רבנות וועדי כשרות

השאלה: שלום לכבוד הרב לאחרונה אני עוסק בהלכות תרומות ומעשרות, מתוך מטרה שבני הקהילה ידעו להפריש לעצמם תרו"מ (בישוב יש לא מעט בעלי עצי פרי). ראיתי בנהלים של הרבנות הראשית שהם דורשים שכל דבר שבפיקוחם יצא רק בנוכחות משגיח שיחתום על המשלוח, ולא להשאיר תעודות משלוח חתומות/חותמות לבעה"ב. שאלתי היא האם זו אכן המציאות? האם יש הבדל משמעותי בין מקומות שבהשגחת רבנות למקומות שההשגחה היא ברמת מהדרין או ברמת בד"ץ? אשמח אם הרב יוכל לפרט אם יש הבדל בנהלים ובהשגחה בפועל. לעצמי אני מפריש תרו"מ כשאני קונה פירות וירקות ברמת רבנות, אשמח לדעת אם לדעת הרב זה אכן נחוץ, מיותר או חומרא, ואם יש מקום לתת הוראה לציבור הרחב (התורני). ישר כח גדול לרב חנניה פולק ק"ק אחיה

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | כ' שבט תשע"ז 0:22

בס"ד


שלום וברכת ד'


א. יישר כח על היוזמה הברוכה והחשובה. 

ב. לגבי שאלתך על השגחות שונות, הדברים אינם מוחלטים, בעקרון השאלה היא של המשגיח המקומי, דהיינו הנחיות לרוב הם בסדר אבל השאלה היא בד"כ בביצוע והיישום המעשי. זה נכון בכל ההשגחות, דהיינו יתכן שמשגיח מהרבנות טוב ממשגיח מועד כשרות מסויים וכן יתכן להפך, השאלה היא מקומית לפי הנושא. בכו"א שמות הם לא משגיחים, האנשים הם המשגיחים. כמו כן בהרבה מרלו"ג (מרכזים לוגיסטים) יש השגחות כפולות ופעמים אותם משגיחים הם במספר ועדי כשרות או רבנות. כמו כן יש ועדי כשרות שרמתן נמוכה מאד, ויש מהודרות ביותר, כשם שבהשגחת הרבנות יש רבנויות שיש בהם משגיחים מצוינים ויש שלא. 

ג. נכונה ההדרכה לחזור ולהפריש, אבל זה שייך בכל ועדי הכשרות כולל אלו הנחשבות מהודרות ביותר, וזה לא בגלל בעיות הלכתיות אלא מעשיות, הרבה פעמים המהירות במרכזים היא כל כך גבוהה שהמשגיח לא מצליח לתפוס ולעשר את כל הסחורה ואפילו שעומד בקבלה ומנווט את הסחורה, בכו"א המהירות והכמויות העצומות גורמות לכך שבאופן מעשי יש תקלות. על כן המהדר ישתדל להפריש בביתו ובלבד שלא יפרסם את החמרתו ברבים מדיני חסידות ומסילת ישרים. 


בהצלחה רבה

יהודה הלוי עמיחי

מכון התורה והארץ 


toraland whatsapp