הקדמתו של הרמב"ם לספר משנה תורה

השאלה:

שלום לכבוד הרב,
בחג השבועות למדתי את הקדמתו של הרמב"ם לספר משנה תורה, בה הוא סוקר בצוררה תמציתית את אופן העברת התורה מדור לדור, הספרים העיקריים והעקרונות הבסיסיים. הוא מנתח את תהליך כתיבת התושב"ע עד ימיו.
אני מעוניין מאוד להבין את אופן השתלשלות התורה מן הרמב"ם והלאה.
מדוע יש כמה חיבורים שלכולם מטרה דומה- טור, רמב"ם, שו"ע? מדוע הוסיפו על הרמב"ם?
ובדורות מאוחרים יותר- הופיעו מקבצים נוספים- ערוך השולחן, חיי אדם, משנה ברורה, בן איש חי, כף החיים וכו´... מה מטרתם? כיצד אנו אמורים להקיף את כל החומר הזה והאם יש בכלל צורך?
על זאת ועוד, אני מבקש מהרב שיבאר באופ מתומצת את המשך תהליך השתלשלות התורה מן הרמב"ם והלאה.

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 2/1/2013 1:58:50 PM
בס"ד

שלום וברכת ד´


כדאי לעיין בחוברת תורה מסיני שבה מבואר המשך שולשת התורה שבע"פ.
באופן כללי לאחר הרמב"ם ספרי ההלכה שנתחברו היו הטור והשו"ע כאשר הרמ"א פורש מפתו על השו"ע. לאחר מכן הופיעו מפרשי השו"ע (מג"א, ט"ז, ש"ך, ב"ש ועוד) עד ימינו כאשר המשנה ברורה הוא המבאר האשכנזי החשוב ביותר וכף החיים הוא הספרדי.
לא תמיד קבלו את דברי הרמב"ם מכיוון שהוא נקט עמדה עצמאית בפסיקת ההלכה, ומכיוון שיש עוד ראשונים שהרמב"ם חולק עמהם ולא הביא את השקפתם על כן נוצרו הספרים שכללו יותר שיטות ראשונים, וכמו כן הופיעו מאז תקופת הרמב"ם העולם התקדם ונוצרו מציאויות חדשות שדרשו תשובה לפי המקום והזמן.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp