בעיות בגמרא

השאלה: לרבני מכון התורה והארץ שלום רב!
אז ככה, יש לי בשבוע 17 שעות שבועיות בגמרא, וזה דבר שמאוד מפריע ואני יסביר למה אני מתכוון:
כשאני בא ללימודים שיש 5 שעות גמרא אני מתייאש מההתחלה ומחפש איך להעביר את השיעורים, זה מתבטא בשינה ובדיבור עם חברים (זה לא רק אני זה רובה של הכיתה).
אני חושב ואף בטוח שאם יהיה פחות שעות בשבוע תלמידים יותר יקשיבו ויתעניינו. חבל שאני לא יכול להסביר לך מה הולך בכיתה בשיעורי גמרא, אני יתן לך דוגמא למה שהיה בשיעור האחרון: בשעה 5 אחה"צ למדנו 3 שעות גמרא הרב התחיל ללמד וככול שיעור היה בלאגן, הרב התעצבן והתחיל להוציא אנשים, חלק הוא הוציא כי הם זרקו קליפות של תפוז וחלק כי הם הפריעו (רק שתראה מה שהולך בשיעורי גמרא) הילדים שהיו בחוץ התחילו לזרוק אבנים לתוך הכיתה הרב יצא אליהם וילד אחד אמר: "אם אמא שלי היתה רואה מה הולך פה בשיעור גמרא הי הייתה מעיפה אותי מפה" וכולם צחקו וגם אני כשהרב חזר וראה שכולם צוחקים הוא יסתכל עליי והוציא אותי כי צחקתי (אני חס וחלילה לא מאשים אותו כי באותו רגע הוא היה עצבני).
אני חושב שיש 2 פתרונות לעניין זה:
1. שיהיו פחות שעות בשבוע בוא נגיד 12 ואז יבואו אנשים לפחות שעות ביום וינסו להבין את הגמרא.
2. יש אפשרות ללמוד משנה במקום גמרא (כמו אולפנא או בי"ס חילוני) שהיא יותר קלה ודורשת פחות שעות ואז מי שירצה ללמוד משנה ילמד משנה ומי שירצה גמרא ילמד גמרא.

אם תוכל להשיב על דברי לפי מה שאתה חושב.

אני מאוד מודה לך על הזמן שאתה נותן לי מזמנך.

נ.ב
אם אפשר ששאלה זו לא תופיע באתר

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/21/2013 3:47:29 AM
בס"ד

שלום וברכת ד' עליך.

ראיתי בשאלתך התיחסות רצינית לשאלה רצינית, ואשתדל לענות כפי הבנתי הדלה בנושא.
הבעיה בלמוד הגמ' איננה מספר שעות הלימוד אלא יכולת התלמידים להתקשר ללמוד הגמ' כאשר אחד המרכיבים ביכולת זו היא יכולת ההעברה של המורה. יש מורה היודע להאהיב את החומר הנלמד ויש מורה שהלימוד אצלו משעמם.
כמו כן לדעתי כדאי ללמוד קודם התחלת הלימוד מהי חשיבות לימוד הגמ', שבכך אנו הופכים להיות חוליה בשלשלת מסירת התורה מדור לדור, ואין כאן רק ענין של סיפוק עצמי אלא ערך גדול כמעבירי התורה מדור לדור. לימוד זה יש לפתחו בהבנה ואם תהיה הכרה כזו הרי שהתלמידים יבינו שאין כאן משחקי ידע אלא עיסוק בדברי אלהים חיים.

בברכה נאמנה
יהודה הלוי עמיחי
toraland whatsapp