הכשרת כלי מטבח

שאלה

בס"ד שלום , אשא תפילה לה יתברך ברחמיו המרובים שיזכה אותי לכוון בשאלתי ואזכה לקבל תשובה לאמיתה של תורה ולפי רצונו יתברך. אני בן 36 ובעל תשובה כ4 שנים נשוי ב"ה עם 3 ילדים חי בסביבה חילונית שכל משפחתנו לצערי אינם שומרי תורה ומצוות, אני ב"ה זוכה ללמוד יום יום תורה ולאט לאט רושם את ילדיי למסגרות חינוכיות תורניות , בשנים האחרונות אני אוכל אצל ההורים שלי בארוחות שישי אחת לשבועיים ואחת לשבוע בימי חול (הורי גרים סמוך אליי ) כאשר המטבח שלהם אינו מוכשר : כלומר הכלים אינם טבולים ולא מוגעלים , כמו כן ההורים שלי לצערי אינם מקפידים על ההלכה והם יכולים להשתמש בכלים לבשר ולחלב יום אחרי יום (לא יחד) אחרי הדחה של הכלים במדיח , כעת קיבלתי על עצמי לא לאכול במטבח לא מוכשר על פי ההלכה שינוי או הודעה כזו להורים שלי עלולה לגרום לריחוק ומחלוקות עם המשפחה שכן גם אם אטביל ואגעיל את הכלים שלהם אני בספק רב אם הם יקיימו את ההלכה בהפרדת כלים , מהי הדרך שאוכל לאכול שם על פי ההלכה רק מצד שלום ? כאשר מצד אחד אקיים את ההלכה ולא אעבור על איסור תורה או חכמים ומצד שני הם יצליחו לעמוד בדברים בסיסים שלא אכשל ? אם הם יקבלו על עצמם לבשל בסיר או מחבת או כלי רק מעת לעת (אחרי 24 שעות זה יעזור? מה עליי לעשות ? אשמח לתשובה בברכה יצחק הררי

תשובה

בס"ד


שלום וברכת ד'


יישר כח על כל פעלך להגדיל תורה ולהאדירה. 

א. כל מה שאפשר לעשות כדאי, כגון: אם אפשר לטבול את הכלים, כבר התקדמנו, שהרי גם אכילה ללא טבילה זו בעיה. על כן אם זה אפשרי כדאי להשתדל. 

ב. לגבי כלי שאינו בן יומו, יש כלי שבשלו בו בשרי ואחר מכן בשלו בו פרווה, ובמקרה כזה אין צורך להחמיר, ועל כן במקרים כאלו בודאי שהשהייה מועלת. לעומת זאת אם זה כלי שבשלו בו בשרי ואח"כ חלבי, כאן הכלי נאסר, נראה לי שכדאי את הסירים והמחבתות להגעיל, ובכך יוכשרו כל כלי הבשול. 

ג. לגבי החששות של ערבוב במדיח, אין לחוש כל כך ואפשר להסתמך על הגרע"י זצ"ל שהקל במדיח שיש בו סבון רחיצה. על כן לא הייתי מתעקש על כך. 

ד. מסקנה: אם אפשר להגעיל ולהטביל את הכלים, ולאחר מכן ישתמשו רק לאחר 24 שעות (לבקש שיבשלו בשרי רק בסיר בשרי, חלבי רק בכלי חלבי), המהלך הוא מעולה, ואין צורך לחוש לכלים הנשטפים והמודחים. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"ט אייר תשע"ז 10:32