כלאים נסוי

השאלה: בס"ד אני סטודנט לתואר שני שמבצע מחקר על חיטת הכוסמין. בחזרות הניסוי יתכן ואזרע בסמיכות חיטת לחם/דורום וכוסמין. מה המעמד של הכוסמין לגבי מינים אלו? ידוע לי שנפסק להלכה שהכוסמין והשיפון אינם כלאיים זה בזה והכוסמין הוא כלאיים עם חיטה. אך לא ברור לי שמודבר על הכוסמין של היום הנקרא SPELT והוא בעצם מין חיטה? האם מין זה הוא כלאיים עם חיטה? מה לגבי EMMER? האם הוא נחשב מין חיטה? או שהוא כלאיים עם חיטה? ושאלה אחרונה. האם יהיה מותר לי לבקש מגוי שיבצע בעבורי הכלאה בעזרת אבקה בין החיטה לכוסמין במידה והם כלאיים? מדובר על ניסוי שלי ולא על שדה של גוי. אך סביר להניח שהפריה כזו תתבצע בצמחי עציץ בחממה ולא בשדה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | י"ט חשון תשע"ז 10:58

בס"ד


שלום וברכת ד'


בהצלחה בלימודך ומחקרך. 


א. זיהוי צמחים זו מחלקה גדולה ומיוחדת. כדאי שתעיין בפליקס (כלאי זרעים והרכבה עמ' 29) וכן בספר חמשת מיני דגן (זהר עמר פרק שני עמ' 49), שם מופיעה החקירות שאתה מחפש. בכו"א אכתוב לך בקיצור. בעולם המדע מזהים היום את השיפון כספלתא. ואת הכוסמין כחיטה דו גרגירית (החיטה הדו גרגירית מזוהה בגרמנית emmer). כך שבכל אופן שני המינים שאתה דן עליהם הספלתא והאיממר הם אסורים עם חיטה. יש לציין שרש"י במנחות זיהה את הכוסמין כספלתא, אבל בכו"א היא אסורה עם חיטה. ועיין בדברי פליקס על המיוחדת של הצמחים הללו שהם עטופים במוץ במיוחד, ולכך השיפון והכוסמין אין ביניהם כלאים, אבל לגבי חיטה הם שונים מאד במבנה המוץ והשיבולת, ועל כן הם כלאים בחיטה. העולה ששני המינים הם כלאים בחיטה. 

ב. האבקה יש רבים שמקילים שאין איסור כלאים בהאבקה, שהרי רק הרכבה של שני מינים נאסרה אבל לא האבקה שאין זה פעולה של מינים זה בזה. על כן אפשר לסמוך על המקילים ובייחוד כשלא זורעים לאכילה אלא למחקר, וכפי התנאים שאכתוב להלן. 

ג. כלאים אסורים גם בעציץ שאינו נקוב. אלא שבבית (חממה) הם אסורים מדרבנן, ועל כן אפשר להקל בהאבקה. 

ד. אסור לבקש מנכרי שיעשה כלאים בשדה ישראל, כפי שהגמ' ב"מ צ ע"א) שואלת האם בכל האיסורים אין לבקש לנכרי שיעשה ליהודי, והרמב"ם (אסורי ביאה פט"ז) החמיר. אבל במקרה שלך בגלל הצרופים שזה האבקה וכן בבית בעציץ שאינו נקוב, נראה שעדיף לבקש מגוי שיעשה כן. 


בברכת התורה והארץ

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 

 
toraland whatsapp