איסור מכירת דירות לערבים

השאלה: שלום, ראשית איני יודע למי לפנות לכן בחרתי את מה שהכי מתאים ברשימה בהתאם לשאלה שלי.

בקרוב אעבור מדירתי שנמצאת באחד האזורים ההומים בת"א, יחד עם אשתי הטריה לכיוון חיזוק ההתיישבות ביו"ש.
הדירה בבעלותי, ואיני מתכוון למכור אותה אלא להשכיר.
אתמול בערב הגיע בן אדם נורא נחמד כפוטנציאל להשכרת הדירה, השיחה בינינו קלחה, לא סגרנו כלום, אבל שנינו הבענו רצון "לעשות עסקה".
מיד אחרי שהוא יצא הסתבר לי מאשתי שהוא ערבי... (אני בכלל לא שמתי לב, יש לו מבטא ישראלי והוא מתנהג ממש כמו ישראלי, והיה רהוט נחמד וכו´).

השאלה שלי היא אם מותר לי להשכיר לו?? אני מבולבל מאוד מכל גילויי הדעת של הרבנים והיציאה של רבנים גדולים נגד זה.
(אשמח גם אם תתייחסו לעבודה שהבענו רצון להמשיך אך לא סגרנו כלום, כלומר מידת הצער שתהיה לו אם אבטל...)

אודה לתשובתכם.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/1/2013 4:17:10 AM
בס"ד


שלום וברכת ד´


הלכה פסוקה היא (שו"ע סי´ קנא סעי´ ח) שמותר להשכיר בתים לגויים בארץ ישראל, וגויים כולל כל סוגי הגויים שבעולם, נוצרים, מוסלמים, בודהה וכו´. האיסור רק בעובדי עבודה זרה שלא יכניסו לביתך, ואולם בימינו ברוב הדתות אין ע"ז גמורה, ובודאי לא אצל המוסלמים. על כן מבחינה הלכתית של עבודת כוכבים אין אסור להשכיר.
אמנם יש טענה אחרת שהיא הלכתית מוסרית וזה שאם משכירים בית או דירה לערבים זה מוריד את ערך הדירות האחרות באותו בניין. כאן יש בעיה כלפי השכנים בבית שלך, ונראה שיש להשתדל שלא יפגעו בגלל צעדים שלך, וזה הן מהבחינה ההלכתית והן מבחינה מוסרית.
כמו כן אם יש חשש ולו גם עקיף שיש כאן מלחמה של גויים הרוצים להקים שכונה בארץ ישראל, דבר שיערער את אחיזתנו בארץ, אז הדבר אסור, מדין מצוות יישוב ארץ ישראל. עלינו לחזק את האחזותינו בארץ ולא לגרום לחולשות באחיזתנו בארץ, אבל כל זה אם אמנם יש מקום סביר לחשש כזה.
לעניין עצם ההסכמה להמשיך במו"מ אין זה מחייב דבר בינתיים, כל זמן שלא נעשה הסכם או זכרון דברים בין הצדדים אין כל מחויבות ממונית, החיוב של דברי חכמים שיהיה "הן שלך הן" לא שייך במקרה זה.


בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp