העדפת קניית מוצר מיהודי

השאלה:

מהו הפרש המחיר שבו עליי להעדיף לקנות מוצר מתוצרת הארץ ולא לקנות מוצר מתוצרת חוץ? לדוגמה: מחיר שמן זית מתוצרת הארץ (עבודה עברית) הוא 44 ש"ח לליטר, ומחירו של שמן זית באיכות זהה מתוצרת חוץ (ספרד) הוא 33 ש"ח לליטר.  

התשובה

הרב שלמה אישון | אדר ב' תשע"ד

נאמר בתורה (ויקרא כה, יד): 'וכי תמכרו ממכר לעמיתך או קנה מיד עמיתך אל תונו איש את אחיו '. ורש"י (שם) מביא את דרשת חז"ל:

מנין כשאתה מוכר, מכור לישראל חברך, תלמוד לומר וכי תמכרו ממכר לעמיתך מכור, ומנין שאם באת לקנות קנה מישראל חברך, תלמוד לומר או קנה מיד עמיתך.

הרמב"ם וה'שלחן ערוך' לא פסקו מדרש זה להלכה, אולם בשו"ת הרמ"א (סי' י) פסק אותו להלכה והדגיש שאין לומר שדין זה תקף רק כאשר המחירים זהים, אלא גם אם הגוי הוזיל את המחיר שהציע, יש לקנות מיהודי (אם אפשר). ויש לשאול: מהו שיעור ההוזלה שהוזיל הגוי ובו עדיין יש לקנות דווקא מיהודי? ומאיזה שיעור הוזלה נתיר ליהודי לקנות מן הגוי ולא מן המוכר היהודי?

בעניין זה כתב בשו"ת מנחת יצחק (ח"ג סי' קכט):

עדיין יש לעיין כמה השיעור ההפסד בזה, שיפטור עי"ז מלקנות מישראל, ואם נאמר דרק בשיעור הפסד מרובה נפטר בזה, אז היינו באים להמבואר בפוסקים, לענין השיעור הפסד מרובה, הנאמר בפוסקים לענין או"ה, דיש סוברים לחלק בין עני לעשיר, ויש סוברים דאזלינן בתר שתות מהקרן... אכן מצאתי בס' דרכי תשובה (יו"ד סי' קנ"ט סק"ז), שהביא מס' מרבה תורה (סק"ח), שכתב, די"ל דדוקא כשהריבית שיקח מהעכו"ם, הוא פחות משוה פרוטה, אז יקדים הישראל, אבל אם הריבית שיקח מהעכו"ם, הוא כשיעור שוה פרוטה, העכו"ם קודם וסיים בצ"ע עיי"ש, ולפי דברינו גם נדון דידן דינו כמו בריבית, ולמעשה צ"ע כמו בשם כנ"ל.

לפי דבריו, אם ההפרש גדול יותר משישית הקרן (דהיינו 20%, שתות מלבר) – אין חובה לקנות מן היהודי; אם ההפרש פחות משווה פרוטה – יש חובה לקנות מן היהודי; ואם ההפרש הוא בין שני השיעורים הללו – יש ספק. בנידון דידן ההפרש בין המחיר הזול שהציע הגוי ובין המחיר היקר שהציע היהודי הוא למעלה משישית, ועל כן מותר לקנות את תוצרת החוץ שזולה יותר. עם זאת, יש לציין שיש אומרים בשם הרב קוק זצ"ל שגדר קנייה מיהודי זהה לגדר הידור מצווה, היינו שליש ולא שישית. לפי דעה זו, גם בנידון דידן יש מקום לרכוש מתוצרת הארץ.

toraland whatsapp