אם האדמו"ר מסטאמר צדק אז גם יהושע בן-נון טעה

אם האדמו"ר מסטאמר צדק אז גם יהושע בן-נון טעה

בעקבות המאמר על כך שהעלה אפשרות שמדינת ישראל היא טעות היסטורית מזכיר הרב איתי אליצור כי גם הבית הראשון והשני לא האריכו ימים, זה לא אומר שמשה רבנו טעה

מתוך חדשות סרוגים | ד' אלול תשע"ה

אור יזרעאלי תמה, אולי מדינת ישראל היא טעות היסטורית. אולי היא מעשה שטן. הרי היא קיימת רק ששים ושבע שנים, אולי היא תחרב בסוף? מי יודע?

ואף אני תמה. אולי משה רבינו ויהושע בן נון טעו? אולי דוד המלך טעה? הם הרי נלחמו על הארץ, כבשו אותה והקימו ממלכה, ובסוף היא חרבה. אז כנראה הם טעו טעות היסטורית. כנראה שגם זרבבל ועזרא טעו טעות הסטורית. אין ברירה אלא לומר כך. הלא הם עלו לארץ וייסדו בה ממלכה ובסוף היא חרבה. אין מה לומר, טעות היסטורית. מעשה שטן.

האם משה רבינו הבטיח לישראל שהממלכה שהם יקימו בארץ תתקיים לעולם? לא. הוא הבטיח בפירוש את ההפך. הוא אמר להם בצורה הכי מפורשת שאפשר, שכל עוד הם יקיימו את המצוות הם יאריכו ימים בארץ, וכשלא יקיימו את המצוות ויעבדו אלהים אחרים – יגלו מהארץ. כמו כן הוא אמר שאם הם יעשו כמעשה ארץ מצרים וארץ כנען ויגלו עריות – הארץ תקיא אותם. את כל הדברים האלה משה חזה מראש. אז למה הוא צוה על יהושע להכניס את ישראל לארץ?

משה לא מבטיח שהמדינה תתקיים לעולם. משה מלמד כלל חשוב: הדרך הראויה והנכונה לחיות כעם לפני ה' היא ע"י הקמת ממלכה בארץ. ממלכה בארץ אין פירושה שמרגע שהוקמה והלאה אין לנו שום תפקיד ואנו יכולים ללכת איש לדרכו ולדעת שיש ממלכה, ודאי שלא. להפך. הקמת ממלכה היא השלב הראשון. אח"כ צריך לעמול יום יום על כך שהממלכה אכן תלך בדרך ה'.

האם זה אומר שאחרי הגאולה בהכרח תבוא גלות? לא. הגאולה יכולה להתקיים לנצח, אם אנחנו נשמור עליה לנצח. אבל אם חלילה עם ישראל יגלה מהארץ, אין זאת אומרת שהקמת המדינה היתה טעות. להפך. מיד עם הגיענו לגלות עלינו להתחיל בתהליך שיבתנו המחודשת לארצנו. הקמת המדינה היא לא הבטחה, היא תפקיד. היא האידאל שלאורו אנו צריכים לחיות ואותו מוטל עלינו לבצע. ואם ניכשל פעם אחת ננסה שוב ושוב.

תפישת העולם האומרת שאם המדינה תחרב היא טעות, יוצאת מאותה נקודת הנחה האומרת שלא היה צריך להקים את המדינה. משום שהקמתה לא מוטלת עלינו אלא על הקב"ה. אם זאת לא מדינה שהקב"ה יתחזק לעולם ועד, אין לנו ערך בה. כנגד התפישה הזאת נראה שהתורה מציעה דרך אחרת הקמת המדינה היא תפקיד. תפקיד המוטל עלינו. לא רק הקמת המדינה. האחריות לכך שהמדינה תמשיך להתקיים ותהפוך לממלכת ה' היא אחריות המוטלת עלינו. אם נכשלנו – אין זאת אומרת שטעינו. זה רק אומר שלא מלאנו את תפקידנו כמו שצריך.

וקשה לומר שאנחנו לא מתקדמים. ב"ה, עברנו דרך ארוכה מאז שגזזו פאות לילדים ושלחו אותם לקבוצים חילוניים. מאידך, עדיין דרך ארוכה מאד לפנינו. צריך לראות לנגד עינינו את האידיאל: ממלכה קדושה העובדת את ה', במרכזה מקדש, ואין בה תרבות של גלוי עריות או מקומות שבהם עבדו הגויים עבודה זרה. צריך לחולל מהפכה. אבל אחרי שטיפסנו במדרון התלול וחוללנו מהפכה בשיבת ישראל לארצו, נוכל בהחלט לבצע עוד כמה מהפכות.