שאלות באוצר בית דין

השאלה: שלום וברכה, א. בהמשך לשאלתי לגבי מעמד המוכרים בחנויות 'אוצר הארץ' הרב ענה לי שכולם הוחתמו על טפסי שליחות. האם המשמעות שהפירות מוגדרים כהפקר כמו בזמן שהיו שהיו באוצר בית הדין, ולכן מותר למכרם לגויים וכן לא חייבים בביעור אם היו בחנות בזמן הביעור? ב. הרב כתב שבית הדין ישקול העלאה במחיר לחנויות שביקשו העלאה. מה העילה שבית הדין יסכים לכך, האם בחנויות אלו יש יותר הוצאות? ג. בחנות הנזכרת עדיין המחירים יקרים. לכאורה, לפי מה שהרב כתב לי ישנו פיקוח פעמיים בשבוע. איך ייתכן אם כן שבכל הפעמים שהפקחים ביקרו במקום הם לא שמו לב שהמחירים יקרים (מ-ח בתשרי עד ל בתשרי)? כמו כן, גם הפקחים שאמרו לי באוצר לאור דיווחי שישלחו לשם, גם הם לא הבחינו בכך. הוא פלא בעיניי. הערתי לחבר על כך, והוא השווה את מחירי הפירות באתר לחנות 'אוצר הארץ' שבמקום מגוריו, וגם שם המחירים יקרים. אשמח להבהרת הדברים. ד. הרב כתב לי שאין חשש דמי שביעית כיוון שקונים באשראי ובהבלעה כיוון שקונים דברים אחרים. לגבי אשראי בוודאי הדמים לא נתפסים, אמנם לגבי הבלעה לכאורה לא חשיב הבלעה אלא אם כן המוכר והקונה מתכוונים לכך, ואם לא כך ודאי כוונתם שהתשלום על כל מוצר יהיה עליו בלבד לפי המחירון, וק"ו שבקבלה מפורט המחיר ששולם עבור 'עגבניה אוצר' וכו' לא שייך יותר לדבר על הבלעה. וכיוון שברור שמאז ח תשרי עד עכשיו קנו אצלו במזומן ירקות שמיטה, א"כ יש אצלו דמי שמיטה, והגרש"ז הסיק (מנחת שלמה א מה) שהכסף לא בטל ברוב כיוון שהוא דבר חשוב וכשאני מקבל ממנו עודף לא שייך לומר כל דפריש כיוון דהווי קבוע כמחצה על מחצה. ואם יש להקל יש להסתמך על מסקנתו שם שאם לדוג' אני מביא למוכר 5 שקלים והוא מחזיר לי שקל, אז מתחלל השקל תמורת חמישית ממטבע ה5 שקלים, ותו אין בידיי דמי שביעית. וגם לא הווי כמסירת דמי שביעית לחשוד, כיוון שלא הוספתי לו בשיעור דמי השביעית שלו. אמנם האנשים שקונים ממנו ביוקר הם מכשילים אותו במסירת דמי שביעית לחשוד ובסחורה. ד. הרב אריאל התיר לשמור שדות לצורך בית הדין. ברצוני לדעת האם אתם אכן שומרים על השדות כדעתו או מאפשרים קטיף חופשי לכל מאן דבעי. ה. לכאורה יש בעיה בצביון השליחות למוכר, שהרי הוא מקבל את כל הכסף מהצרכנים ואם לא יקנו כלום לא יקבל שום החזר הוצאות מכם, והכסף שהוא מקבל הוא תלוי רק בכמה ימכור, ודלא כחקלאים שאתם משלמים להם. ורציתי לשאול כיוון שיש לכם תלושים, תוכלו להגדיר שאפשר לקנות בהם רק ירקות ופרות הקדושים בקדושת בית דין (אפשר לעשות את זה בקלות כמובן על ידי הברקודים כמו שהתגברו על התופעה של חילונים שלוקחים חמץ בפסח מהמכירה על ידי שהגדירו שבפסח הברקודים של מוצרי החמץ לא עוברים בקופה, וברקודים של יינות לא עוברים בקופה אחרי 11 בלילה), ותוכלו להגדיר שאפשר לקנות רק על ידי התלושים. ואז בעצם כל הכספים מגיעים אליכם, ואתם תחלקו אותם למוכרים לפי ההוצאות. אמנם מן הסתם יהיו מוכרים שזה יגרום להם לא להצטרף ל'אוצר הארץ' ואולי יהיו גם קונים שלא ירצו להסתבך, אמנם אתם תרוויחו שישמר כאן הצביון של חלוקת בית דין. האם חשבתם על אפשרות זו? תודה רבה רבה ויישר כח!

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | ג' חשון תשפ"ב 21:21

בס"ד

שלום וברכה


א. זה ברשות ב"ד ולכן אין ביעור, לא ידעתי מה עניין הגויים לכאן. 

ב. יש חנויות שיש להם הוצאות עודפות, תלוי במקומות ועוד תנאים, יגיעו לבית הדין. 

ג. אם תמסור לי את שם החנות אשתדל לברר, אבל אינני יכול לברר על דבר שאינני יודע. 

ד. בספר פירות שביעת (כהן, עמ' קצג סעי' יט, 3) כתב: "אין בחלוקת הפירות (אוצר בית דין) משום איסור סחורה, לכן א)...ב)...ג) הכסף הנגבה על ידי בית הדין אינו נתפס בקדושת שביעית, כי התשלם איננו תמורת עצם הפירות אלא השתתפות בהוצאות בית דין, ולכן אין צריך לקנותם בהבלעה או בהקפה". עיי"ש בכל הציונים שהפנה. 

ד. נא לפנות לרב אריאל שליט"א. 

ה. הנושא יבדק, למרות שנראה על פניו שבלתי אפשרי. 


שבוע טוב

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

toraland whatsapp