שבועה בדיני ממונות בימינו

השאלה:

לכבוד הרב שלום. יש לי גמ'ח הלוואות בישיבה בו אני מלווה
לאנשים ומוציא עליהם שטר בו הם חותמים שלוו ממני. [ללא עדים]
כאשר אדם מחזיר לי חלק מהסכום אני נותן לו שובר.חבר לווה
ממני סכום של 200 ש''ח ולאחר זמן החזיר לי 50 ש''ח בטענה שכבר
החזיר לי 150 ש''ח לפני כן והוא טוען שהוא לא קיבל ממני שום
שובר. בשו''ע ס''ט, ב' כתוב שהוא חייב שבועה מדאו'. כיצד עלינו
לנהוג כיום. בתודה

 

התשובה

הרב יעקב אריאל |

ראשית, אין כאן שבועה דאורייתא שהרי הלווה טוען שפרע את כל
ההלוואה, והמלוה טוען שחלקה אינו פרוע וע"כ לכל היותר יש כאן
שבועת היסת. אולם מחלוקת ראשונים אם נאמן לומר פרעתי על כתב
ידו (עי' שו"ת הריב"ש תנד). וא"כ מחלוקת ראשונים אם המלוה נשבע
ונוטל או הלווה נשבע ונפטר. והריב"ש השאיר זאת להכרעת הדיינים.
ונכנסה לכאן בעיה נוספת של כתיבת שובר בכת"י. ונראה לי שכיון
שהלווה טוען: 'פרעתי ולא כתבת לי שובר' אין נ"מ לטענת המלוה:
'הראה את השובר שכתבתי לך' ואינה מותנית בשטר ההלואה. וע"כ
הלווה צריך להישבע ולהיפטר בשבועת היסת, וכיום אין נוהגים להישבע
היסת אלא להתפשר על כשליש מהחוב היינו הלווה צריך לשלם חמישים
שקל ולהיפטר מהשבועה והחוב.

 

toraland whatsapp