הטעיה בשיווק

שאלה

שלום הרב קראתי לאחרונה ספר העוסק בכתיבה שיווקית, שכנוע והשפעה. "איך לשכנע ולהשפיע על אנשים באמצעות פניה ישירה לתת מודע שלהם" המחבר נותן משל: איך נכנסים עם הרכב לבסיס צבאי? למרות שאסור... 1. הסחת דעת 2. להרדים אותו 3. להתחזות מחבר הספר טוען שאין הכוונה לעשות דבר אסור או לשקר, אלא שיש לאדם מנגנוני הגנה שכליים ביקורתיים המעכבים אותו מלקבל החלטה לקנות , ובאמצעות כתיבה שיווקית אנחנו עוקפים את מנגנוני ההגנה לדוגמא: במקום לשאול: האם תרצה לקנות? (שאלה הגורמת לאדם להתלבט האם לקנות) שאל: האם תשלם במזומן או אשראי? (ברור שכן, רק השאלה באיזה אופן) שאלתי: האם ומתי יהיה מותר להשתמש בפרקטיקות כאלו? תודה

תשובה

כל טכניקה שגורמת ללקוח הטעיה הן בטיב המוצר והן ביחס למחיר שלו כדוגמה שאומר לו שיש לכך ביקוש גדול והסכימו כבר לשלם עליו כך וכך, זה בעייתי. לעומת זאת טריקים שמלחיצים את הלקוח ללא הטעיה כגון שנשאר לי מעט במלאי או בכמה תשלומים תרצה, מותר כי זה דרך העולם וכפי שהגמרא בנדרים אומרת רע רע יאמר הקונה טוב טוב יאמר המוכר.

מכון משפט לעם | ב' טבת תש"פ 13:00