התשובה
ב"ה
שלום וברכה וחג שמח
שאלתך היא שאלה כפולה אך היא תלויה אחת בשנייה; לכן נענה לשאלה השנייה תחילה כי היא גם הבסיס לתשובה לשאלה הראשונה.
השאלה המרכזית היא האם אדם יכול לעשר פירות אחרים ללא ידיעתם
וההלכה היא שאדם אינו יכול לעשר פירות של חברו או של חבריו ללא ידיעתם, אלא צריך מינוי שליחות לכך.
אלא שבמצבים שונים מעשרים עבור אחרים מדין 'ניחותא', כלומר, שבעלי הפירות אמנם אינם רגילים לעשר, אך גם אינם מתנגדים לכך.
לכן אם יש חברים הורים או אנשים אחרים, שלא איכפת להם אם יעשרו את פירותיהם - הדבר מותר ואף רצוי לעשות זאת עבורם.
אך אם ידוע שהם מתנגדים לכך, אי אפשר לעשות זאת, ובמקרה זה אדם יכול לעשר רק את הפירות שהוא קוטף לעצמו.
לכן, התשובה לשאלה הראשונה תלויה באיזו מציאות אנו דנים, אם ידוע לך שהוריך אינם מתנגדים לכך שפירות הגינה שלהם יהיו מעושרים כדת וכדין כולל נתינה ללוי ולעני, אז אתה גם יכול לעשות עבורם מנוי, מדין 'זכין לאדם שלא בפניו', ומכח זה גם לעשר עבורם.
אך אם מבין שיש התנגדות לכל המהלך, עליך לעשר רק את הפירות שאתה קוטף לאכילתך, ותעשה את המנוי רק עבורך באופן אישי.
בברכת התורה והארץ
חג שמח וכשר
אהוד אחיטוב