טיפולי פוריות בשבת

השאלה:

אנו זוג דתי המתוגרר באמריקה אני בן 43 ואשתי בת 42 ואין לנו
עדין ילדים אחרי 9 שנות נישואין, יש לנו שאלות לגבי טפול פוריות
באמריקה לגבי שבת וימים טובים:
1. האם מותר למסור זרע למעבדה בשבת כדי לעשות לו השבחה?
כל הפעולות נעשו ע"י גויים.
2. האם כדי שלא לדרוש שלא יכתבו, ידליקו אור וכדומה?
2. האם מותר לרופא גוי להזריק זרע בשבת לרחם האישה? האישה
לא עוזרת לו.
3. האם מותר למדוד חום בשבת? לעשות אולטרא- סאונד בשבת
ע"י רופא גוי?
4. האם מותר לעשות בדיקת הריון ביתית בשבת?
5. לגבי טיפול הפרייה חוץ גופית בשבת – האם אפשר לשאוב
ביציות ע"י רופא גוי בשבת?
אם האישה בסכנה של גירוי שחלתי וזה אולי יפגע שיהיו לה
'ציסטות' ובעיות לעתיד ולכן הכרחי שישאבו לה את הביציות. ע"י
רופא גוי? ומה הדין ברופא יהודי?
6. האם מותר שרופא גוי יבדוק את העוברים בשבת? האם מותר
ליהודי לבדוק?
7. האם מותר להחזיר עוברים בשבת ע"י רופא גוי?
8. האם מותר לנסוע בשבת ע"י נהג גוי כדי לעשות טביפולים אלה?
כיצד מוגדרת אישה העוברת טיפולי פוריות, האם היא נחשבת חולה
שאין בו סכנה?

 

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1. מסירת זרע
מסירת זרע להשבחה למעבדה נוכרית בשבת מותר. אומנם ייתכן
שההשבחה עצמה אין בה מלאכה דאורייתא (כי זו ברירה של מין
במינו) אך יש כאן מלאכות רבות דאורייתא בהפעלת מכשירים שונים,
תאורה ועוד. אולם לצורך מצוה חשובה של פו"ר שנאמר בה לשבת
יצרה (עיין תוס' ב"ב יג א ד"ה שנאמר) שלא בכל עיתו ניתן לקיימה
ואם לא עכשיו אימתי יש להתיר ע"י גוי. וזאת עפ"י האמור בשולחן
ערוך אורח חיים סימן רעו בהגה:
י"א דמותר לומר לאינו יהודי להדליק לו נר לסעודת שבת משום
דסבירא ליה דמותר אמירה לאינו יהודי אפילו במלאכה גמורה במקום
מצוה (ר"ן ס"פ ר"א דמילה בשם העיטור). אומנם הרמ"א ממשיך
ואומר:
ויש להחמיר במקום שאין צורך גדול, דהא רוב הפוסקים חולקים על
סברא זו. אך במשנה ברורה ס"ק כתב:
ומכל מקום מותר לומר לאינו יהודי לתקן את העירוב שנתקלקל בשבת
כדי שלא יבואו רבים לידי מכשול וכדאי הוא בעל העיטור לסמוך עליו
להתיר שבות דאמירה אפילו במלאכה דאורייתא במקום מצוה דרבים
]ח"א בשם המ"מ[ וכעין זה דעת הפמ"ג לעיל בסוף ס"ק כ"ב.
ואף מצות פו"ר דומה למצוה דרבים משום שמטרתה ישוב העולם והיא
נחשבת למצוה רבה (עיין תוס' ב"ב הנ"ל).
2. מניעת מלאכה
אין צורך לומר לגויים להימנע מכתיבה, העלאת אור וכדו' כי את
הפעולות הנחוצות מותר להם לעשות ואלו שאינן נחוצות ייעשו על ידם
בעצמם לצורכם. כתיבה למשל. במקום לכתוב במוצ"ש הם בודאי
יעדיפו לנוחותם האישית לכתוב בשבת עצמה. עם זאת מלאכות אחרות
שאינן נחוצות והן נעשות במיוחד עבור המטופלת יש למונען.

3. הזרקת זרע
ע"י רופא גוי מותרת. בעצם ההחזרה אין מלאכה אסורה ורק הפעולות
הנלוות יש מהן שהן אסורות מהתורה ואם הן אינן נחוצות והרופא עושה
אותם בעצמו לנוחותו אין זה מעניננו. עכ"פ אם יש מלאכה נחוצה
האסורה מהתורה יש להתירה כנ"ל אות ג'.
האשה אינה עוזרת לו כלל ואין לה אפילו גדר של מסייע שאין בו ממש
(ביצה כא א בכחילת עין בשבת) שם מדובר במי שפותח ועוצם את
עיניו ומסייע בכך לטיפול. כאן האשה פסיבית לחלוטין בשעת ההזרקה.

4. מדידת חום
בשבת מותרת (במד חום כספית). אומנם מדידה אסורה בדרך כלל
בשבת, אך לחולה הקלו. ואשה שלא זכתה לפרי בטן היא בגדר
חולה. וכדברי רחל "הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי". כי מי שאין
לו בנים חשוב כמת. אומנם אין כאן פיקוח נפש אך חולה שאין בו
סכנה בודאי יש כאן.


5. בדיקת הריון
איני יודע מה הדחיפות של בדיקת הריון בשבת דווקא. אולם אם יש
איזו סיבה חיונית הדבר מותר. הצביעה אינה נחשבת לצביעה האסורה
מהתורה. היא דומה לצביעת ניר לקמוס שהותרה ע"י הפוסקים, כי אין
צורך בצביעה עצמה, אלא רק לדעת באמצעותה דבר אחר ואח"כ
משליכים את הדבר הנצבע. ויתכן שאפילו צביעה מדרבנן אין כאן.

6. הפרייה חוץ גופית
שאיבת הביציות היא אומנם מלאכה דאורייתא אך היא מותרת ע"י רופא
גוי. כנ"ל.
אם יש חשש סכנה יש מקום להקל גם ע"י יהודי. אך אם הסכנה אינה
מידית אלא יש רק חשש רחוק שהדבר עלול לגרום לה בעתיד סיכון
צ"ע אם הדבר מותר. ויש לשקול כל מקרה לגופו.
לכתחילה יש לתכנן את הטיפול שלא יווצר צורך לשאוב ביציות בשבת.

7. בדיקת עוברים בשבת מותרת רק ע"י רופא גוי. יש כאן מלאכות
דאורייתא.

8. החזרת עוברים בשבת מותרת רק ע"י רופא גוי כנ"ל.

9. מותר לנסוע לבית החולים בשבת רק ע"י גוי.

10. אשה עקרה נחשבת לחולה כנ"ל.
גם אם היא מקבלת זריקות כל עוד היא בטיפול היא נחשבת לחולה
שאין בו סכנה.

 

 

 

toraland whatsapp