שיעור הנענוע הנחשב 'חידוש דבר' בסוכה ישנה

השאלה:

הדין בסוכה ישנה, הוא שיש צורך לחדש בה דבר.[1] מה שיעור הנענוע הנדרש בסכך, כדי שייחשב כחידוש דבר? האם יש להגביה חלק מהסכך בגובה טפח? שלושה טפחים? הגבהה שיוצרת פסול בסוכה?



[1].     שו"ע, או"ח סי' תרלו סעי' א.

התשובה

הרב הראל דביר | אמונת עתיך 146 עמ' 44

לא הצלחתי למצוא בזה דבר ברור.[1] מכל מקום, בנידוננו מדובר בפרגולה ללא דפנות, ומדי שנה מעמידים דפנות לסוכת מצווה, וכנ"ל בניסוח השאלה הראשונה. ובשו"ת 'יחוה דעת'[2] האריך להוכיח שחידוש דבר אינו צריך להיות דווקא בסכך, ויכול לכתחילה להיות בדפנות, והביא לכך מקורות איתנים ומשכנעים. ולא רק זו, אלא שמצאנו לגאונים שנקטו שאף הוספת כרים וכסתות נחשבת חידוש דבר. ואף שדבריהם נדחו, מכל מקום, מהלשונות שבהן הם נדחו, נוספו הוכחות מכמה ראשונים לכך שדי בכך שהחידוש נעשה בגוף הסוכה, כולל הדפנות, ואין צריך שייעשה דווקא בסכך, וכמבואר שם. יש להוסיף, שהדעה המרכזית והמקובלת להלכה, היא שעצם הצורך בחידוש דבר בסוכה ישנה, אינו אלא 'לכתחִלה ולמצוה בעלמא', כלשון ה'משנה ברורה',[3] וכן פסק גם ב'יחוה דעת'.[4]

לפיכך, בנידוננו די בעצם העמדת הדפנות. ומהיות טוב, אם ניתן בקלות, לנענע מעט כמה קורות מהסכך, שרוחבן טפח (כולל דין לבוד), ובכך לקיים את חידוש הדבר, גם לדעה היחידאית (שהובאה ביחוה דעת שם, וספק אם יש מי שסובר אותה, יעו"ש), המצריכה חידוש בסכך.

 



[1].     בפסקי תשובות (סי' תרכו אות ד והערה 11) דן בהגבהת סכך שהיה מונח על הסוכה בעודו מחובר לקרקע ולאחר מכן נתלש, שיש צורך להגביהו משום תעשה ולא מן העשוי, והביא שדעת רוב האחרונים היא שדי בהגבהת כלשהו, ולדעת שו"ת אז נדברו נדרשת הגבהת של שלושה טפחים. ובמשנ"ב מהד' דרשו (שם הערה 14 ד"ה ושיעור) הובאו השיעורים של טפח ושלושה טפחים.

        וקצת התפלאתי, שבמאספים אלה לא הובאה כלל אפשרות מחמירה יותר, של הגבהה שממש תפסול את הסכך באותו מקום ותבטל את ה'תעשה' שהיה בו, ותיצור צורך בסיכוך חדש. ואולי הסיבה לכך היא מה שכתבתי להלן בגוף הדברים, שהדעה המרכזית להלכה היא שחידוש דבר בסוכה ישנה הוא למצווה בעלמא, ולכן אין מקפידים ליצור פסול ולשוב ולהכשירו. ועדיין קצת צ"ע.

[2].     שו"ת יחוה דעת ד, סי' מא.

[3].     משנ"ב, סי' תרלו ס"ק ד.

[4].     שו"ת יחוה דעת, שם.

toraland whatsapp