קידושין ל.- ספירת אותיות התורה

השאלה:

מובא בגמרא קידושין ל/א -נקראו ראשונים סופרים שהיו סופרים כל
האותיות שבתורה שהיו אומרים וא"ו דגחון חציין של אותיות של ס"ת
.. בעי רב יוסף וא"ו דגחון מהאי גיסא או מהאי גיסא א"ל ניתי
ס"ת ואימנינהו מי לא אמר רבה בר בר חנה לא זזו משם עד
שהביאו ספר תורה ומנאום א"ל אינהו בקיאי בחסירות ויתרות אנן לא
בקיאינן וכו'.
האם יוכל בבקשה כבוד הרב להסביר מה שאיני מבין, הראשונים
שהיו סופרים קבעו שמספר האותיות זוגי ולכן האות ו נמצאת באמצע,
אם כך מדוע רב יוסף שואל באיזה צד האות ו נמצאת משתמע
מדבריו שמספר אותיות ספר התורה אינו זוגי ולבסוף הגיעו למסקנה
שהסופרים בקיאים וצדקו והם. אם הבנתי נכון יש לי מספר שאלות:


א. ע"פ שאלתו של רב יוסף נראה כביכול שדברי הראשונים אינם
נאמנים עליו, האם מותר כך?

ב. מצאתי בספר בן יהוידע על גמרא זו שרבינו יוסף חיים זצ"ל כותב
שמניין האותיות 304805. והנה מספר זה אינו זוגי...

 

 

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

ראשית הסברת את הגמרא הפוך מפשטה. רב יוסף הבין שבמספר הוא
זוגי ולכן שאל אם הוא"ו היא שייכת לסוף החצי הראשון או לתחילת
החצי השני. הסופרים לא בררו אם המספר זוגי או לאו ולכן רב יוסף
אינו חולק על דבריהם. ומשמע מלשון מנאום שהמספר אינו זוגי ומקום
הוא"ו ברור. אלא כיון שאין המספר ברור שאין לנו מסורת חסרות
ויתירות לא ניתן לברר זאת.

toraland whatsapp