היתר מכירה/ תגובה לרב יהודה הלוי עמיחי

השאלה: לרב יהודה הלוי עמיחי שליט"א:

עיינתי בתשובתך לשאלתה של רות מתאריך ט´ חשון בנושא היתר המכירה.

ראשית הרשה לי להוסיף על דבריך בדבר נחיצות היתר המכירה בימינו.
הרב יהושע בן-מאיר שליט"א (ראש ישיבת "שבות-ישראל", אפרת) העיד שכשאל מו"ר הגרש"ז אויערבך זצ"ל, האם נוכל לומר שהחשש של ´חורבן היישוב´ ו´שעת הדחק´ (נימוקי הגדולים זצ"ל שתיקנו את היתר המכירה) לא קיים בימינו, הגרש"ז צחק וענה שהיום ההיתר נחוץ עוד יותר מאשר בזמנו. אז דובר על כמה מאות חקלאים, שהיה צריך למצוא להם פרנסה למשך שנת השמיטה. אולם בעת הזאת, אם נעצור את הייצוא החקלאי לשנת השמיטה, ימצאו הרבה מאד מדינות שישמחו למהר ולתפוס את פלח השוק שלנו, ואז לא יהיה לנו לאן לייצא במשך על שבע השנים, ולא רק שנה אחת.

שנית, הרשה לי לצטט מתשובתך-
"הציונות הדתית איננה דוגלת בהיתר המכירה, הציונות הדתית דוגלת בחזוק חקלאים וחקלאות יהודית, והדרך הטובה ביותר היא אוצרות ב"ד או קניה מאוצר הארץ.
היתר מכירה הוא אפשרות נוספת לחיזוק חקלאים וחקלאות יהודית, אולם גם הרב קוק זצ"ל טען שאם אפשר להסתדר ללא היתר מכירה עדיף, ובלבד שלא יפגעו החקלאים".

לענ"ד יש בדבר סילוף דעתו של הרב קוק זצ"ל כאילו העדיף אוצר בית דין על פני היתר מכירה:
הרב קוק היה מי שהנהיג לראשונה ´אוצר בית דין´(שמיטה תר"ע). אולם הרב קוק (והגר"ח ברלין זצ"ל) עשו את אותו ´אוצר בית דין´ רק לגבי כרמים ופרדסים שנמכרו בהיתר מכירה ורק כחומרא והידור. גדולי עולם אלה לא ראו באוצר בי"ד היתר בפני עצמו, ולא סמכו לעולם על אוצר בי"ד, אלא כהידור ו´זכר לשביעית´, בנוסף להיתר המרכזי- היתר המכירה.
וכן כתב מרן הרב להוריו(אגרות א´, אגרת שיד):
"ופרסמתי לבאי ביתי, שבדעתי לתקן שטרי הפקר ומסירה לבי"ד...
ודבר זה (אוצר בי"ד,ההערה שלי) אע"פ שמצד עצמו אין בו כדי סמיכה, מ"מ נסמך אל המכירה לרווחא דמילתא, הוא דבר הגון וזכר לשביעית..."

מי שהנהיג לראשונה ´אוצר בי"ד´ לעולם לא ראה בזה היתר בפני עצמו!!

וכן כתב הרב ישראלי זצ"ל(בצאת השנה, הערה 132):
"לא נוכל לראות זאת(את אוצר בי"ד,ההערה שלי) אם כן אלא כדרך נוסף לשעת הדחק"
(באותו מאמר מבוארים דברי הרב ישראלי זצ"ל ש´אוצר בי"ד´ אינו ´לכתחילה´ ואינו ´הידור´. הוא ´הערמה בולטת´ והיתר ´לשעת הדחק´)

לענ"ד ניתן להבין מדבריך כאילו הרב קוק היה מעדיף את ´אוצר הארץ´ על פני ´היתר המכירה´. מה שאין כן.

אורי.

נ.ב.
לפני לחודשיים יצא לאור ספרו של הרב יהושע בן-מאיר שליט"א- "היתר מכירה או אוצר בית דין", החולק במידה רבה על קביעתך כי הדרך הטובה ביותר היא ´אוצר בית דין´.
מומלץ מאוד לעיין בו. במקרה הצורך אוכל לשלוח אותו.


התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/10/2013 7:23:41 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´

א. אוצר ב"ד שהיה בתקופת הרב קוק זצ"ל איננו שייך לאוצר ב"ד הנהוג כיום, ולא הייתה אפשרות לעשות אוצר ב"ד כפי שעושים היום, וכדאי ללמוד ולדעת שיש הבדלים תהומיים בין אוצרות ב"ד, שהיו אז ולא נועדו אלא למסחר לבין אוצרות ב"ד שנוהגים היום.
אוצר ב"ד של הרב קוק זצ"ל היה "כאילו", הוא לא נעשה קודם השמיטה אלא בסופה כשכבר הפירות היו על העצים, וכפי שכתב שהחקלאים לא יקבלו פחות מהמחיר שהם רגילים, והכל מכיוון שהיה צריך לייצא את הפירות, ולכן עשו היתר מכירה, כשלא הייתה ברירה אחרת. ואילו אוצרות ב"ד היום נחתמים מראש (כשנה) והתשלום הוא רק הוצאות ולא רווחים, ובאמת החקלאים מקבלים פחות כסף, אין לדמות את אוצרות בתי הדין, אמנם השם זהה אבל ענינם איננו זהה.
הרב ישראלי זצ"ל בשנת תשי"ט בבצאת השנה שציטטת מדבריו דן על אוצר ב"ד מהסוג של הרב קוק, אשר מלבד למכירה עשו הפקר, כדי לצאת ידי חששות של קטיף, ועל כך לקחו מחיר רגיל ועבדו רגיל, וכפי שכתב הרב ישראלי זצ"ל שבכך יש הערמה גלויה, ולכן כאשר כתב את הנוסחאות הביא תחילה (עמ´ סו) אוצר ב"ד אמיתי ומי שלא מכר אדמותיו, ולאחר מכן הביא נוסח של אוצר ב"ד שנועד רק לקטיף ולמסחר.
עצם היחס למו"ר הגר"ש ישראלי זצ"ל יש כאן בדבריך זלזול והטעיה, שהרי הכל יודעים שהרב ישראלי זצ"ל כתב את תשובתו המפורסמת בחוות בנימין (ח"ד עמ´ תרכ) שבה שיבח ואמר שזאת היא הדרך הנכונה לשנת השמיטה, וכך הורה הלכה למעשה. הרב ישראלי זצ"ל פסק לפי הזמן והמקום, כשהתיר בכפר הרא"ה זריעה תחת גג של טרקטור היה שעת הדחק וכשבאנו בשנת תשלד לשאול האם לנהוג כן אמר אין לנהוג וללמוד משעת הדחק לזמן הזה. הרב ישראלי זצ"ל הורה להקים את אוצר הארץ בשנת תשנד, ונתן את ההנחיות כיצד לחשב לחקלאים את המחירים, והוא היה הולך וקונה שם את פירותיו וירקותיו (אפשר לבדוק את הנושא). כל שאלה שהייתה בב"ד של אוצר הארץ נדונה עמו, וכך שלהוציא קטעים ממאמר שאיננו שייך לנושא (חוץ משיתוף השם) זוהיא פעולה שלא תעשה,ובייחוד שלכל ידועה וכתובה דעתו האחרונה. וכבר העיר על כך חתנו של הרב ישראלי זצ"ל, ששיכתוב הדברים וההיסטוריה היא מעשה שלא יעשה (ואפילו אם נעשה בשם התורה, כפי שהיו חכמים שרצו לטעון שהרב קוק זצ"ל היה נגד גיוס בחורים לצבא ישראל). שהרי הכל יודעים את שיטתו האחרונה והקובעת. ובייחוד לפי מה שהסברתי לך אין כל סתירה בדבריו, שהרי אלו שני סוגי אוצר ב"ד.
כמו כן הרבנים הראשים לישראל מאז ומעולם הורו שהדרך הנכונה היא אוצר ב"ד (ללא היתר מכירה) ובכרוז שפרסמו הרבנים הגאונים שפירא זצ"ל ולהבדיל בחל"ח הראשון לציון מרדכי אליהו שליט"א כתבו במפורש בשנת תשמ"ז "הננו מודיעים לצבור שזכינו כי רבים החקלאים בישובים בכפרים ובקיבוצים שנענו לקריאתנו באשר לפירות האילן שבהם ניתן לקיים את המשק גם בלי להזדקק להיתר המכירה, ע"י שווק התוצרת והכנתה בתור שלוחי בית דין וע"י הקמת אוצר בית דין" וכן כתבו במודעה נוספת גם לעניין הירקות. (מודעות אלו יכולות להשלח לך אם ברצונך בדואר אלקטרוני). כמו כן ראיתי שמו"ר הגר"א שפירא זצ"ל כתב בהסכמה לספר הנזכר שאין בדבריו כל הסכמה לעמדה המוצעת, והדבר פשוט שהרי דבריו פורסמו כבר בכתב שנים קודם, וחזרו ונאמרו בהצטרפותו לאוצר הארץ, שהתוצרת המהודרת ביותר היא מאוצרות ב"ד אמיתיים, שבהם החקלאים שובתים שביתת הארץ, ומקיימים מצותיה באהבה, למרות החסרון הכספי שיש להם.

אנחנו תלמידי הרב קוק זצ"ל ומי שהמשיך דרכו ולבן דבריו במצוות התלויות בארץ הגר"ש ישראלי זצ"ל, ושקבלנו תורת אמת מפי הגר"א שפירא זצ"ל יודעים את הדרך שהורו לנו רבותינו גדולי התורה שאינם בינינו היום ואלו החיים עמנו היום.
בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp