הפרשה מבצל ירוק

השאלה:

שלום,

מה הדין בגמר מלאכה בבצל ירוק. כאשר אדם נמצא בשדה וקוטף פרי אחד הוא לא מתחייב במעשרות אבל אם קוטף שניים זה נחשב לו לגמר מלאכה. האם אפשר לומר שבבצל ירוק וכד’ כלל לא גזרו וכל עוד אין מירוח ממש אינו גמר מלאכה?

זה משמעותי מאוד כאשר מגדלים בצל ירוק בבית, ואז מצרפים דרבנן א’ מצע מנותק ב’ בתוך הבית. ואולי גם ג’ אם אין גמר מלאכה.
(ובאופן פשוט מהרמב"ם נראה שאם לא היה גמר מלאכה, כגון קטף פרי אחד, גם אם נכנס לבית הקביעות לא מועילה ולא מתחייב במעשרות. וכן פסק הרב קנייבסקי בדרך אמונה)

תודה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד
שלום וברכת ד'

עיין בדברי הרמב"ם (מעשר פ"ד הי"ח) לגבי כוסבר שאוכל עלה עלה, ומשמע ששני עלים הרי זה קביעות, עיי"ש. ק"ו לעניין בצל שכל גבעול בפני עצמו אפשר אבל ברור ששני גבעולים הוי גמר מלאכה לאכילה, ובודאי שקטף כולו הרי זה גמ"מ לאכילה. ועיי"ש שכתב "וכן כל כיוצא בזה". על כן נראה שאפילו המגדל בבית יש ספק של מצע מנותק וספק בית, אבל בכו"א יש להפריש ללא ברכה.

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp