לימוד אמונה יומי: ג' טבת « הקודם | הבא »

מתלמיד לרב: צללים מול אורות

מתוך הספר 'הלכה בימינו' | הרב יעקב אריאל

עם זאת יש להצביע על תופעה לא חיובית של ניסיונות לפצל את המגמה התורנית לחלקיקי חלקיקים, שההבדל ביניהם הוא לפעמים חוט השערה. פעמים היא גם יוצרת אנטיגוניזם בין שכבות החברה ומרבה מחלוקות שאינן לשם שמים. יש בהחלט מקום לעודד כיוונים חדשים וניואנסים ייחודיים, אך נדמה שכל זאת ניתן לעשות בתוך המערכת התורנית הקיימת שבמציאות הנוכחית יש בה מענה כמעט לכל דורש. יש לגלות אחריות גדולה יותר לאחדות המסגרת, אם כי לא בהכרח לאחידותה. הגיוון חשוב לשמירת המסגרת, אולם גם המסגרת נחוצה מאוד. אולי ראוי להקים ועדת-על המורכבת מאישים תורניים בכירים שתשקול כל רעיון חדש לגופו.

 

הריבוי הכמותי המבורך של החינוך התורני הביא עמו בהכרח גם ירידה איכותית. נעלמה הסלקציה הטבעית של המעדיפים מרצונם מסגרת ישיבתית על פני מסגרת רגילה. הנוער מגיע לישיבות התיכוניות מתוך אנרציה ולחץ חברתי ולא מתוך מניע פנימי. המוטיבציה ללימוד תורה ירדה. הנוער אמנם מעדיף ללמוד בישיבות כדי לשמור על רמתו הדתית ועל מסגרתו החברתית, אולם גם, ולפעמים בעיקר, כדי להגיע לרמת הישגים גבוהה יותר במקצועות הכלליים. התוצאה היא שאין הזדהות מלאה עם לימוד התורה. נוספה לכך הַתַּחֲרות הקשה של המסגרת התורנית עם תת-התרבות המופצת ע"י כלי התקשורת למיניהם שבתיהם של התלמידים מוצפים מהם. אהבת הספר בכלל ירדה עקב ההתמכרות למכשירים האלקטרונים. נוער צעיר מתקשה להשקיע מאמץ אינטלקטואלי הנדרש מעיון בספר בכלל ותלמוד בפרט. וחמור מכל הוא המסר השלילי, המכיל פיתוי וגירוי של הזול, השטחי והחושני, המתחרה קשות במאמץ הרוחני הנדרש מלימוד תורה.

 

ההורים אינם יכולים להטיל את כל האחריות רק על המחנכים ולפרוק מעליהם את העול של דוגמא חינוכית אישית ואוירה ביתית הולמת.

על ביה"ס לשמש בעיקר כמרכז חינוכי. הלימודים כולם צריכים לחנך. לימודי הקודש צריכים להניע את תלמידים להזדהות עם התורה והמצוות. לכן עליהם להיות רלבנטיים לעולמו של התלמיד. אם כי לא לרדת אליו, אלא להעלות אותו אליהם. גם למודי החול יכולים וצריכים להיות גורם מחנך. טקסטים חינוכיים באנגלית, בעיות במתמטיקה, נושאים ערכיים בהיסטוריה, אהבת הארץ בגיאוגרפיה, מה רבו מעשיך ה' במדעי הטבע, מקוריות יהודית בלימודי האומנות, כל אלו מחייבים גישה ייחודית של החינוך הדתי בכל המקצועות ובכל התחומים. "בכל דרכיך דעהו".

 

אנו בתחילת המאה השניה של החינוך הדתי. התנאים שונים לחלוטין מאלו שהיו לפני מאה שנה. אולם כאז כן עתה חינוך דתי משמעותו התמודדות קשה עם אוירה נגדית סוחפת. אלא שהיום יש למערכת כלים הרבה יותר חזקים ומשוכללים ויש לה עורף ציבורי תורני גדול ואיתן. אין ספק שמערכת זו תעמוד בהצלחה במשימות המוטלות עליה, למרות הקשיים העצומים עימם היא תאלץ להתמודד, ומובטחנו שהתורה לא תישכח מפי זרענו.

ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו כולנו יודעי שמך

ולומדי תורתך לשמה.