צניעות

השאלה: שלום רב ראיתי באתר שלכם, במספר תשובות, שיש היתר. לאשה להסתפק בחצאית העוברת את הברך. שאלתי היא- הקולא הזו מקורה בדברי המשנה ברורה בקשר לאמירת דברים שבקדושה, ולא במקור המדבר ישירות על הלכות לבוש. לכאורה, סיבה מרכזית לללבוש צנוע הוא דין 'לפני עוור'. אם כן מה ההיתר לאשה ללכת בלבוש המושך תשומת לב, ומחטיא את הרבים? אמנם קיימת טענה שבחברה הרגילה בלבוש כזה, זה לא מושך תשומת לב, אבל חוששני שהמציאות שונה. מה דעתכם?

התשובה

הרב דוד אייגנר | ו' אייר תשפ"ה 11:52

ב"ה

שלום וברכה

יש בשאלתך עירוב של שני תחומים שונים.

יש שאלה עקרונית של מהו הלבוש הבסיסי התואם את ההלכות הקרוניות של דיני הצניעות, ויש שאלה נוספת איך האישה לא גורמת למשוך תשומת לב יתרה.

אחד העקרונות הבסיסיים בסוגיות אלו הוא שאסור להתמקד רק בשאלה כמה בד יש על איזה חלק בגוף, וכמה אחוזים מכוסים או לא מכוסים, אלא השאלה היא האם ישנו חיבור לעקרונות הצניעות. ולכן ברגע שהאישה נסמכת על העקרונות ההלכתיים אותן כתב בעל המשנה ברורה, זה בסדר גמור, כמובן שכל מי שרוצה להוסיף תבוא עליה הברכה, אך לא ניתן לחייב מעיקר הדין מה שהותר.

מעבר לכך, איסור לפני עיוור הוא לתת בצורה ישירה לאדם איסור, שבלעדיך הוא לא היה עובר, אולם אם אישה שמקפידה על ההלכה, ונוהגת כמשנה ברורה, לא ניתן להגדירה כעוברת על לפני עיוור!!

בדיני הצניעות החובה היא גם על הגבר לבנות את מערכי חייו באופן זה שהוא יוכל להתמודד עם מחשבותיו ועם שמירת עיניו כראוי, ולא "להטיל" זאת כל העת רק על הנשים.

בברכה

דוד אייגנר

toraland whatsapp