כתב אשורית

השאלה:

לכבוד כבוד הרב שלום וברכה!

בעניין כתב אשורית. איתא בתשובות הרמב"ם סימן רסח שכתב אשורית יש בו קדושה ואין לנהוג בו ביזיון, שהרי בו ניתנה תורה, וחיזק דבריו הרדב"ז והוסיף לדייק מתשובת הרמב"ם הנז להחמיר אף בדברי חול כל שנכתבו בכתב אשורי דאין להיכנס בהם לבית הכסא, שהכתב עצמו יש בו קדושה, ויש בצורת האותיות כמה סודות עמוקים. 

והביא הרב הפרד"ס בספרו אות היא לעולם (דף קג) את דברי הרדב"ז הנז וכתב כמה הפליגו חכמי הזוה"ק לספר בגדולת ומעלת האותיות אשר תבאנה בכתבי הקודש, אשר מזה כמה רע ומר למה שראית דכותבים על אר"ש רעה שירי עגבים בכתיבה אשורית, עליהם בשביל ע"ה דלא ידעי כתיבה אחרת וכו ע"ש. וכ"כ ברוח חיים פלאגי (יורה דעה סי רעו וסי רפד סק"א).

וא"כ שאלתנו:
א) מדוע אנו רואים מעשים בכל יום שאין אנשים מקפידים בזה, שהרי כותבים דברי חול באשורית, וכן זורקים לפח האשפה עטיפות של מאכלים שיש עליהם כתב אשורית. והאם ראוי לנהוג כך לכתחילה?


ב) האם תווית הנמצאת מאחורי הבגד או בכיס הבגד וכתוב עליה באשורית, האם הבגד נחשב כחוצץ לעניין כניסה לשירותים.

ג) האם דברי תורה (חידו"ת וסיכומים וכדומה) שאינם כתבי הקודש (תנ"ך) מותר לכתוב בכתב אשורי (שהרי מדוייק ברמב"ם שנקט כתבי הקודש שיש בכתיבתם קודשה מעולה יותר).

ד) איך נהגו היום לכתוב פסוקים מהתורה כשהם יותר משלוש מילים (בכתב אשורית, וכגון הדפסות) שזה נגד דברי הרמב"ם בתשובה הנ"ל.

תודה רבה!

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. בשו"ע לא הובאה הלכה זו שלא להכניס כתב אשורי למקומות המטונפים ומכאן שזו מידת חסידות. מי שביכולתו לנהוג כך משובח ומי שלא - אינו מגונה.
האם דעתך אסור להכניס לשרותים סבון מגבת וכל תכשיר או כלי שעליו כתובות אותיות עבריות? האם כוונת התורה שנשתמש בלועזית? (יש אוסרים ללמוד כתב לועזי)
כמו"כ לא כל כתב נחשב לאשורי ולכאורה רק כתב מלא של ספר תורה שבכל קוץ תלויים סודותיה של תורה הוא הכתב האסור בביזוי וכניסה למקומות המטונפים.
אך עובדה שברבנויות נהגו להדפיס כתובה (שהיא דברי חול) בכתב אשורי וע"כ שמום שאין חש בזיון בכתובה.


ב. סביר להניח שכן וכמובן אם תוסיף את הגדרים בסעיף א.

ג. בכתיבת ד"ת אין ביזוי ומדוע לא לכותבם בכתב אשורי?!

 ד. זה לא קשור לאות אשורית ואף אם כתוב באות אחרת (כגון גופן אריאל) אסור יותר מג' מילים כאשר הכתב לא ייגנז אח"כ.

toraland whatsapp