אמירת 'ברוכים תהיו' לאחר ברכת כהנים

השאלה:

האם כהנים יכולים לומר אחר ברכת כהנים: 'ברוכים תהיו'?

התשובה

הרב אברהם כהנא | אמונת עתיך 116

הגמרא (ר"ה כח ע"ב) מביאה את הפסוק: 'לא תוסיפו על הדבר אשר אנכי מצוה אתכם היום', ומכאן למדה שאין לכהן להוסיף ברכה אחת משלו. וכן הוא בספרי.[1] מבואר שההוספה האסורה היא דווקא בזמן המצווה וכן אם מוסיף דבר בגוף המצווה, כגון שהוסיף ברכה שאיננה מתוך ברכת כהנים, אך אם חוזר ומברך ברכת כהנים כמה פעמים בציבור שונה – אין בזה משום 'בל תוסיף'.[2] הגמרא (שם) מוסיפה שזמן ברכת כהנים הוא כל היום, כלומר כל זמן שיימצא ציבור שיכול לברך אותם אינו יכול להוסיף על המצווה, גם אם אינו מתכוון להוסיף על המצווה.[3] עם זאת, ראינו בחז"ל כי הכהנים מברכים גם ברכות אחרות ואין בזה חשש 'בל תוסיף', לדוגמה – אחר סיום ברכת כהנים אומר הכהן (סוטה לט ע"א): '...השקיפה ממעון קדשך מן השמים וברך את עמך את ישראל וכו''. וכן אם הוא חזן וכהן יחיד, אומר מיד אח"כ 'שים שלום'.[4] האחרונים תירצו שאין איסור 'בל תוסיף' בברכת כהנים, אם הכהנים אינם עומדים פנים כנגד פני הקהל ואינם מברכים כדרך שמברכים ברכת כהנים.[5] וכן פסקו כמה אחרונים שמותר להוסיף 'ברוכים תהיו'.[6] אמנם בשו"ת 'הר צבי'[7] כתב בדעת הרמב"ם שיש על הכהנים להימנע מלהוסיף ברכת 'ברוכים תהיו', מכיוון שלדעתו[8] יש חשש 'בל תוסיף', שכן כתב הרמב"ם:

אין הכהנים רשאים בכל מקום להוסיף ברכה על שלושת הפסוקים כגון ה' א-להיכם יוסף עליכם וגו' וכיוצא בה, לא בקול רם ולא בקול לחש שנאמר לא תוסיפו על הדבר...

ומבואר שגם בדברים שמעכבים נשיאות כפיים, כמו אמירה בלחש, אפילו כאשר התוספת איננה פנים אל פנים יש בה משום 'בל תוסיף'. אך נראה לומר בדעת הרמב"ם שאיסור 'בל תוסיף' בברכת כהנים הינו בשעת ברכת כהנים ממש, או על הדוכן.[9]

לסיכום: כהנים שירדו מהדוכן מברכת הכהנים יכולים לכתחילה לברך את העם בברכת 'ברוכים תהיו' ושאר ברכות, כשאינם מתכוונים להוסיף על ברכת כהנים.

 

[1].   ספרי, ראה סי' פב.

[2].   תוס', ר"ה כח ע"ב ד"ה 'ומנא'; משנ"ב, סי' קכח ס"ק קד.

[3].   מאירי, ר"ה שם.

[4].   שו"ע, או"ח סי' קכח סעי' כ.

[5].   שו"ע הרב, סי' קכח סעי' מ; שו"ת הר צבי, או"ח ח"א סי' סב; תורת הקנאות, סוטה לט.

[6].   יש שתירצו שאמירת 'ברוכים תהיו' באה לחזק את ברכת הכהנים ואין בה חשש בל תוסיף. כמו כן היא נאמרת ליחיד ולא לציבור (אבני חושן). אחרים תירצו שהחשש 'בל תוסיף' קיים דווקא אם הכהן מוסיף לברך ברכה הכתובה בתורה, אבל אין חשש אם מברך ברכה סתמית (חבצלת השרון). וכתב ערוך השלחן, או"ח סי' קכח סעי' כד, שמנהג העם לומר לכהנים 'יישר כוחכם', והכהנים משיבים 'ברוכים תהיו'.

[7].   שו"ת הר צבי, או"ח סי' סב.

[8].   רמב"ם, הל' תפילה פי"ד הי"ב.

[9].   כפי שצידד בשו"ת הר צבי, שם לתרץ את המנהג. ניתן עוד לומר בדעת הרמב"ם שכל שלא הוסיף בתוך הברכה מתחילתה ועד סופה, אין בזה משום 'בל תוסיף', ולאחר הברכה יעבור רק אם יתכוון להוסיף על ברכת הכהנים. מצווה זו ניכרת בתחילתה בכך שמברכים לפניה 'לברך את עמו ישראל באהבה' ובסופה לאחר שהעם ענו אמן אחר 'וישם לך שלום' (במקדש היו עונים רק אחר 'וישם לך שלום'). כתב הריטב"א, בחידושיו על ר"ה כח ע"ב, שאם הכהן בתוך המצווה של ברכת כהנים ומוסיף על הברכה, עובר על 'בל תוסיף' גם אם לא כיוון להוסיף על המצווה, אך אם סיים את הברכה עובר על 'בל תוסיף' רק אם מתכוון להוסיף על המצווה, ממילא ייתכן ודעת הרמב"ם כריטב"א.

toraland whatsapp