עם הארץ תלמיד חכם ותלמיד חכמים

השאלה:

שלום לכבוד הרב
יש לתת את הדעת מהי ההגדרה בזמן הזה של עם הארץ תלמיד
חכם או/ו תלמיד חכמים ???
ה"חזון איש" קובע עפ"י הגמרא ש"תלמיד חכם" הוא זה שיודע
להשיב בכל מקום ששואלים אותו בש"ס, לעומתו הרמב"ם משרטט
בהלכות דעות את דמותו של "תלמיד החכמים"(ראה מהדורת הרב
קאפח שם הוא מדבר על "תלמיד חכמים" ולאו דוקא "תלמיד
חכם") וללא ספק אין הוא מקבל וגם אינו מחוייב לקבל את אחת
הדעות בגמרא אותה מאמץ ה"חזון איש" אלא לפי תיאורו שם מדובר
באדם שמקבל על עצמו אורח חיים והנהגות מסוימות כאשר הדגש
הינו דוקא על המידות ולא על היקף הידיעות של אותו אדם ולכן
אדם שמתנהג עפ"י ההנהגות שהרמב"ם מתאר ב"הלכות דעות"
ראוי להיקרא "תלמיד חכמים" ואולי ראוי ללמוד מימנו ולאמץ תואר
זה גם כיום.ובכל אופן אדם כזה יצא מהגדרת "עם הארץ" גם אם
עדיין יש תלמידי(עם יוד) חכמים
שהיקף ידיעותיהם עולה על ידיעותיו, הגדרה זו של הרמב"ם מאפשרת
לציבור רחב ואולי אפילו לרוב ישראל להיכלל ולהשתייך ל"תלמידי
החכמים" והיא יותר שוויונית מאשר אומר ה"חזון איש" בספרו "אמונה
וביטחון"(יחד עם זאת היא איננה סותרת את הגדרת ה"חזון איש"
לפי הגמרא שכן גם לפי הגדרה זו של הרמב"ם יתכן עדיין לומר
שקיים גם "תלמיד חכם" שהוא נעלה ממי שהוא בדרגת "תלמיד
חכמים")הגדרה זו גם כן חשובה לצמצום הפערים בין שכבות הציבור
ולכן צריך לאמצה ולעודד לחתור אליה.


בברכת התורה

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

ישנן כמה הגדרות בש"ס לת"ח, והקובע בדבר הוא לאיזה צורך נאמרה
ההגדרה, לעניין אבלות הגדרה אחת ולעניין ביוש הגדרה אחרת, לעניין
שידוכין הגדרה נוספת ולעניין השבת אבידה הגדרה אחרת ועוד. אין
לכך כ"כ נ"מ בימינו. צריך שכל אדם יהא קשוב לדברי רבותיו או
תלמידי חכמים אחרים בין אם הוא ת"ח ובין אם הוא 'רבני' ולא התואר
חשוב אלא מעשיו וכוונותיו.

 

 

 

toraland whatsapp