התשובה
ב"ה
שלום וברכה
השאלה היסודית בנושאים אלו היא מה המטרה בעשיית החור הנוסף, וזאת משום שבאופן עקרוני אין כל איסור מהותי לעשות חור שני, אין סעיף בשולחן ערוך שמתיר לעשות חור אחד ואוסר לעשות חור שני. יש אמנם איסור לא לחבול באדם, אך עשיית חור לעגיל בצורה סטרילית ובטוחה אינה נחשבת כחבלה, ולכן מצד עיקר הדין אין שום מניעה לעשות חור נוסף באוזן.
אך יחד עם זאת, ובמקרים האלו זהו למעשה הנושא העיקרי, השאלה שצריכה להישאל היא מה המטרה שלך? מדוע את רוצה לעשות חור נוסף?
ארחיב מעט, טבעה של האישה הוא להתייפות, לשים לב לאסטטיקה ועוד, ויש לכך מקום נכבד וחשוב מאוד בתורה ובחז"ל. עד כדי שאברהם אומר לשרה "הנה נא ידעתי כי אישה יפת מראה את", רחל היתה "יפת תואר ויפת מראה" (שימי לב לחזרת המילים- תואר ומראה), הנשים במצרים התייפו בפני בעליהן, בחתונה יש לומר לבעל על אשתו "כלה נאה וחסודה", ועוד ועוד. כך שהיופי הוא מאוד מהותי, ויש לו בהחלט מקום נכבד.
אלא שמאידך כשהיופי בא במקום לא נכון הוא גורם לחורבן, כפי שחז"ל מתארים את בנות ירושלים לפני החורבן שהשתמשו ביופי שלהן כדי להחטיא את ישראל, לפני המבול נאמר "ויראו בני האלהים את בנות האדם כי טובות הנה", דבר שגרם בסופו של דבר למבול.
כך שהשאלה הנשאלת בסופן של דבר היא מה המטרה שלך, אם המטרה היא להוסיף חן, להתייפות יותר, וכך להתקרב יותר לעבודת ה' הדבר הוא נכון. אך אם המטרה היא אפשרות ליצור בולטות גבוהה יותר, שיותר ישימו לב אלייך הדבר הוא לא נכון ואין לעשותו.
אסיים בסיפור שמופיע בחז"ל על אדם שגזם את גפנו בשמיטה, שאלו אותו, והרי אסור לגזום בשמיטה? אמר להם שהוא צריך את הזמורה לעקל בית הבד (מעין מוט שמסייע לסחיטת הזיתים), ופעולה זו מותרת בשמיטה. אמרו לו חכמים: הלב יודע אם לעקל או לעקלקלות, כלומר בסופו של דבר זו שאלה שאת צריכה לשאול את עצמך מה המטרה שלי בכך, אם המטרה היא לחוש תחושה יותר טובה, ובכך להתקרב יותר לקב"ה, אין בעיה, אך אם המטרה היא למשוך תשומת לב, יש בכך בעיה, ואת התשובה בפועל רק את יכולה לתת לעצמך.
בברכת התורה והארץ
דוד אייגנר
מכון התורה והארץ