שעון שבת

שאלה

לרב יהודה היקר. בעקבות תשובתך/הוראתך להיתר המשכת מצב של שעון השבת גם קודם זמנו. מבקש להמשיך שלב נוסף בשאלה. מעשה שהיה בביתנו. שעון שבת של המזגן בחדר השינה שלנו לא עבד ורצינו לעבור למנוחת צהרים בחדר הילדים. ברם שם המזגן היה מכוון רק לשעה בבוקר (בין שש לשבע) ומכובה במשך כל היום. אחד מילדינו הציע פתרון למעשה בערב שבת כדלקמן. נאריך כעת בליל שבת (כשהמזגן מכובה) את ההדלקה מששעה שבע בבוקר עד חמש אחר הצהרים (המשך מצב הדלקה). מייד אחר כך נאריך את הכיבוי של שעות הלילה (המכוון עד שש בבוקר) הלאה עד אחת בצהרים (לכאורה המשך מצב כיבוי). בסוף התהליך המזגן יפעל רק בין אחת לחמש. לכאורה פעלנו בשם היתר המשכיות של מצב, אך התוצאה מפתיעה. הצלחנו להזיז את שעת ההדלקה! האמנם? אשמח אם תוכל להיכנס לפרטי השאלה ולהשיב לי מה דעתך הרחבה. תודה אבישי

תשובה

 

בס"ד

 

לרב אבישי

שלום וברכת ד'

 

אני מעריך שמדובר בשעון שבת שעובד בשיטת הלחיצים (כמקובל ברוב השעונים), ועל כן בשעה 06:00 הלחיצים בצד מסוים (פנימי או חיצוני, לפי סוג השעון) וכעת רוצים בשעה זו לשנות את הזיזים כדי שלא ידלק בשעה 6:00 אלא ידלק בשעה 13:00, כפי שפסק הגרש"ז זצ"ל ובשש"כ פעולה זו מותרת שאין זה כמוסיף את השמן להבערה אלא פעולה חצונית לנר, ואין זה אלא גרמא. לפי יסוד זה בשעה 13:00 ידלק המזגן והוא ידלק כל הזמן, אין כאן עדיין פעולת כבוי, אלא שכאן השאלה האם אפשר לכוון שיכבה בשעה 17:00 וזה נראה שאסור אלא לצורך גדול, מכיוון שאין כאן כבוי כלל בשבת ואי אפשר לייצור את הכבוי בשבת עצמה, אולם אם ילחץ על הלחיצים של הכיבוי בשעה 17:00 קודם הלחיצה על הקלידים בשעה 13:00 כשהחשמל עדיין כבוי לכאורה נראה שאפשר לעשות כן, כיוון שהקלידים בשעה 17:00 כבר במצב של כיבוי וכעת הוא רק מאריך את שעות הכבוי מ 06:00 ל 13:00 ומאחר את ההדלקה.  

 

בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכן התורה והארץ 

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"א אלול תשע"ה 19:46