עובד זר- בישול, יחוד, אמירה בשבת

השאלה:

מכיוון שיגעתי ולא מצאתי אשאל שאלות שפעם כבר שאלתי בדיני עובדים זרים בהרחבה והיא.
א.האם יש חובה ליהודי הדליק נר ממנו יקח "אש" העובד הזר להדליק לצרכי בישול ? מה עושים כאשר המטופל איננו יכול להדליק את האש ?
ב.בעניין איסור היחוד כאשר המטופל איננו יכול ללכת והנני בא לבקר ונכנס לאחד החדרים בה שוהה העובדת כבודו סובר שהחלונות צריכים להיות פתוחים לכל רואה, נראה לי שבזמננו זה לא מספיק ועל השוהה להימצא גם בקו ראיה עם בעלת הבית (במקרה זה אמי שתחי).
ג. אמירה לגוי בשבת אסורה אולם כיצד על המטופל לבקש ממנו משהו בשבת ?
בברכת התורה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. לגבי בשולי נכרים, החובה על ישראל להדליק את האש עליה מבשלים או לפחות להגיס בסיר (לאשכנזים המקילים). במקרה וזה לא ניתן מן הראוי ששכן וכד' ידליק עבור החולה מישראל.
ב. ודאי עדיף שהחולה יהיה נוכח במקום ועם זאת דלת או חלון מספיקים מצד ההלכה. או לבוא כמה מבקרים.
ג. ראשית מן הראוי שהמטפל ידע בערך אלו מטלות יוטלו עליו בשבת. מכיון שמדובר בחולה במקום של צורך הכרחי (לאו דווקא פיקוח נפש ) מותר לומר לגוי שיעשה מה שנחוץ לצורך החולה. יש להעדיף מלאכה דרבנן על פני מלאכה דאורייתא.

toraland whatsapp