאת בוודאות גמורה, ללא היסוס וללא פקפוק. צוות החליטה, שאמון על הקביעה הסופית - ההלכתית-משפטית-ציבורית - כי אכן ב'פלוני' מדובר,[1] נתן דעתו לשאלה אם מצב כזה של פגיעה מאפשר זיהוי חלל כדת וכדין, על כל המשתמע מכך עד, וכולל, התרת עגונה.[2]



[1].    על פעילות מערך החליטה, דרכי החליטה, ומעמדו ההלכתי של צוות חליטה ומסמך החליטה, ראה מאמרי 'מעמדו ההלכתי של צוות חליטה ותוקף הכרעתו', ספר ידיו אמונה, הוצאת אסיף – שנתון איגוד ישיבות ההסדר, תשפ"ד, עמ' 266-230.

[2].    במקרה הנדון מדובר היה אומנם ברווק, ואולם כלל זה עשו להם צוותי החליטה במלחמת 'חרבות ברזל', בהנחיית הרב הצבאי הראשי, שכל חלל יידון ברף גבוה, כאילו מדובר בזכר-יהודי-נשוי.

תשובה

הלכה היא בידוע כי כדי לזהות מת, נדרשת עדות – כלומר 'טביעת עין', של הכרת פני המת.[1] ומהי הגדרת 'פנים', לעניין זה? במשנה (יבמות פט"ז מ"ג) נאמר: 'אין מעידין אלא על פרצוף פנים עם החוטם אף על פי שיש סימנין בגופו ובכליו'. להלכה התחדדו הדברים יותר, וכך כתב ה'שלחן ערוך' (אה"ע סי' יז סעי' כד):

מצאוהו הרוג או מת, אם פדחתו[2] וחוטמו ופרצוף פניו קיימים, והכירוהו בהם שהוא פלוני, מעידין עליו. ואם ניטל אחד מאלו, אף על פי שיש להם סימנים מובהקים ביותר בכליו, אינם כלום, דחיישינן לשאלה.

הנה כי כן הלכה פסוקה גורסת כי זיהוי צריך להתבצע על סמך 'משולש פנים': פדחת, חוטם, פרצוף פנים.

ומה באשר לעיניים? האם, במצב בו העדים מזהים את המת באופן ברור וחד משמעי בלעדיהן, האם העיניים בכל זאת נדרשות כחלק מ'פרצוף פנים' ההכרחי? דברים ברורים בעניין זה כתב ה'בית יוסף' (על הטור, שם, אותיות כד-כה), בשם הרמ"ה:

וכתב רבינו ירוחם (נכ"ג ח"ג, קצו ע"ב) בשם הרמ"ה, זה הפרצוף פנים הם הלחיים עצמם ואין משגיחין לא על העינים ולא על הפה.

דעת הרמ"ה היא אם כן שעיניים אינן נדרשות, וכל עוד היעדרן אינו משנה ומעוות את 'פרצוף הפנים' – לחיים, פדחת וחוטם – הזיהוי מתקבל הלכה למעשה. הכרעה זו התקבלה על ידי רבנו ירוחם, וממנו למרן. וכן כתבו - בשמו, ולהלכה - פרשני ה'שלחן ערוך' על אתר: 'בית שמואל';[3] 'חלקת מחוקק';[4] ט"ז;[5] 'באר היטב',[6] ועוד. ולא רק להלכה, אלא גם למעשה.[7] כך פסק הב"ח (שו"ת בית חדש החדשות, סי' סג), בהתייחסו למעשה שהיה:

... ודבר זה מוכח מדברי הטור שם - דמתחילה מביא הטור שם המשנה אין מעידין עליו אא"כ ראה פרצופו שלם פדחתו וחוטמו, וכתב רבי' ירוחם משם הרמ"ה ז"ל בספר חו"ה חלק שלישי נתיב כ"ג, והביא הב"י, וז"ל: הפרצוף הלחיים עצמו, ואין משגיחין לא על העינים ולא על הפה, דמאחר שפי' התנא חוטם ופדחת ה"ל לפרש כמו כן העיניים והפה. אלא ש"מ דפרצוף פנים לחוד בעינן, שהם הלחיים והפדחת והחוטם, שבפירוש איתמר. נראה מזה בהדיא, שמעידין עליו אפילו חסרו עיניו ופיו.

האריך ללבן זאת בשו"ת מהר"ם ן' חביב (אה"ע תחילת סי' ט):

והנה, מ"ש אין משגיחין לא על העינים ולא על הפה, יראה דכוונתו לומר דאפי' נמצא עיניו חסרים, כגון שנקרו עופות את עיניו וגם שפתים וסנטר חסר, כגון דאכלו שפתיו החיות, אפי"ה כשיש לו פדחת ופרצוף פנים, דהם הלחיים עם החוטם, ניכר הוא בכך ומעידין עליו. אמנם יש לגמגם בזה, דא"כ הכי הוה ליה למימר פרצוף פנים הם הלחיים עצמם, אע"ג דאין שם עינים ופה. ולכן היה נראה דכוונתו לומר, דאם יש לו עינים ופה ורואים בו שינוי מה, ומצד העינים והפה אינו ראובן ומצד המצח והלחיים נראה שהוא ראובן, אין מעידין אלא על פ"פ, דהיינו הלחיים עם החוטם, ואין משגיחין במה שרואים שינוי בעינים ופה, דעיני המת עשויים להשתנות מיד אחר מיתה. וזהו שאמר ואין משגיחין לא על העינים ולא על הפה. וכן נמי אם מצד עיניו והפה נראה שהוא ראובן ומצד פניו דהיינו לחיים נראה שאינו ראובן, אין משגיחין לא על העינים ולא על הפה לא להקל ולא להחמיר, אלא עיקר ההכרה הוא במצח ולחיים וחוטם. ולענין מעשה יש להתישב בזה. ופירוש הראשון יר' לי שהוא נכון לענין (דינה) [דינא], דאם חסר עינים ופה, אפ"ה מעידין עליו, כיון דהכירוהו בפדחתו ובפרצוף פנים, דהיינו הלחיים עם החוטם. איברא דגם בזה יש גמגום קצת מלשון שכתב הטור סי' י"ז סעי' כ"ג, אין מעידין עליו אלא א"כ ראו פרצופו שלם עד פדחתו וחוטמו, דמדכתב פרצופו שלם עד פדחתו וחוטמו משמע קצת דבעי שיכירוהו גם בעיניו. ומ"מ אינו מוכרח זה מדבריו, ולכן יכולין להורות להקל, דאם הכירוהו בפדחת ופרצוף פנים, דהיינו לחיים עם חוטם, אע"ג דלא היה לו עינים ופה, אין משגיחין במה שחסר לו מהפרצוף עינים ופה וסנטר, כנ"ל.

מתברר לאחר פלפולו ודיונו ודקדוקו הדק-היטב, סיכומו חד-משמעי:

דאם הכירוהו בפדחת ופרצוף פנים, דהיינו לחיים עם חוטם, אע"ג דלא היה לו עינים ופה, אין משגיחין במה שחסר לו מהפרצוף עינים ופה וסנטר.

ב'אוצר הפוסקים'[8] ציינו שכך הורה גם בשו"ת 'פנים מאירות'[9] הלכה למעשה, וכן מבואר ב'דרכי נועם';[10] 'משפט צדק';[11] 'נודע בשערים';[12] 'משמרת שלום';[13] מהריא"ז ענזיל;[14] 'מים חיים (רפפורט),[15] ועוד. נכון הוא, ואין לכחד, שהיו שהסתייגו – ראה שו"ת 'רב פעלים',[16] ובספר 'עבודת השם',[17] ואולם לאור בחינת הנמקותיהם,[18] דומה שבנידוננו, ולמעשה, אף הם יצדדו להיתר. אמור מעתה: א) דעת רוב הפוסקים היא, שהיעדר עין אינו מונע זיהויו של מת באופן ודאי;[19] ב) אף דעת מיעוט שמהססת דבר, בנידון דנן תצדד להיתר; ג. נמנו וגמרו פוסקים קדומים ומאוחרים, כמו גם פרשנים ראשונים ואחרונים, כי 'כל המחמיר [בענייני עגונות] לא יפה הוא עושה ואין דעת חכמים נוחה הימנו', לפי שכלל זה נקוט בידינו מקדמת דנא, שבענייני עגונות יש להקל.[20] ד) ביחס למקרה שנדון לפנינו, יש להוסיף שטביעת האצבעות של החלל תאמה במלואה לזו שנלקחה מ'פלוני' בעת חיולו [השוואת טרום-מיתה (A.M - ante mortem) מול אחר מיתה (post mortem -P.M)], ומעמדו של שוויון חד-משמעי כזה הוא כדין 'סימן מובהק' שמתיר עגונה.[21]

לאור כל הנ"ל הכריע צוות החליטה כי הלכה למעשה יש לקבוע ש'פלוני' הוא החלל, הי"ד. הכרעה זו אושרה בחתימת הרבצ"ר.



[1].    על אמצעים נוספים שמאפשרים זיהוי, ראה מאמריי: 'זיהוי חללים ללא גופה במלחמת חרבות ברזל', תחומין מד (תשפ"ד), עמ' 41-25; 'קביעת מות אדם ללא גופה במלחמת חרבות ברזל', המעין 251 (תשרי תשפ"ה), עמ' 94-79.

[2].    פדחת היא המצח – רש"י, יבמות קכ ע"א. פדחת זו לא הוזכרה במשנה ולא בירושלמי וגם לא ברא"ש, אך צוינה ונדרשה בברייתא שבבבלי, ונפסקה להלכה ברי"ף, רמב"ם, טור ושו"ע.

[3].    ב"ש, אה"ע סי' יז ס"ק צז.

[4].    ח"מ, אה"ע סי' יז ס"ק מא.

[5].    ט"ז, אה"ע סי' יז ס"ק כז.

[6].    בה"ט, אה"ע סי' יז ס"ק כז.

[7].    על חשיבות ההדגשה שמדובר בפסיקת הלכה למעשה, ראה ר"ח מוולוז'ין, חוט המשולש, טור א סי' ח, שעורך הבחנה חדה בין רב שעוסק בהיתר עגונה כסוגיה למדנית גרידא, ובין רב שעוסק בדבר לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא - הלכה למעשה: 'כבוד תורתו נוטה אל החומרא מחמת שאין הדבר מוטל עלי, ואף אני כמוהו לא פניתי אל צדדי היתרים העולים מתוך העיון טרם הועלה עלי עול הוראה. והן עתה שבעוונותינו הרבים בסביבותינו נתייתם הדור מחכמים והעלו על צוארי עול ההוראה מכל הסביבה, שאינם מתירים בשום אופן בלתי הסכמת דעתי הקלה, וחשבתי עם קוני וראיתי חובה לעצמי להתחזק בכל כחי ולשקוד על תקנות עגונות'. וראה להלן הערה 22.

[8].    אוצר הפוסקים, מהד' תשל"ה, ח"ה עמ' 38 אותיות ה-ו.

[9].    שו"ת פנים מאירות, ח"ב סי' סה.

[10].   דרכי נועם, סי' יג.

[11].   משפט צדק, ח"א סי' סח.

[12].   נודע בשערים, סי' כד.

[13].   משמרת שלום, ח"ג סי' א.

[14].   מהריא"ז ענזיל, סי' ח.

[15].   מים חיים, סי' כו, מבן המחבר.

[16].   שו"ת רב פעלים, ח"ד אה"ע סי' ג ד"ה פש גבן ואילך.

[17].   עבודת השם (מאטאלון), אה"ע סי' י ד"ה אלא דכל זה איננו שוה.

[18].   עיקרי נימוקיהם: שו"ת רב פעלים – א) ייתכן שיש החולקים על הרמ"ה; ב) 'הכרת פרצוף הפנים תלוי בעינים שהם עיקר הפנים'; ג) עיניים (וכן פה, שפתיים, שפם וצוואר) הם בכלל 'פרצוף פנים', שנדרש. עם זאת יש להדגיש שהוא עצמו הטיל ספק בספקותיו, וכתב ש'אין לחוש לספק זה דאנחנו מסתפקים בו', ולמעשה הכריע להתיר אותה עגונה שבעניינה דן שם; עבודת השם - עיניים הן בכלל 'נשחת מקצת צורת פניו' שאינו מאפשר היכרות בטביעת עין למי ששהה במים ג' ימים. אלא שגם לגביו יודגש כי פקפוקו מוסב רק למצב של שהיית המת ג' ימים במים, ולא ביחס להימצאותו ביבשה, כבנידון דנן.

[19].   כפי שמתואר לעיל - במקרה דנן, להוציא היעדר העין, מראה הפנים נותר שלם. ככל שלא זה היה המצב, היה צריך לידון גדר 'פרצוף פנים' שנדרש לזיהוי - ראה שו"ע, אה"ע סי' יז סעי' כד, אוצה"פ שם דף יט אות קפב, ולעיל הערה 20 [למעלה מן הצורך תצוין תשובת חבצלת השרון (באב"ד), אה"ע סי' לד, שם דן במקרה של פגיעת חץ בפדחת, ולא נתן דעתו אלא רק לשאלה אם נדרש מצח שלם, ולא לעיוות הפנים שעלול להיגרם בשל תאוצת החץ].

[20].   ראה שו"ת הרמב"ם, סי' שנ: 'וכל אלו הדברים חוזרין לעיקר אחד והוא שאין מדקדקין בעדות אשה עגונה, וכל המחמיר ודורש וחוקר בדברים אלו לא יפה הוא עושה ואין דעת חכמים נוחה הימנו, שעיקר תקנתם בעגונה הקלו משום עיגונא דאתתא'; וראה רמב"ם, הל' גירושין פי"ג הכ"ח-הכ"ט: 'ואין בודקין עדי אשה בדרישה וחקירה, שלא אמרו חכמים בדבר להחמיר אלא להקל משום התרת עגונה. אל יקשה בעיניך שהתירו חכמים הערוה החמורה בעדות אשה או עבד או שפחה או גוי המשיח לפי תומו ועד מפי עד ומפי הכתב ובלא דרישה וחקירה כמו שבארנו... הקלו חכמים בדבר זה... כדי שלא ישארו בנות ישראל עגונות'; רבנו תם, ספר הישר, מהד' ר"ד דבליצקי, ח"ב (תשובות) סו"ס צב טור שפג: '... ועל דא אנא סמיך. וכל המחמיר בדבר אינו אלא חוטא...'; וכך, מעין סגנון תקיף זה, בעשרות שו"תים, קדומים ומאוחרים כאחד. וראה סיכומי דברים בעניין זה, בספר העגונות לרי"ז כהנא, עמ' 25-22: 'החטא להחמיר בענייני עגונות'.

[21].   על המשקל ההלכתי של טביעת אצבעות לקביעת חלל ולהתרת עגונה, ראה הפניות במאמרי 'זיהוי חללים ללא גופה במלחמת חרבות ברזל', תחומין מד (תשפ"ד), עמ' 27 הערה 8.

toraland whatsapp