אבולוציה

שאלה

שלום רב,
אני תלמידת תיכון אשר עושה עבודה על אבולוציה ובריאה, במסגרת
העבודה עליי להגיש ראיון עם אדם הקשור בנושא, לכן אשמח אם
תוכל לענות על כמה שאלות (לפחות על חלקן).
בתודה מראש.
1. האם קיים (קשר) הסבר כלשהו לתורת האבולוציה ע"פ התפיסה
הדתית של בריאת העולם ביהדות?
2. אם הנך יודע, באילו עקרונות מרכזיים ובסיסיים שונות שתי
התפיסות?
3. מה לדעתך הן הסיבות לכך שרבים מן האנשים "מעדיפים"
להאמין בתורת האבולוציה מאשר בבריאת העולם ע"י הקב"ה.
4. המאובנים, כביכול מוכיחים את העובדה כי בתקופות קדומות
ביותר בתולדות כדה"א היו רק בע"ח וצמחים פשוטים בעולם
ובמרוצת התקופות הופיעו בע"ח וצמחים מפותחים יותר, האם השערה
זו מופרכת לדעתך או שמא יש לה הסבר לפי הדת?
5. כיצד בדיוק שוללת האבולוציה את תפיסת הבריאה?
6. האם יש הסבר בדת לעובדה שהאדם דומה בגופו ובתפקודיו
לבעלי חיים אחרים?
7. על-פי ספר בראשית , העולם נברא בתהליך שנמשך שישה
ימים ושסופו השבת: האם מקובלת לדעתך התפיסה של אנשים דתיים
רבים המסבירה את האבולוציה בכך שהאל ברא את השמיים והארץ
והאדם ובעלי החיים בפרקי זמן יותר ארוכים שבעצם ממחישים את
האבולוציה, וכך גם מקיימים את האמונה בבריאת האל?
8. מהם הטיעונים של האנשים שכלל לא מאמינים באבולוציה אלא
בבריאת העולם? (כיצד הם שוללים את האבולוציה?)
9. ישנם מחנכים בישיבות אשר מוטרדים מהפרק על אבולוציה
הנלמד בשיעור ביולוגיה רגיל בתיכון, כיצד לדעתך יש "לטפל"
בנושא נלמד זה?

תשובה

אענה רק בקיצור נמרץ על חק משאלותייך

. מה הסתירה בין התפיסה הדתית לאבולוציה? מדוע לא ניתן להבין
שרבש"ע בורא את העולם דרך תהליכי התפתחות, וממילא מינים
מסויימים נכחדים וכד'.
2. השוני הוא במחשבה שלבריאה אין בורא אלא היא נבראת מאליה
ע"י יצוריה, דבר שאינו נכון ואין לו בסיס. כל מה שהתאוריה עסוקה
בה היא ההתפתחות מהקיים, אבל לפני כן אין לה שום מושג. מה גם
שיש בה "חורים" גדולים שאינם פתורים ואין לה פתרונות להרבה מאד
שאלות.
3. הסיבה פשוטה אמונה אמתית מחייבת ומשליכה על חיי האדם, ואדם
חושב בטעות שהוא כובל את עצמו כאשר באמת הוא הוא הופך להיות
בן חורין.
4. מה נסתר בכך מהבריאה האלוקית. צמחים שקעו והתאבנו, בע"ח
התפרקו ברובם וע"כ לא נותר מהם זכר. כמו"כ אף בבריאת העולם
הסדר הוא מקביל שבעה"ח נבראו רק בחמישי או בששי ולא בימים
הראשונים. ועייני בספרו של פרופ' נתן אביעזרי.
5. האובלוציה אינה עוסקת כלל בשאלת הקוסמוגוניה וממילא אינה
יכולה לסתור את רעיון הבריאה.
6. האדם הוא לב הבריאה והוא מרכז בתוכו את כל התפקודים.
7. התורה לא באה לתאר תהליכים מדעיים ולא תהליכים היסטוריים,
היא באה לחנך את האדם לעבוד את ה' ולהוציא את תכליתו לפועל.
וע"כ אף שהתורה נקטה במונחים השגורים על פינו אין כונתה לומר
שהמונחים הם כפי הבנתנו. לדוגמא חטא אדה"ר לא מובן לנו ואנו
נותנים לו הסברים שמרבים אותו לבינתנו. והיסוד לכל הוא שהאדם היה
במצב שלם יותר ובגלל חטאו ירד והוא עתיד לשוב למצבו.

 

 

 

 

הרב יעקב אריאל |