מוקצה-מקל ארטיק

השאלה:

שלום לכת"ר.
רצ"ב, שאלה שהגיעתנו לכבודו, 
שלום וברכה,
ראיתי שיש מי שאוסר לטלטל בשבת מקל ארטיק אם לבסוף נזרק משום מוקצה מחמת גופו, אמנם ראיתי בהגרע"א זצ"ל (או"ח ש"ח, א) שכתב בפירוש שכל דבר שהקצוהו לשימוש מסויים ע"י פעולה ממשית הרי אינו בטל ע"י דעת בלבד, והנה כאן שבבית חרושת כבר הוקצה המקל לשימוש (שוייף ונחתך בדיוק) והרי הוא כלי גמור, כיצד נוכל לומר שכעת ע``י דעתנו הוא מוקצה, אולי רק אם נזרוק אותו וימאס, אך סתם כך מוקצה? ועוד פשוט שהוא כלי, עובדה שהנוטל קיסם לחצוץ בו שיניו (באיסור) עובר על מתקן כלי, ומקל הארטיק בוודאי כלי, מדוע לא להתיר טלטול בכל מקרה?
או לפחות שיהיה כלי שמלאכתו לאיסור (לאוסרים להכין קרח בשבת)?
תודה רבה.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

איני חושב שהוא בטל מחמת שאינו צריך לו אלא בגלל שהוא נמא ואין בו צורך, וע"כ לאחר שנזרק הוא מוקצה מחמת מיאוס.

toraland whatsapp