שביתת עובדים כנגד בעלי המפעל

השאלה:

שלום לכת"ר.
הנני עובד כיועץ עצמאי במפעל אלקטרוניקה גדול יחד עם עוד רבים אחרים כמוני בנושאים שונים. העובדים הקבועים שבמפעל פתחו בשביתה מכיוון שלטענתם לא קבלו סכום כספי מסויים שהובטח להם בזמנו. כתגובת נגד הם סגרו את שערי המפעל ומנעו מהעובדים העצמאים להיכנס למפעל וזאת על מנת לפגוע בתפוקה ולגרום נזק לבעלי המפעל.

אמרתי ליו"ר ועד העובדים שהדבר איננו מוסרי שכן אם נניח שראובן חייב כסף לשמעון וללוי יש יחסי עבודה עם ראובן - האם יעלה על הדעת ששמעון יפגע בראובן שלא עשה לו דבר ואיננו צד בעניין ?

לפיכך ברצוני לתבוע את יו"ר הוועד לדין תורה בשל ההפסד שנגרם לי. אולם הוא ו"רבו" שאיננו רב באמת אלא "רב מטעם", טוענים שעלי לתבוע את הנהלת המפעל וכמו כן לטענתם ההסתדרות מונעת מהם להתייצב לדין תורה ולפיכך שאלותי הינם.

טענה נוספת שהם מעלים הינה שבעצם "כך הדבר מקובל במשק וכך הברים נעשים בכל המגזרים, למשל אצל הרופאים.

א. איך ההלכה מתייחסת לנושא זה?
ב. האם באמת ההסתדרות יודעת מה זה דין תורה ? אם התביעה שלי הינה אישית כנגד יו"ר הועד האם הוא יכול להתחמק מלהתייצב לדין תורה?
ג. לגבי טענתם שכך הדבר מקובל גם אצל החולים איננה רלוונטית שכן אם כל הצער "הרופאים החמדנים" אינם יכולים לשבות אלא אם הם מונעים "טובתם" מהחולים אולם במקרה דנן העובדים יכולים ל"התעמת" ישירות עם ההנהלה, למשל,אם ימנעו מאנשי ההנהלה להיכנס למפעל או/ו שהעובדים עצמם יפסיקו לעבוד.אז מה הם רוצים מממני?


בכבוד התורה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. העובדים יכולים לשבות בעצמם אבל לגרום נזקים למפעל בו הם עובדים נראה שאסור להם פרט לעצם שביתתם.

על פניו אין הבדל מחינ האיסר להזיק בין מניעת הכנסת חמרי גלם או הוצאת סחורה למכירה לבין הצתת המפעל.
אמנם הם טוענים שכך מהנהג אולם מי קבע שהמנהג צודק? על כל זה להתברר בדין תורה
ב. יו"ר הועד אינו יכול להסתתר מאחרי ההסתדרות. הוא חייב לבוא בעצמו אם הוא יר"ש.
ג. במידה והוא לא יסכים להתייצב בפני בית דין ניתן לקבל מהם היתר לתבוע אותו בבית משפט לתביעות קטנות.

toraland whatsapp