מניעת הריון לאחר כמה ילדים

השאלה:

לכבוד הרב שליט"א, שלום וברכה, אני ואשתי, ברוך ה', נשואים ושומרים תורה ומצוות, וזכינו עד כה לארבעה ילדים מתוקים. בזמן האחרון עולה בינינו מחלוקת עדינה: אשתי מעוניינת להיכנס להריון נוסף, חמישי במספר, ואילו אני חש קושי גדול בעניין. עליי רובץ עול הפרנסה, פעמים רבות כמפרנס יחיד, ובנוסף אני משתדל להיות מעורב מאוד בניהול הבית — כביסות, קניות, בישולים, מקלחות לילדים, טיפולים רפואיים וכדו'. לפני כשנה חווינו משבר משמעותי כאשר בתנו הקטנה נזקקה לניתוח לב מסובך, והייתה מאושפזת בבית חולים כחצי שנה. ברוך ה' עברנו זאת, אך ההתאוששות ממנה — הן שלה והן שלנו כהורים — עדיין בעיצומה. אני מרגיש שמלאכת גידול הילדים והדאגה לצרכיהם היום-יומיים היא משימה תובענית מאוד, וכרגע — לדעתי — תוספת של הריון נוסף עלולה להכביד על משפחתנו עד כדי קריסה, חס ושלום. יחד עם זאת, אנו, ברוך ה', חיים בזוגיות אוהבת, מעוניינים להמשיך בקשר זוגי מלא, ורואה אני חשיבות רבה בקיום מצוות עונה בשמחה ובאהבה, לשמח את אשתי ולחזק את הבית. בנסיבות אלו, אנו מבקשים לשאול את דעת הרב האם ניתן להסתמך על דעות מקילות ולהשתמש באמצעי מניעה עקיף, כגון מכשיר 'דייזי' למדידת חום המתריע על ימים פוריים וימים בטוחים, מה שלמיטב ידיעתי אינו נחשב כהשחתת זרע לבטלה, כפי שהובא בדברי פוסקים. נשמח מאוד לשמוע את דעת תורתו ולהיות מונחים על פי עצתו הנבונה.

התשובה

מכון פוע"ה | א' אייר תשפ"ה 11:40

שלום רב. 

שאלתך בעצם מתחלקת לכמה חלקים:

1. מה עושים כשיש אי הסכמה בין הבעל לאישה על המשך ילודה.

2. האם מותר למנוע הריון כשיש כמה ילדים?

3. באילו אופנים מותר למנוע היריון?

ככלל, עקב המורכבות בכל אחת מן השאלות, קשה מאוד לענות עליהן בכתב, והייתי ממליץ מאוד להתקשר למכון פוע"ה 02-6515050 בשעות הפעילות כדי לקבל מענה נכון ומותאם לשאלותיך. 

בשורות הבאות אכתוב בקווים כלליים, ואך ורק בהנחה שיש הסכמה בין שניכם על הצורך למנוע כרגע היריון (ובהנחה שבין ארבעת הילדים יש לפחות בן אחד ולפחות בת אחת):

מצד אחד, ודאי שיש חשיבות עצומה בהרחבת המשפחה גם מעבר לגדרי המינימום של קיום מצוות פרייה ורבייה, גם בכך יש מצווה, ויש מחלוקת בין הראשונים מהי רמת החיוב של המצווה, אולם מוסכם שלא שייך להימנע ממנה לחלוטין.

מצד שני, מפורש בפוסקים שחיוב זה הוא אישי לכל זוג וזוג על פי כוחותיו ויכולותיו (אלא שבעניין זה, ראוי מאוד להתייעץ באופן אישי עם רב כדי לבחון מבחינה אובייקטיבית מהם הכוחות והיכולות של כל אחד).

ואכן במצבים שבהם מתברר שהכוחות והיכולות אינם מאפשרים כרגע את הרחבת המשפחה, יש אפשרות להפסקה זמנית (שעשויה לעיתים גם להיות ממושכת) עד שיבשלו התנאים לכך, אלא שכאמור לעיל, ראוי לבדוק היטב מהם הכוחות והיכולות.

כל זה ביחס לעצם המניעה. ביחס לבחירת האמצעי: בשיטת הימים הבטוחים (עם או ללא מכשיר דייזי) יש יתרונות הלכתיים מסוימים, ויש פוסקים שאף כתבו שהיא השיטה המומלצת הלכתית. יש לה גם יתרונות רפואיים וזוגיים מסוימים, והעיקרי שבהם - אין לה תופעות לוואי רפואיות. מאידך גיסא, שיטה זו עלולה לצמצם מאוד את הימים שבהם בני הזוג מותרים זה לזו (ולעיתים זה קורה בהמשך לתקופת האיסור וברצף), וכשמשתמשים בה לאורך זמן, היא עלולה לגרום לפגיעה בשלום בית או לכשלונות בהוצאת זרע לבטלה.

קיימות שיטות נוספות למניעת הריון, שנחשבות טובות מבחינה הלכתית, וגם מבחינת היעילות הן נחשבות ליעילות יותר. הכוונה בעיקר לאמצעי המניעה ההורמונליים (גלולות, מדבקה וטבעת נרתיקית) ולהתקנים התוך רחמיים לסוגיהם השונים. מבחינה רפואית, יש לשיטות אלו יתרונות וחסרונות, כך שקשה להצביע על האמצעי ה"טוב" ביותר, אלא לכל היותר על האמצעי "המתאים" ביותר לאותו זוג, זאת על פי ייעוץ אישי, ולעיתים גם בהסתמך על "ניסוי וטעייה".

לכן אחזור שוב על המלצתי לשיחת טלפון עם אחד הרבנים היועצים במכון פוע"ה (אם האישה מתלבטת לגבי אמצעי מניעה, יש לה גם אפשרות לשוחח עם יועצת).

כל טוב

אריה כץ

רב יועץ ופוסק במכון פוע"ה

toraland whatsapp