גזל הגוי, בל תשחית וריבונות

השאלה:

בע"ה
לכבוד הרב יעקב אריאל
שלום רב,

במהלך דיון בישיבתנו (הישיבה התיכונית בחיספין) נתקלנו במספר
שאלות בנוגע עמדת ההלכה לגבי 'גזל הגוי' ו'בל תשחית' במצב
מלחמה, ובמצב שלטון יציב. הייתי שמח אם הרב היה עונה על
השאלות, (במקרה של שאלות ברמה גבוהה- מורי ורבי יסייע לי
בהבנת תשובת הרב). מובן וברור שכל השאלות הן תיאורטיות ולא
'הלכה למעשה' ואין אנו מתכוונים להשתמש בפסיקת הרב לצורך
השחתה ח"ו!!! אשמח אם הרב יתייחס בתשובתו לשאלות הנ"ל,
וכן אם יוסיף מקורות:
•האם 'גזל הגוי' אסור? באיזה תנאים הוא מותר (אם בכלל)?

האם איסור 'בל תשחית' חל בצורה שווה הן על עצי פרי
והן על שאר דברים (עצי סרק, רכוש וכדו')?
האם איסור 'בל תשחית' חל ללא קשר לבעלות על החפץ?
באיזה מקרים מותר איסור 'בל תשחית'? לצורך הוכחת
ריבונות מדינית ממלכתית? לצורך ביטחוני כל שהוא? לצורך כל
שהוא? האם אין חלוקה בהיתר בין עצי פרי לשאר דברים?
מהו ההבדל בין 'גזל הגוי' ל'בל תשחית'? האם ההבדל הוא
בין שב'גזל הגוי' החפץ לא נהרס ושב'בל תשחית' כבר אי אפשר
להישתמש בו לשום צורך? או שההבדל הוא במעמד הלוקח- בעל
סמכות ממלכתית או אדם פרטי? או שאין הבדל וזה איסור על עצם
ההשחתה, וזה איסור על הגניבה?
האם במקרה של צורך ביטחוני, שלא מוגדר כפיקוח נפש,
'בל תשחית' ו'גזל הגוי' מותרים? האם הם מותרים הן לצבא ולרשויות
הממלכתיות, והן לפרטים? או שלפרטים מותרים 'בל תשחית' וגזל
הגוי' רק במקרה של 'פיקוח נפש'?
•האם ההיתר לצורך הוכחת ריבונות (אם ישנו כזה), מותר
הן לפרטים והן לרשויות הממלכתיות, או שאין דין של הוכחת ריבונות
בפרטים- שהרי אין להם ריבונות ושילטון?
האם מקרה של השחתה וגזילה לצורך הטלת פחד והוכחת
ריבונות של פרטים, נידון כ'גזל הגוי'- מכיוון שאין כאן דין של
שילטון אלא של הטלת פחד וטרור של חלק מן היהודים על ציבור
הנוכרים או כ'בל תשחית'?
לסיכום- שאלותינו העיקריות הן מהי דעת ההלכה לגבי 'גזל הגוי'
ו'בל תשחית', מהן החלוקות בין אזרח לבין מנגנון מדיני, והאם יש
היתר גזל ווהשחתה לצורך הוכחת ריבונות והשלטת פחד ואם כן למי?
תודה רבה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

לא אוכל במסגרת האתר לענות באריכות, חלק מהתשובות נמצאות
בתשובותי בס' באהלה של תורה ח"א וח"ד.
באופן כללי גזל גוי אסור ואין לו היתר לכל מיני צרכים. בל תשחית
נאסר כאשר אין לו צורך ויש השחתה. וע"כ מותר לשבור כוס בחופה
ואין בה בל תשחית וכן שורפים על המלכים ועוד. כאשר האיסור
מהתורה הוא דוקא בעצי פרי וחז"ל הרחיבו אותו על כל השחתה.
מלחמה היא גדר אחר לגמרי ואם הותר להרוג נפשות כש"כ שהותר
להשחית ולפגוע ברכוש האויב גם כדי למנוע ממנו שימוש בכך נגדנו
וגם לפגוע בו ולצערו. בעת שלטון יציב וקבוע אסור לגזול ולהשחית
ואף אין זה נחשב רכוש אויב. בעת מלחמה מותר עפ"י הוראות המלחמה
להשחית לצורך אבל לגזול גם אז אסור.

toraland whatsapp