עניין ברכות השחר, עניית אמן

השאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א.
1. כשאימי שתחיה, מכינה סלק או תפוח אדמה, אני לוקח חתיכה קטנה לא מבושלת ואוכל (זה טעים לי). ברכתי "בורא פרי האדמה". לא מזמן נודע לי שעל דבר לא מבושל, שרגילים לאכול אותו מבושל מברכים "שהכל". האם ברכת האדמה תפסה? שהרי לא אמרתי שקר! זה עדיין פרי האדמה!

2. ברכות השחר : למה כל כך חשוב להודות לאלוקים על זה שנתן לנו יכולת להבחין בין הבוקר ללילה? ("הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה"). מדוע מודים לקב"ה שלא עשה אותי עבד? בסידור כונת הלב, הפירוש הוא "יודה לה` שלא עשה אותו עבד, שאף שהנו בכלל ישראל פסול מלבוא בקהל, ופטור ממצות עשה שהזמן גרמא". יש לי קושי בדבר. הקב"ה לא קבע מי יהיה עבד ומי לא. מי שגנב, ואין לו אפשרות להחזיר את הכסף, נהיה עבד. נמצא, שלא הקב"ה קבע אם אני יהיה עבד! אני עבד בעקבות מעשה שעשיתי, לא בגלל שכך גזרו בשמים. אפשר להשוות את זה לכך שהקב"ה לא קבע שפלוני יהיה רוצח זאת בחירה שלו, לרצוח אנשים. אשמח אם תעשה לי סדר בדברים.

3. האם מותר לשים בבית פסלונים קטנים של שמש וירח בבית ליופי,ואם לא מהו האיסור-האם האיסור הוא "לא יהיה לך" ו-"לא תעשון איתי"?האם אפשר לתלות תמונות של שמש וירח?(צילום או ציור)

4.האם בימינו מברכים על פיל וקוף משנה הבריות?

5.כאשר מישהו מברך והוא מוציא אותי ידי חובה בברכה אני לא עונה "ברוך הוא וברוך שמו",מכיון שזה "שומע כעונה".מדוע אני יכול לענות אמן? הרי כשהוא מברך, זה כאילו שאני מברך. נמצא,שאני עונה אמן אחרי הברכה שלי! איך מותר לענות אמן?

כבוד הרב,אודה לך מאוד אם תענה לשאלותיי,

תזכה לשנים רבות וטובות. כל טוב.

התשובה

הרב יעקב אריאל |

1. בדיעבד יצאת י"ח.
2. על כל מעלה ומעלה שהקב"ה חנן אותנו ראוי להודות. אנו מודים על המעלות העיקריות המובנות לכל אחד. ההבחנה בין יום ללילה ניתנה אף לבעלי חיים. ההודאה שאיננו עבדים הכוונה לעבד כנעני שאינו מחמת מעשיו אלא מחמת קביעת התורה.
3. מן הראוי לא לשים פסלונים של שמש וירח, ולא תמונות שלהן.
4. מברכים על פיל וקוף.
5. איננו עונים ב"ה וברוך שמו מפני שזהו הפסק בברכה. אבל אמן היא הסכמת והצטרפות מי שמברכים אף עבורו ועל אין בה הפסק.

toraland whatsapp