אדם שמסרב להיות בריא בעקבות רגשי נחיתות שמקורן בהתעללות

השאלה:

התורה מצווה את האדם לעשות כמיטב יכולתו כדי להיות בריא וחזק
לעבודת ה'.
עם זאת, קיימים בעולם אנשים המרגישים רגשות קשים כנגד עצמם,
לעיתים בעקבות התעללות קשה, בדרך כלל מינית. אנשים כאלו
יכולים מפעם לפעם לחטוא ולעשות דברים או מחדלים כנגד
בריאותם.

שאלתי היא :

א)האם הקב"ה שופט אנשים כאלו, אשר סרבו לסייע לעצמם
ולהיות בריאים מכיון שהאמינו כי מגיע להם לסבול, בעקבות
התעללות קשה שעברו ולא הצליחו להתמודד איתה בדרך אחרת, או
לחלופין כי לא האמינו שהם יכולים להיות בריאים ולהצליח בזאת?

ב)האם אנשים שעשו מעשה כזה עלולים לתת את הדין לא רק על
הפגיעה שלהם בבריאותם הם, אלא גם על כל אותם אנשים שהם
יכלו לעזור להם ויכלו לסייע להם במצוקתם - אך לא עשו זאת
מכיון שנשארו חולים? (לשם דוגמא : אמא שלא יכלה לטפל בילדיה
עקב כך, או לחלופין מתנדבת שנאלצה להפסיק את התנדבותה או
להמנע מהתנדבות נוספת עקב כך והאם יש הבדל בין שני המקרים).

 

ג)האם ניתן להתיר רטרואקטיבית את המחדלים, מתוך אמונה ותקוה
שבעתיד רגשות כאלו לא ישפיעו על ההחלטות?

תודה.

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

את השאלה השלישית לא הבנתי.אך באופן כללי נראה שכשם שתשובה
מועילה למפרע כך כל פגם רוחני ניתן לתיקון למפרע.
לגבי שתי השאלות הראשונות: אדם שהוא אנוס עפ"י לבו ורגשותיו
למעשה מסויים כמובן שדיני שמים כלפיו שונים מאשר העושה מרצונו
החופשי. ואפילו בשבועות ששני ת"ח כ"א חשב שרבו אמר ד"א ושניהם
נשבעו ושניהם פטורים משום שלבם אנסם (שבועות כו ע"א). ועם זאת
אף אדם כזה מצווה לעשות ע"מ להתרפא. והיינו ללכת לפסיכולוג
ולעבוד על עצמו להשתחרר מבעיותיו הנפשיות. וככל שאדם מודע להן
יותר שומה עליו לעשות לעצמו ולסובבים אותו ולתקן את הפגום בו.
ובודאי שאם בכוחו לתקן ואינו מתקן הוא נתבע על כך כלפי שמיא.

 

 

 

toraland whatsapp