לעשר נבטים למנהג בני ספרד

השאלה:

לפי שו"ע- אדם שקונה עדשים ועישר [או ירקות וקטניות אחרים שכבר מוגמרים,ואפשר כבר להכניסם לבישול בסיר] ושם אותם על צמר-גפן רטובה וזה הנביט. האם לא פשוט שאין צורך לעשר?
כי תוספות שבת,נ: ד"ה הטומן לפת וצנונות כותב -שלפת וצנונות שטמנם בקרקע שפטור מלעשר שוב,למרות שהם מתוספין וגדלים עוד מחמת ליחלוחית הקרקע, כמו שאנו רואים בבצלים, ועל אותו תוספת שנתווספו בהיותם בקרקע לא צריך לעשר. ותוספות רא"ש נימק-שזה לא מקרי נטיעה שהרי לא השרישו בקרקע. והתוספות [בערובין עז. כותב-שכיוון שהצנון והלפת היו מתוקנים כל צורכם קודם שטמנם בקרקע אינו צריך לעשר שוב.
מה דעת הרב על דבריי?

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד

שלום וברכת ד'


צדקת בדברך, והדיון הוא על פי דברי התוס' בשבת, אבל שם הדיון בדבר שנתווסף מאליו, אבל אם אדם שם כדי להנביט ולהנות מההנבטה, כאן נראה שצריך להפריש, אבל בודאי בלא ברכה (גם בגלל הבית).

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp