השהיית ירקות עלים לשנים עשר חודש

השאלה:

ב"ה
שלום וברכה לכבוד הרב יהודה עמיחי שליט"א!
רציתי בבקשה לשאול כמה שאלות בנושא אחד. קראתי כי אפשר להשהות עלים ירוקים ולייבשם לשנים עשר חודש, ואז אפשר לאכול ללא בדיקה.
א. ראשית, לא הבנתי למה זה מותר, הרי עדיין יש שם חרקים לכאורה, וכגון אלה שאינם יורדים בשטיפה, ואע"פ שהם מתו מזמן, מאיזה טעם מותר לאכלם.
ב. בבית, לפני כשבועיים, שמנו עלי נענע למטרה זו, אלא שלפני כן שטפנו את העלים שטיפה קלה במים, ללא השריה ולא שטיפה רצינית כ"כ.
ולפני כמה ימים שאלנו רב חשוב שליט"א [לא על המקרה הזה אלא שאלה כללית] על הדין הזה והרב אמר שלפני כן יש להשרות במים וסבון. אם כן, כיצד יש לנהוג כעת? האם לזרוק את זה? [אין לנו כמעט בעיה לזרוק מכיון שיש לנו ולבן שלנו בגינה הרבה נענע ב"ה.]
ג. כשרוצים לייבש עלים, האם יש להפריש תרומות ומעשרות לפני הייבוש, או בסוף, אחרי י"ב חודש, ואם לפני, האם במקרה שלנו לעשר עכשיו, שהרי זה כבר התחיל להתייבש?

תודה רבה לכבוד הרב.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי |

בס"ד
שלום וברכת ד'

א. הגמ' אומרת שחרק לאחר י"ב חודש איננו בגדר חרק האסור, אבל נאמרו לכך מספר סייגים. אחד מהם שהכוונה בחרק בתוך הפרי אבל חרק חיצוני חייבים לבדוק ולהסיר.דין זה נפסק בשו"ע סי' פד סעי' ח. ונראה שזה מה שאמר לכם הרב החשוב. כמו כן בשו"ע יש שיטה כיצד אפשר לבשל ירק לאחר יב חודש, בלא חשש חרקים.

כמו כן, אם החרק נמצא במקום שלא מתפרק (כגון: דבש) אין חזקה, ולכן גם בקרור והקפאה אין להקל שמא ההקפאה משמרת את החרק.

מכיוון שיש הרבה סייגים ויש לכם ירקות טריים, מדוע להכנס לספקות הלכתיים, ועדיף לקחת ירק ללא חששות.

בברכת התורה והארץ
הרב יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון

toraland whatsapp