לימוד תורה

השאלה: שלום,
אני יודעת שלקרוא מקרא בלילה אסור וכן יש הסוברים שגם לגבי תהילים, לפחות לפי הקבלה. א.רציתי לדעת אם ספרים כמו: מסילת ישרים ושערי תשובה שבהם יש ציטוטים מהמקרא ומתהילים מותר ללמוד בלילה? בתחילת הלילה וגם לאחר חצות.
ב.בנוסף, כאשר אני לומדת מהספר לשם לימוד אני צריכה להזכיר את שם השם כאשר מביאים ציטוים מתהילים ומקרא אפילו במקרה שזה חצאי משפט (שלא יהיה שם שמיים לבטלה חלילה)? ואם אני לא מזכירה את שם ה´ זה נקרא לימוד תורה כהלכתו (אני יודעת שהחיוב הוא בעיקר לגברים אבל בכל זאת...)
ג.אם לקחתי לימוד לפרק זמן מסויים אז זה משנה מתי אני לומדת? אני משתדלת לאחר צאת הכוכבים והלאה שבכל מקרה ייחשב הלימוד לאותו היום.(גם אם יום אחד זה ב- 20:00 ויום לאחר מכן זה ב- 1:00)
ד.אם אני לא תמיד מבינה עניין מסויים זה גם נחשב לי אפילו אם אני רק קוראת אותו בלי הבנה?
ה. ענין אחרון, אני חייבת לקרוא במלל שפתיים? אם קראתי בלב בחלק מהפעמים זה נחשב ומצטרף?
מצטערת על כל השאלות ממש חשוב לי לדעת.
תודה רבה, תבורכו מפי עליון!
שכוייח!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/16/2013 7:46:13 PM
בס"ד


שלום וברכת ד´


א. אפשר ורצוי "ואמונתך בלילות".
ב. מעיקר הדין אפשר להגיד את השם ב"אדנות" אבל העולם נוהג לכנות ב"השם". אבל האומר "אדנות" לא טועה.
ג. הכל תלוי בכוונה, אדם שאומר יום כוונתו ליום שלם, לא משנה שעה, אדם שמגדיר שעה סימן שהוא מקפיד דווקא על שעה מסוימת. בנדרים הלך אחר לשון בני אדם.
ד. זה לימוד תורה רק בדרגה נמוכה יותר.
ה. באופן כללי לשון בני אדם היא קריאה גם בלב. ועוד שהגר"א מחשיב הרהור כדיבור בדברי תורה.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp