מיחמים שחום המים שבהם יורד מ-71 מעלות במצב שמירת חום

השאלה:

מה מדיניות מכון צומת במיחמים שמגיעים לטמפרטורת יד סולדת של ה'אגרות משה'[1] (71 מעלות צלזיוס) ואחר כך יורדים ממנה? אף שפשטה הוראה שלא כשיטתו, אבל הרבה בני ארה"ב מחמירים כשיטתו.



[1].     אגרות משה, או"ח ח"ד סי' עד מלאכת בישול אות ג.

התשובה

הרב הראל דביר | אמונת עתיך 146 עמ' 43

מכון צומת מאשר מיחמים כאלה, כולל אישורי מהדרין, כל עוד טמפרטורת המים גבוהה באופן ניכר משיעור יד סולדת המקובל, של כ-45 מעלות (על כך מוסיפים 5 מעלות ליתר ביטחון, כלומר 50 מעלות בפועל). וקרוב אצלי שאף ה'אגרות משה' עצמו, אם היה נשאל, היה מורה בפשטות להיתר כשהגיעה מידת החום ליד סולדת לחומרא (71 מעלות) ואח"כ ירדה מעט, כדברי הרמ"א,[1] ושהזכיר ר' משה עצמו ב'אגרות משה' בתשובה הסמוכה לתשובה הנוכחית, ויש מקום לומר שגם ה'שלחן ערוך' מסכים לדברי הרמ"א.[2] ובפרט יש לדון להקל באופן כזה שאינו מתכוון ולא ניחא ליה משינויי טמפרטורה קלים של כמות מים זעירה שמתערבבת. ויש עוד לדון בזה מכמה צדדים: לחומרא – האם אכן מעל יד סולדת אין איסור בהעלאת הטמפרטורה;[3] לקולא – לא ברור מה מידת הערבוב בין המים שבמדיד למים שבמיחם, וכנראה מדובר בכמות זעירה של מים שממש מתערבבים בפועל. ועוד, שהבדיקות במכון צומת נעשות בנקודה הקרה שבמדיד, לחומרא, אבל באזור הקרוב יותר לחיבור למי המיחם, המים מעט חמים יותר. ויש גם רבים שדנו להקל בחצי שיעור בשבת, ואף שמפשטות רש"י[4] ועוד ראשונים[5] משמע שחצי שיעור במלאכת שבת אסור מן התורה גם בשבת כבאוכלין, מכל מקום חזינן שכמה וכמה גדולים לא נקטו כן,[6] ואכמ"ל.



[1].     רמ"א, או"ח סי' שיח סעי' טו.

[2].     טל חיים שבת ב, עמ' רפ-רפג.

[3].     ראה שמירת שבת כהלכתה, פ"א הערה יז, ואכמ"ל.

[4].     רש"י, שבת עד ע"א ד"ה וכי.

[5].     ראה מנוחת אהבה, ח"ב פ"א הערה 4.

[6].     ראה מנוחת אהבה (שם הערה 5). אמנם, על מה שהוכיחו האחרונים מלשון הרמב"ם, הל' שבת פי"ח הכ"ג 'פטור', שהיא לשון של איסורי דרבנן, כמבואר ברמב"ם, שם פ"א ה"ג, העירני בימי חרפי ר' נריה גליק הי"ו שהרמב"ם עצמו, שם פ"א הי"ט התנסח בלשון 'פטור' בנוגע למי שעשה מלאכה תחילתו שוגג וסופו מזיד ולהיפך, ושם ברור שהאיסור הוא מן התורה, כך שהכלל שכל 'פטור' מדרבנן אינו כלל מוחלט.

toraland whatsapp