שאלות בהלכה

השאלה:

שלום כבוד הרב
1) מדוע בחו"ל רק אסור ביום אידם של הגויים לסחור איתם ובארץ
ישראל זה הגזרה של ה3 ימים גם לפני שאסורים ?הרי בגמרא רשום
3 ימים לפני אידיהן של גויים אסור לשאת ולתת עמהן, ונראה שאין
חילוק ?מתי זה התחלק ולמה ?

2) האם מתי שהתבטלה גזרה זו, אפילו בימינו מותר לשאת ולתת
ולעשות מסחר ממש בימי חגים של עובדי אלילים ממש בהודו ?

3) לגבי הכדים באותו בניין, האם אני חייב לדאוג שחבר יבוא ויגיד
להם שאני מצטער ?האם אי אפשר להחזיר לשם את זה ופשוט הם
יראו את זה בחזרה ?זה שייך לבניין משותף ואני לא יודע אם כל
דייר מקפיד על זה הרי בעצמו ואם יש ממי לבקש...זה כמו שאני
גר עכשיו בבניין ואם יבקשו ממני סליחה על שגנבו כד מהגינה של
הבניין אני לא אבין על מה מדובר בקושי, וגם זה לא יעניין אותי
מי יודע הנושא הזה..זה היו 2 כדים יחסית קטנים ולא כאלה יקרים

3*)אדם שגנב כמה סמלים ממכוניות ולא יודע מאיפה, מה יעשה ?אני
ממש מצטער, אני מקווה שהרב לא כועס עלי אבל הייתי פשוט
חילוני ולא הייתה בי בינה ואני עכשיו מצטער על זה...האם כאשר
הוא יתן סכומי כסף לצדקה לישיבות או לעניים זה יציל אותו
מלהתגלגל כדי להחזיר את הגזלה ?אני לא רוצה לחזור בגלגול
בגלל דבר כזה קטן...האם צריך לתת אותו סכום בדיוק או שסכום
יותר גדול לצדקה בשביל גם לכפר על זה ?

4)האם אדם שגנב ממישהו כסף ולאחר מכן מחזיר לו ומבקש ממנו
סליחה ורוצה להביא לו יותר ממה שהוא גנב כדי לפצותו יש בכך
משום ריבית ?זה ברוך ה' לא עשיתי, אני לא הייתי מנערים
שגונבים רק היו לי כמה מקרים שהושפעתי מאנשים מהעבר

5)האם לפי דעת הרב מותר לאדם שרגיש מאוד לשמש לשים בשבת
קרם שיזוף ?לא שמן אלא קרם...וגם מי שיש לו יובש בכפות
ידיים לשים קרם לחות בידיים..ראיתי שיש מתירים כיוון שהרי זה נבלע
בפנים ויש בכך רק איסור ממרח דרבנן, לא ?הרי לחולה שאין בו
סכנה מקילים בזה..מה דעת הרב ?האם אפשר להקל במקום צורך?

6)מה זה מר"ן ?אחד אמר לי שזה מאתיים רבנים נמסך ואחד אמר
לי שזה מורנו ורבנו, אז אני לא יודע מה האמת..האם זה שניהם
או מה ?ושספרים אומרים שמרן פסק כך וכך האם כוונתם לשולחן ערוך?

7)ראיתי שמותר לטוס ב9 באב, האם אין בעיה בעובדה שטיסה
תעבור בישיבה על כסא מרווח ואולי יעבור כך חצי יום ?

8)האם מותר ללהקה להופיע במקום בו יושבים נשים וגברים ביחד על כסאות?

תודה רבה

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1) כתב ר' עובדיה מברטנורא (מסכת עבודה זרה פ"א מ"ב):
"לאחר אידיהן מותר - וכן הלכה. ובגולה שאין אנו יכולים להעמיד
עצמנו מלישא וליתן עמהם, שעיקר פרנסתינו מהם, ועוד משום יראה,
אינו אסור אלא יום אידם בלבד. והאידנא נהוג עלמא היתר אפילו בכל
יום אידם, משום דקים להו לרבנן בגווייהו דלא אזלו ומודו. ]דכל הני
דאתסרי בזו המסכתא מיירי בעובדי אלילים וע"ז ממש[". ומזמן הש"ס
קיים החילוק בין ישראל לגולה.

2) אסור לסחור עימם ביום אידם.

3) פרט להשבת אבידה, השבת גזילה/ גניבה/ משכון/ פקדון צריכה
דעת בעלים ואין מספיק בהשבה לחצר המשתמרת, וע"כ תעשה כפי
שהצעתי לך.

3*) הגמ' בביצה אומרת שגזל ואינו יודע את מי גזל יעשה בהם צרכי
רבים, וע"כ תתן צדקה לישיבות או לבית כנסת.

4) אם הוא גרם לו נזק ע"י השהיית הגנבה אצלו והוא רוצה לפצותו

על כך אין זה בכלל רבית, אלא חיוב מדיני שמים ברם נזיקין.

5) כל מריחה אסורה מהתורה. הסברה שאם משפשף עד שהמשחה
נבלעת בעור אינה מוסכמת. לא ניתן להקל בכך.

6) לא ברור כלל שאלו תיבות יתכן שהגרשיים באו להדגיש מילה
מסוימת כמקובל בכתיבה עד לפנ דור. בפשטות תרגום המילה מרן
הוא מורנו. בדר"כ אצל ספרדים הוא משמש ככינוי לשו"ע אבל
אשכנזים וספרדים רבים נוהגים לכנות כך את רבם העיקרי.

7) אין לטוס בת"ב אא"כ יש הכרח גדול מאוד לכך.

8) מותר, אולם ראוי שהישיבה תהיה נפרדת ובתנאי שתוכן ההופעה
הוא תוכן חיובי ונקי מדברי עבירה.

toraland whatsapp