קניתי שתילים של לימון ורימון ושתלתי בגינה ומסתפק אם הם מורכבים האם יש לעוקרם ומה דין הפירות

השאלה: ב"ה שלום וברכה. בהקשר לשאלה ששאלתי אמש שמופיעה למטה.. רציתי לשאול עוד בבקשה. העץ שקיבלתי הוא ממשתלה של גוי, ואיני יודע אם הוא עץ מורכב או לא, מה דין העץ? האם צריך לעקור אותו? כמו כן מה דין הפירות? תודה רבה. (אנו מודים לך על שאלתך באתר למעשה: ב"ה שלום וברכה. נכנסו לבית חדש לפני כחודש ב"ה. ובחנוכת בית קיבלנו במתנה 2 עצי פרי לשתילה. מאחר וחייבים לשתול אותם במהירות, שתלתי אותם באדמה בחצר ביתי. לפני כשבוע התעוררו אצלי שאלות הלכתיות לגבי העצים. העצים שקיבלתי, מבדיקה שעשיתי, הם ממשתלה בארץ אבל בבעלות של ערבים ישראלים. האם יש בעיה בעצים אלו? כי הבנתי מרב היישוב שיתכן והם ניטעו בשמיטה וכו'.. כמו כן יתכן והעץ לימון הוא מורכב וכו'... ניסיתי לברר את גיל העצים ולא ממש קיבלתי תשובה. כמו כן זה עצים יחסית צעירים. עץ לימון- הקוטר של הגזע הוא 3 ס"מ, כרגע אין פירות עליו. עץ רימון- קוטר גזע 2 ס"מ ויש כבר 2 פירות צומחים עליו. כרגע העצים נטועים באדמה. אשמח לדעת מה דין העצים הללו, כמו כן מתי מותר להינות מהפירות שעליהם? בתודה: חגי סופר להלן תשובתו של רבני מכון התורה והארץ: שלום עץ שניטע בשמיטה ע"י יהודי בקרקע של יהודי יש לעוקרו. אך לאחר עקירתו ניתן לשתול אותו שוב מחדש ולהתחיל למנות שנות ערלה משעת הנטיעה החדשה. ואם כן במקרה זה כלל לא ברור שניטע בשמיטה וכן היה במשתלה של גוי ע"י גוי וכן אתה נוטע מחדש אין כלל בעיה בדבר. ולעניין חשבון שנות ערלה, אין להסתמך על עובי הגזע, הואיל וגם עץ בוגר שנעקר ושורשיו מגולים, וניטע מחדש, חייב בחישוב שנות ערלה מחדש. ולכן למעשה יש לחשב את שנות הערלה משעת הנטיעה בגינה. ומשום שנטעת לפני טו באב תשע"ז, הרי שנה זו נחשבת שנה ראשונה, ובר"ה תשע"ח תתחיל שנה שניה, בר"ה תשע"ט תחל שנה שלישית, ושנת תש"פ תהיה שנה רביעית, וכל הפירות שיחנטו לאחר טו בשבט תש"פ נטע רבעי יהיו מותרים באכילה לאחר חילולם.)

התשובה

רבני מכון התורה והארץ | א' אב תשע"ז 10:26

לעניין קיום והמשך טיפול בעץ שמסופקים אם הוא מורכב בצורה האסורה (מין בשאינו מינו) נפסק בספר "הלכות הארץ" בהוצאת המכון (הלכות כלאים פ"ח סעיף יג)

"אם לא ברור שההרכבה הייתה אסורה וייתכן שהכנה והרוכב הם 'מין במינו' או לחילופין מדובר בכנה ורוכב שהם 'ספק מינו' – מותר לכתחילה לקיים את העץ המורכב".(עיין חזו"א דיני כלאיים אות לה) 

ולענייננו עץ הלימון יכול להיות שהוא מורכב על מינו או על שאינו מינו מ"מ ידי ספק לא יצאנו, ולדעת החזו"א כל מיני הדרים הם ספק מינו ומותרת אפילו ההרכבה עצמה ע"י גוי  לכן  אין צורך לעוקרו  , ומותר לטפל בו כרגיל.

הרימון הוא שהריבוי שלו ע"י יחורים ללא הרכבה כלל.

לגברי הפירות , פירות עצים מורכבים מותרים באכילה ורק ההרכבה והטיפול בעץ אסורה, ולכן אין ג"כ בעיה לאכול מהפירות לאחר שיעברו שנות ערלה. 


toraland whatsapp