הלכות ברוח הזמן

השאלה: שלום רב,

לפני אלפי שנים לא היה סבון וברז אז היה אפשר להבין את ההגיון בקביעת כללים לנטילת ידיים באמצעות כלי שלוש פעמים,
מדוע היום לא משנים את הכללים כאשר יש ברז וסבון?

הרי אילו היה ברז וסבון לפני אלפי שנים לא היו קובעים לטול ידיים עם כלי שלוש פעמים.
לפי אותו הגיון אפשר גם לא לנסוע ברכב ולרכוב על חמורים כמו לפני אלפי שנים.
למעשה נטילת הידיים בכלי חסרת חשיבות מבחינה הגיינית ונהפכה לטקס.
מדוע רבבות יהודים צריכים לשעבד את חייהם להלכות שלא עומדות במבחן הזמן ויתכן שכלל אין שכר בקיומם בשל כך..

אולי הרבנים שלא מתאימים את ההלכות לזמן עושים עוול רב לעם ישראל שנאלץ לשעבד את חייו למשימות רבות לא רציונליות בכל רגע..ולפעמים שחילוני שואל למה עם חיוך ? אין תשובה משכנעת...

התשובה

הרב יהודה הלוי עמיחי | 1/29/2013 1:49:32 AM
בס"ד

שלום וברכת ד´

שאלתך היא איננה על נטילת ידים בלבד אלא על הרבה הלכות בתורה ובדברי חכמים, לכן לא אענה לך על נטילת ידים אלא תשובה כללית.
השאלה כיצד מתייחסים לתורה ומוסריה. אפשר להסתכל על התורה כספר חוקים עם סך חוקים מסויים שאדם צריך לקיים, ואז באמת ספר החוקים יש לתאם אותו כל מספר שנים עם רוח הזמן והשינויים הנובעים מהתפתחות הטכנולוגיות בעולם, וכן מהשינויים העולמיים. לעומת זאת התורה איננה ספר חוקים אלא תורת חיים, שנתנה מפי הבורא יתברך שהוא יוצר העולם ומנהיגו, וכאשר הוא העביר את התורה לישראל זה לא היה לדור ולשעה אלא לכל ההוויה, ודרך התעלות האדם היא בשמירת חוקי התורה לא כחוקי המלכות (שאם אפשר לעקוף אותם - עוקפים או מתחכמים) אלא כחוקי הבורא שניתנו לכל ההוויה עד תומה. ועל כן אין אפשרות של שינויים בתורה ובהלכותיה.
אמנם החשמל של היום איננו האש שהייתה במשכן, אבל הכל היא קביעה אחת. על כן נטילת ידיים כמושג של הגיינה הוא טעות מוחלטת, נטילת ידיים לא התחילה מהגיינה אלא מקדושה וטהרה, ואכילה בטהרה, ועל כן אין לשפוט הלכות לפי מושגי השכל שלנו אלא לפי תורת עליון שהוא יודע כל מחשבות.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי
מכון התורה והארץ
כפר דרום אשקלון
toraland whatsapp