לטעון טענות על ה'?!

השאלה:

לכבוד הרב אריאל שליט"א
רציתי לשאול - ביחס לפרשת סדום, איך ייתכן שאברהם אבינו בא בטענות לקב"ה? איך ייתכן שאדם יחשוב שהוא יותר צודק מהקב"ה?
ומה שיותר מפליא אותי זה שה' "משתכנע" מזה (זה תלוי איך מבינים בדיוק את הפסוקים).
אותה שאלה קשה לי גם על משה ואהרן שבאים בטיעון מוסרי: האיש אחד יחטא ועל כל העדה תקצוף.
הרי תמיד אומרים [על השואה למשל] שאנחנו לא מבינים, אבל כל דבריו ומעשיו של ה הם אמת וצדק. אז מה המקום להתווכח ולהתמקח עם הקב"ה?
תודה רבה רבה
וישר כוח עצום על המאמרים המדהימים שיש באתר הזה.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

תודה על השבחים.

ביחס לשאלתך טענות שהן על ה' אסור שיביאו למרידה ולפריקת עול אלא בדרך שאמרת שאנו נבראים ואיננו יודעים את דרכיו.

אולם טענות לפני ה' ב'שיחה' עמו הן דבר אחר. כאן אברהם וכן משה ואהרן דורשים מצדיקו של עולם שינהג לפנים משורת הדין ויסלח או יתן עוד פתח לתשובה לבריותיו. ומכיון שעם הקב"ה הסליחה אנו מבקשים שכך ינהג עמנו, ובעמידה ישירה מול הקב"ה יש
לכך מקום וחשיבות.
גם על השואה מותר לשאול מדוע נרדפנו עד כדי כך? מה אשמתנו? אך אסור להתריס, או להטיל דופי בצדק האלה. 

ואולי באמת איננו אשמים. אלא הגויים הם האשמים בהתנהגותם החייתית?

toraland whatsapp