קדימות ששון לשמחה

השאלה: למה יש מקומות  בתפילה  שבהם  השמחה קודמת  לששון, כמו- "שמחה לארצך"  ורק אחר כך  "ששון לעירך", וכן  "מועדים לשמחה  חגים וזמנים  לששון",  ויש מקומות  להיפך,  בהם  הששון  קודם לשמחה, כמו-  בסעודת שבע ברכות  "קול  ששון וקול שמחה",  האם  יש  הסבר  לכך ?  ואגב, במגילת אסתר  נאמר  קודם שמחה  ואח"כ  ששון.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/13/2013 11:23:53 AM
ס"ד

שלום וברכת ד´

א. על היחס בין שמחה וששון נכתב רבות בפרשנות. תחילתו בגמרא סוכה על הויכוח לגבי ששון ושמחה. והפרשנים שהסבירו את הגמ´. כמו כן עיין בשיח יצחק (סידור הגרא לראש השנה) שעמד על החילוק בין ששון ושמחה, כאשר ששון הוא התגלות השמחה ביתר עוז, ועל כן בדרך כלל שמחה קודמת לששון. ועיין בספר שפתי חיים עמ´ רנד. בחתן וכלה העיקר זה השמחה החיצונית הנראית בחתונה, אבל יש בה את השמחה הפנימית. ועל כן ששון קודם לשמחה.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp