טעמי מצוות כלאים

השאלה:

שלום הרב, הרמב"ן בפירושו על התורה (ויקרא יט יט) מסביר את מצוות שעטנז כך:" כאילו יחשוב שלא השלים הקדוש ברוך הוא בעולמו כל הצורך ויחפוץ הוא לעזור בבריאתו של עולם." איך משתלב העניין עם הדרישה להיות שותפים לקב"ה במעשה בראשית- "ששת ימים תעשה מלאכתך" וכן עם "מעשי אדם נאים" שעדיפים מעשים שתיקן האדם בבריאה מחומר הגלם שנתן ה'. האם הנקודה היא לא ליצור ערבוב שהוא שכלול?

התשובה

הרב דוד אייגנר | י"ג אדר תשפ"א 11:59

ב"ה

שלום וברכה

הנקודה הזו היא בדיוק השילוב שבין מעשי האדם למעשי הבריאה.

העולם הזה הוא עולם העשייה, עולם שיש בו בחירה, ושבגין מעשיו האדם יקבל שכר או עונש.

זו התמצית של העולם הזה, עבודת ה'.

האדם יכול להגיע במעדיו לשיאים גדולים ולערכים גבוהים, אך חלילה יכול להגיע להסתכלות כמו של פרעה, "לי יאורי ואני עשיתני", או חירם מלך צור שעליו אמר יחזקאל: "יען גבה לבך, ותאמר אל אני, מושב אלוהים ישבתי בלב ימים".

יכולת העשייה והיצירה יכולה להביא לגאווה, ומתוך כך לשבש את העולם.

הנחיית התורה היא, ששת ימים תעבוד, תיצור, תפעל, תחדש ותקדם, אך אל תחשוב שאתה בורא העולם, או יוצר העולם, ועושה דברים שאפילו הקב"ה לא עשה.

אלא תיקח את מה שהקב"ה כבר יצר, ובענווה תמשיך ותפתח אותו, ואל תחשוב שיש לך יכולות לעשות בעולם פעולות שהקב"ה לא עשה.

בברכת התורה והארץ

דוד אייגנר

מכון התורה והארץ

toraland whatsapp