חציצה במחטי דיקור

השאלה:

אישה שהפלגותיה קצרות והביוץ שלה מקדים את טבילתה, החליטה לעבור טיפול ברפואה משלימה באמצעות מחטי דיקור יפניות, כדי לאחר את זמן הביוץ לאחרי הטבילה. מדובר בתחיבת שתי מחטים בעומק חצי ס"מ בגב, והצמדתן לגוף באמצעות מדבקות עגולות קטנות. המחטים צריכות להיות בגוף האישה עד הווסת הבאה, כולל זמן טבילתה. האישה יכולה לשלוף את המחטים בעצמה, אך רק המטפל יכול להחזירן, והיא לא תוכל להגיע אליו לפני החודש הבא. לכן אם תוציא את המחטים לטבילה, הטיפול לא יועיל. האם ניתן להקל ולהשאיר את המחטים בגוף בעת הטבילה או שהן חוצצות?

התשובה

הרב יוסף איתן והרב אריה כץ | שבט תשע"ד

הפוסקים דנו בעניין חציצות שיש צורך להשאירן על הגוף מסיבה רפואית. מצד אחד, האדם מעוניין בחציצה זו, ולהלכה, חציצה במיעוט הגוף שאינו מקפיד עליה, אינה חוצצת.[1] אך מצד שני, רוב בני אדם אינם מעוניינים בחציצה כזו על גופם, ואף האישה עצמה, אם לא הייתה לה בעיה רפואית שמצריכה זאת, הייתה מקפידה על חציצה זו. דבר שרוב בני אדם מקפידים עליו, והטובל עצמו מקפיד עליו בדרך כלל, גם אם עכשיו אינו מקפיד עליו -  חוצץ.[2] למעשה, כתבו הפסוקים שאם מדובר בחציצה הנשארת תקופה ארוכה על הגוף מסיבות רפואיות, מחשיבים אותה בטֵלה לגוף, וניתן לטבול איתה. אך נחלקו במשך הזמן שנחשב 'תקופה ארוכה': לדעת שו"ת 'אבני נזר'[3], חציצה הנשארת על הגוף חצי שנה מסיבות רפואיות – בטלה. לדעת 'שערי טבילה'[4] די בשלושים יום כדי לבטלה, ולדעת שו"ת 'חלקת יואב'[5] די בשבוע. בנידון דידן, החציצה אמורה להישאר יותר משבוע ופחות משלושים יום, ובמצבים כאלו, בשעת צורך גדול, יש מקום לסמוך על המקלים. אך יש לשאול האם רפואה משלימה, שאיננה הרפואה הבדוקה והמקובלת, נחשבת רפואה לעניין זה. בשו"ת 'במראה הבזק'[6] דנו בשאלה זו לגבי כשרות תרופות הומיאופתיות, והביאו שדעת רוב הפוסקים להחשיבן רפואה. בנידון דידן יש עוד סברה להקל, שכן האישה מאמינה ביעילות רפואה זו, וממילא מבחינתה מדובר בצורך רפואי, וחציצה מוגדרת לפי הקפדה, ולאו דווקא לפי צורך אובייקטיבי. עוד אפשר לצרף את העובדה שהמחטים נמצאות במקום שאינו נראה לעין, שיש בו פחות הקפדה. למעשה שאלנו את הגר"ד ליאור בעניין זה, והסכים להקל, כיוון שלדעת האישה המחטים נחשבות רפואה, ואף אם רוב העולם אינו מאמין בזה, מספיקה דעתה.



[1].     שו"ע, יו"ד סי' קצח סע' א.

[2].     שו"ע, שם.

[3].     שו"ת אבני נזר, יו"ד סי' רנג.

[4].     שערי טבילה, סי' לד.

[5].     חלקת יואב, יו"ד סי' ל.

[6].     שו"ת מראה הבזק ה, סי' סט.

toraland whatsapp