מינוי בי"ד אחיד

השאלה:

אשאלה מהרב שתי שאלות: האחת, הנה ידוע כי בעוה"ר בשל
הגלות המרה נתפלגו מנהגיהם ואורחותיהם של אחב"י ועל-כן עתה
ב"ה שזכינו לשוב לארץ ולכינון מדינת ישראל, שעפ"י הראי"ה היא
ראשית צמיחת גאולתנו, האם אין מקום לנסות להקים בי"ד שיאחד את
ציבור שלומי אמוני ישראל אחריו (בסגנון סנהדרין) ולא תהיה נראית
התורה כשתי תורות חלילה?
מה מקום הסברה מתק' רבנו יוסף קארו ור' יעקב בי-רב שאם
יתאחדו רבני ישראל סביב אדם יוכלו לחדש הסמיכה ולהקים
סנהדרין כהלכתו וכמשפט - האם דעה זו התקבלה להלכה והאם
יש מקום לנהוג על-פיה מאחר ולא פקעה מאיתנו חובת משפט לפי
התורה?
והשנייה, מה דעת רבנו אודות מציאת התכלת כפי שפורסם ע"י הרב
טבגר (רצ"ב קישור: org.tekhelet.www//:http/) ועמותת
פתיל-תכלת? האם יש ממש בעניין?
אודה לתשובת הרב ושכמ"ה

התשובה

הרב יעקב אריאל |

א. בע"ה כשתתמעטנה המחלוקות ניתן יהיה להקים בי"ד שיאחד את כל
הציבור (זאת היתה מטרתו של הראי"ה בהקמת הרבנות הראשית),
אמנם כיום לאור ההתפלגויות הדבר נראה בלתי מעשי.
ב. אין זו סברה אלא דעת הרמב"ם בדרך חידוש הסמיכה בישראל.
אולם למעשה בדורנו זה לא מעשי, וע"כ נמתין ונחנך ובע"ה נזכה לכך.

ג. יש דעות שונות מאיזה בעל חיים ימי מצות הפקת התכלת. לפי
הידוע לי הצליחו ליצר תכלת מדיונון הרוקחים, מינטינה, מארגמונים
ויש עוד בעלי חיים ימיים מהם ניתן להפיק צבע כחול וא"כ מניין
הוודאות בארגמונים?! ואם נבוא לדון לפי סימנים יש לכל אחד מבעה"ח
שהזכרתי סימנים מתאימים, וע"כ המעוניין לנהוג בחסידות יטיל ציציות
מכל מין ומין בבגדים נפרדים ואולי באחת מהן יצא י"ח. אך מכיון
שהדבר מסופק רוב הפוסקים סבורים שאין חובה להטיל תכלת בציצית

 

toraland whatsapp